torsdag 31 mars 2011

Caldey Island - Island Lavender




För en tid sedan satt jag och kollade efter parfymer på Ebay. En rubrik i stil med "Sällsynt, niche, Caldey Island Lavender, tillverkad av munkar" fångade min uppmärksamhet. Läste igenom beskrivningen och hittade en del information bland annat att Luca Turin kallat doften "Den bästa lavendel soliflor som finns". Har inte läst guiden, men detta uttalande minskade inte mitt intresse.


Började söka på internet och ganska snart insåg jag att Caldey Islands parfymer inte var så svåra att få tag på. Caldey Island är en liten ö strax utanför Pembrookeshires, Wales, kust. Det första klostret på ön grundades redan på 600-talet och sedan dess har har flera olika munkordnar haft kloster på ön, i perioder har dock ön varit utan kloster.


De nuvarande munkarna tillhör cistersienserorden och har funnits på ön sedan 1929. På 50-talet började munkarna sälja knippen med lavendel och andra örter till besökare och strax efteråt började munkarna tillverka sin första parfym, en lavendeldoft med inslag av andra örter från ön. Alla växter plockades på ön och parfymerna framställdes i klostrets lilla parfymeri. Parfymerna blev väldigt populära hos turister som besökte ön.


Under 70-talet blev dock konkurrensen inom parfymindustrin allt hårdare och parfymtillverkningen på ön hade också i stort sett gjort slut på öns lavendel.


Idag har man ingen egentlig parfymtillverkning på ön, belgaren Ivo Jacobs är näsan bakom den nuvarande Caldey island lavender. Munkarna och deras medhjälpare fyller dock på parfymerna på flaskor och förpackar tvålar etc. Man har också återigen börjat odla lavendel i mindre skala på ön och säljer buntar till turisterna...


Hela den här historien tycker jag är så fantastiskt underbar, ett gäng företagsamma munkar på en avsides belägen liten ö som lever på att sälja parfymer (och choklad!). Från påsk och fram till hösten är det möjligt att besöka Caldey Island, som förutom klostret är känt för att ha Pembrookeshires bästa sandstrand, Prior Beach samt att hela ön har en atmosfär av lugn tillflyktsort (retreat). På ön finns också en liten by. Gissa om jag är sugen på att åka dit!? Mer om Caldey Island, munkarna, parfymer och annat smått och gott om än kan du hitta här:
http://www.caldey-island.co.uk/


För strax under en hundralapp fick jag min alldeles egen flaska Caldey island lavender. Ja, munkarna har självklart ordnat webshop där du kan köpa parfymer, tvålar och faktiskt, choklad också. :)


Men, själva doften då? Jo, jag är ingen storkonsument av lavendeldofter, men någon enstaka gång ibland är en mild lavendelparfym precis det jag behöver för att slappna av och komma till ro. Vid sådana tillfällen passar Island Lavender alldeles ypperligt. Öppningen är ren, frisk, men inte kall lavendel. Längre in i doften bli lavendeln torrare och mildare, med en känsla av luftighet och inslag av andra örter som jag inte kan urskilja en och en.


Caldey Island Lavender är en i huvudsak lavendelbaserad parfym och doftar som en sådan kort sagt. Om det är världens bästa eller ej, får var och en avgöra, men den funkar till det jag vill ha den till och det räcker för mig. Hållbarheten är tämligen kort, men vid det laget har jag ändå redan somnat så det spelar ingen roll. :P


Jag rekommenderar Caldey island Lavender till alla, inte för att den är så fantastisk, utan för att "alla" har råd att beställa en alldeles egen liten flaska Caldey Island parfym för runt en hundring (finns i olika storlekar, men priserna är ytterst modesta, liksom frakten). För att det känns trevligt att ekonomiskt stödja ett gäng arbetsamma munkar på en liten ö.




Pic: Caldey Island

Inga kommentarer: