tisdag 15 mars 2011

Guerlain - Spiritueuse Double Vanille




Det är omöjligt att inte ha förväntningar på en parfum som -av somliga- anses vara världens bästa vaniljdoft. Jag testade den som hastigast under en av våra parfymträffar, men då lyckades jag bara urskilja en trevlig vaniljdoft. Så fick jag till slut möjligheten att testa den lite mer omsorgsfullt.


Och jösses, vilken total överraskning. Här har jag läst om mustig tobak, mörk rom och len, men "osöt" vanilj och så blir det något helt annat på mig. Faktum är att jag under min första testnings första halvtimme-timme trodde att jag på något vis fått fel doft!


På mig startar Guerlains Spiritueuse Double Vanille med en tydlig cedertränot. Konkret ceder, som att vara liten och sitta och dingla med benen på en box av cederträ. Cedertränoten är så övertygande att jag nästan kan känna träets hårdhet, hur det låter om jag knackar på det. I vilket fall, inuti trälådan står ett breddfyllt glas med iskall vaniljvodka. Trädoftens inslag av blyertspenna och en gnutta värme blandas saktas med kall, ren och perfekt vaniljvodka. Jag kan känna smaken av den i munnen och även om jag vanligen inte brukar dricka vaniljvodka (eller nån annan vodka för den delen) en tidig tisdag förmiddag så blir jag sugen på att göra det.


Under den här första fasen av Spiritueuse Double Vanille är proportionerna ungefär 90% ceder och 10% isig vaniljvodka. Hur lyckas man göra en vaniljdoft så kall och svalkande??? En aning in i hjärtnoten dyker inslag av rök upp, eller snarare något som doftar som svagt glödande trä, cedernoten mjukas upp, den hårda trälådan förbyts till en rökig, vedeldad bastu. Nu blir inslagen av vanilj tydligare, sötare, lenare och också varmare.


Glaset med vodka förvandlas omärkligt till ett glas med rökig, torvwhisky. Pudriga noter dyker upp, något som doftar ungefär som pudrigt, mörkt råsocker. Någon tobaksdoft märks överhuvudtaget inte på mig! Vaniljen är betydligt fylligare nu. Spiritueuse Double Vanille doftar oerhört gott, oerhört komplext och föränderligt på mig. Det är som att ha gett sig ut på ett äventyr i en förtrollad vaniljvärld och inte ha en aning om vad som kommer härnäst.


Aldrig har en vaniljdoft jag stött på så perfekt passat in i termen "en vanilj för vuxna", den är både alkoholstark, rökig och lent sensuell. Här har jag äntligen hittat en vaniljparfym jag inte tänker låta yngsta dottern överta förrän hon är sisådär 18 eller 20 eller kanske 35!


Den pudriga, rökiga och oerhört tilltalande hjärtfasen varar ungefär 1-1½ timme in i doften, sedan börjar doften komma till vila. Men, enligt mig har den egentligen två urskiljbara baser. Den ena, fortfarande levande, har inslag av söta russin, mörk rom och en härligt, fyllig, söt och oerhört mörk vanilj. Spiritueuse Double Vanille går här från att vara mjukt sensuellt till att bli laddat erotisk. Jag kan i princip inte slita mig från att dofta på mig själv, totalt uppslukad av denna förtrollande doft. Denna fas håller i sig 3-4 timmar till.


Om jag tar på mig Spiritueuse Double Vanille innan jag går och lägger mig (vilket egentligen är ganska dumt för jag doftar så gott att jag knappt kan sova!), så återstår en vag, men tydligt blommig vaniljdoft när jag vaknar. All sötma, allt mörker och spänning har flyktat under natten, men den svaga doften dröjer sig kvar som en mild smekning på min hud.


Tyvärr, tyvärr måste jag medge att jag har fallit stenhårt för Spiritueuse Double Vanille. Ungefär lika handlöst som jag föll för Cuir Beluga. Jag fruktar att min lilla dekant kommer att ta slut ganska fort och att jag inte "kan leva" utan att ha ett förråd av Spiritueuse Double Vanille.


ibland är man ju sugen på en mer ren, enkel vanilj och då är fortfarande Ava Luxes Vanilla Musk en klar och prisvärd favorit, men om du söker en mer komplex och "vuxen" vaniljupplevelse så måste du testa Spiritueuse Double Vanille. Maffigt sillage, god hållbarhet och jag rekommenderar den även till män. Dock, en liten varning, jag har förstått av recensioner och kommentarer att denna doft tar sig väldigt olika uttryck på olika människor, så som vanligt, fixa ett litet prov först och spring inte åstad och köp en hel flaska innan du testat!


För dig som testat Spiritueuse Double Vanille, bu eller bä?



Pic: Grey goose vodka crate

7 kommentarer:

Bipbap sa...

Å huff da. Har forsøkt å holde meg langt unna de eksklusive fra Guerlain. Har hatt et håp om at de ikke er verdt prisen .. Angelique noire er en av de få jeg har testet, og viste seg (heldigvis) å være en ubrukelig sillage-bombe på meg :)Frykter at Spiritueuse Double Vanille og Cuir Beluga kan falle i smak ;)

Anonym sa...

Kära nån då! Du skriver så härligt att jag får lust att prova varenda doft du har recenserat. Ok NÄSTAN alla... /Therese

Julia sa...

Bu. Cederträet och den naturtrogna vaniljen killar långt bak i svalget och jag får en raspig känsla i halsen av SDV. Pengar sparade!

rebella sa...

Bipbap: Vi verkar ha lite liknande smak för parfymer och kanske också lite liknande hudkemi, så jag bedömer att det finns en viss risk att du skulle tycka om både SDV och Cuir Beluga.

rebella sa...

Therese: Tack. Ibland önskar jag att det skulle dyka upp fler dofter jag inte gillar än vad det gör! Men, jag är så där att jag gillar lite av varje. Sen är det ju också så att om jag testar 10 dofter, så kanske jag verkligen gillar 1 eller 2, 6 eller 7 är helt okej, men inte min typ av doft och 1 eller 2 är riktigt tråkiga eller rentav "vidriga"... Då tycker jag ju att det är mycket roligare att skriva om de jag gillar. "Meh"-dofter eller såna som jag vill gå och tvätta av mig direkt jag sätter på dem är ju svårt att bli inspirerad av...

rebella sa...

Julia: Ja, men du får iallafall ceder? Många verkar inte märka av någon ceder alls? På mig är den lite raspig, men inte så det blir jobbigt... (Sandelträ däremot kan bli jobbigt raspigt på mig i vissa dofter)

Anonym sa...

Var kan man få tag på doften?