torsdag 24 mars 2011

Atelier Cologne - Vanille Insensee




Jag hade inte testat något från Atelier Cologne när jag fick ett prov av deras senaste, Vanille Insensee, i ett byte.


Hmm hmm, den här är...hmm... mycket spännande. Någonstans i skydd av allt mörker och svärta i Vanille Insensee gömmer sig en gnutta vanilj. För att hitta den måste jag vara rökdykare för en stund...


Jag har inte någon bra rökig doft i min samling. Rök är svårt på mig. Rökig rök, av den typen man får bland annat i dofter med inslag av björktjära blir lätt för vasst, stickigt och rentav huvudvärksframkallande på mig. Rökelserök kan bli riktigt udda, Messe de Minuit blir söt cocacoladoftande rök, Comme des Garcons Insence-serie är förvisso spännande men på något vis mer rumsdoft än parfym och mitt senaste försök, Oriental Lumpur med massor av rökelse utlöser min rökelseallergi med röda, rinnande ögon som följd. Serge Noir blir för dammig och svår och Patchouli 24(27?) från Le Labo blir till slut (efter sisådär 18 timmar) för monoton, den måste helt enkelt släckas i ett vattenbad!


Vanille Insensee kan vara den -för mig- perfekt rökdoften! Riktigt varför jag upplever den som så himla rökig vet jag inte. Namnet har inte något med rökelse att göra, utan ska visst betyda ungefär Vanilj Vansinnig. :)


Noter av bland annat lime, coriander, jasmine, vetiver, ekmossa, vanilj och ekträ. Antagligen handlar det väl om en riktigt, riktigt rökig vetiver som i mötet med ekmossan ger upphov till en mjuk, tät, på gränsen till dammig/pudrig och väldigt behaglig röknot. Tror också att såväl jasmin som vanilj bidrar med lite sötma, men överlag är det här en osöt, mörk, mättad och mycket rökig doft.


Vanille Insensee är en cologne aboslut 15% och jag får medge att jag är lite osäker på exakt vad det betyder. 15% concentration av doftessenser kanske? Vanille Insensee har god hållbarhet, de sista rök-och vaniljnoterna håller ut i runt 12 timmar. Sillaget är kraftfullt, kanske anar man att det är en cologne eftersom jag tycker att själva doften känns luftig och lätt, trots sina egentligen ganska tunga noter. Låter säkert motsägelsefullt att en doft kan vara både tät och lätt på samma gång, men Vanille Insensee lyckas med det.


Jag har alltid tyckt att rökiga noter i parfymer känns lite spännande, lite film noir, lite styggt. Vanille Insensee lever defintivt upp till de förväntningarna. Vanille Insensee har en aura av mytisk, spänning och äventyr. Spännande och intressant på kvinnor, men tror att den här funkar riktigt bra på män också. alla som letar efter en spännande, rökig doft med ett litet inslag av sötma bör kolla upp Vanille Insensee.


Vilken är din favoritdoft med rökiga inslag?



Pic: beneaththerose.blogspot

8 kommentarer:

pärlbesatt sa...

Oh, den Sanslösa/Vettlösa Vaniljen lät spännande också!

Rökdoft... hmm. Det närmaste jag kommer nu är kyrkdoften i Passage d'Enfer, men det är väl mer doft av bränd rökelse än nåt annat.

Kunde jag hitta nåt som på ett snyggt sätt doftade som när man bränner kvistar i trädgården skulle jag gärna ha det på mig. Liksom doft av buxbom eller hoya. Om du har tips där så får du gärna hojta! :)

rebella sa...

pärlbesatt: Le Labos Patchouli 24 (tror det är 24) doftar som en majbrasa. Jag gillar den, men den har så oerhört lång och monoton hållbarhet att jag hinner bli less på den...

pärlbesatt sa...

Ah... Från dem har jag bara känt nån som heter Bergamote. Den var också ganska platt. Trevligt med bergamott men inte så kul att dofta Earl Grey-te liksom...

Sätter just ihop ditt lilla paket! :) Den omärkta lilla flaskan är den du skickade med, fylld med Cologne Noire, från Van Cleef & Arpels.

Waves doftar supergott, men jag kan inte urskilja nåt av det du skriver så vackert om, jag känner bara GOTT (och gammaldags på det sätt jag gillar).

Tyvärr också lite huvudvärksframkallande. Eller så är det allt sniffande på sånt som jag undrat om jag ska skicka till dig eller ge en chans till... ;)

Får se hur den beter sig när jag låtit den vara dagens enda sniff. :)

TACK!!

pärlbesatt sa...

Skickar också några som jag tycker som doft, men tyvärr inte tål. Inte mycket idé att de ligger i en låda liksom. Misstänker att aldehyderna är boven.

En kan ha passerat bäst före-datum, fast den inte ens är gammal (Nocturnes från Caron). Doften är gammal men flaskan mitt prov kom ifrån är det inte. Du får se vad du säger. De torde komma i morgon. :)

pärlbesatt sa...

Hittade en intressant redogörelse för Cerchi nell'acquas dofter här, (om du inte redan läst den):

http://aafkes.nl/PDF/Cerchinellacqua.pdf

rebella sa...

pärlbesatt: Jo, har också märkt att öppningen på Waves kan vara nästan åt huvudvärkshållet på mig med (vissa dagar). Först var jag inte så förtjust i den, men hjärtnoten och basen blir helt underbara och väldigt "gammaldagsa" på mig.

Tack för alla spännande prover, ska bli kul att testa. :)

pärlbesatt sa...

Vad bra att de kommit fram nu!

Själv har jag nu haft på mig Waves, White out, Claudiae (hittar inte tecknet på tangentbordet, det får bli a och e) och idag vintage-Shalimaren. Alla mycket trevliga på sina olika sätt. :)

Lite tråkigt att jag nästan tycker Shalimar är den jag trivts bäst med, för den HAR jag ju redan, om än inte vintage utan vanlig. Din var faktiskt finare ändå.

Ska testa om allihop på dagar då jag är mer kurant än jag varit nu. Huvudvärk från parfym kommer gärna när jag är i risigt skick.

pärlbesatt sa...

På tal om Remains of the scent så var Claudiae som bäst när den nästan hade dött. Ska läsa om din recension och se vad det var som var så himla gott där.