fredag 1 april 2011

Ginestet - Botrytis




Tycker du om honung? Jag är ingen honungsälskare, även om jag då och då använder honung i matlagning och bakning. Ren och naturlig honung har en väldigt speciell smak och doft, om du nästan stoppar ner näsan i en honungsburk och drar in doften så kommer du att märka att doften är väldigt speciell, komplex och utan tvekan, animalisk. Ja, faktiskt kan man skönja en svag doft liknande urin i de flesta honungssorter.


Kanske är det därför honungsnot i parfymer ofta verkar kombineras med ganska starka, kryddiga och dominerande dofter, för att "dölja" det lilla inslaget av urin?


I Ginestets Botrytis hittar jag ingen sådan "bidoft". Ändå är det ingen tvekan om att Botytris är fylld med varm, gyllene och aromatisk honung. Honung ljus, mjuk och mild. Och det är honung som inte störs nämnvärt av andra, starkare dofter i öppningen.


En bit in i doften blir Botytris mer mättad, med inslag av -diskreta- kryddor, liksom något som på mig doftar svagt av tobak. Botytris är en söt, men inte för söt doft. I basen anar jag även inslag av ambra och vaniljsocker, men på något vis lyckas honungen spela huvudrollen, med bravur, från start till slut.


Framåt basnoten är det som att honungen torkar in och blir pudrig, torr och delikat. I den här fasen doftar Botytris ungefär som honungskarameller med en aning vanilj och aromatiska kryddor. Mycket, mycket mysig.


Botytris är tydligen en form av ädelröta som angriper druvor och sedan tillför det färdiga vinet en aromatisk sötma. Ginestet har förutom Botytris två andra parfymer, Sauvignonne och Le Boise. Annars är nog Ginestet mer kända för sina viner.


Botytris är ett måste att prova om du leter efter en lite mildare honungsdoft. Jag rekommenderar Botytris till alla som gillar söta dofter med gourmandinslag. Kan nog funka även på män. Hyfsad hållbarhet, ca 3-4 timmar på mig och ganska medium sillage. Botytris är förmodligen en perfekt myspysdoft för höst och vinter.




Pic:honeycomb, greenhealthspot

Inga kommentarer: