fredag 14 januari 2011

Yves Rocher - Nature Millenaire



Vem minns inte millenieskiftet? Själv firade jag 1900-talets slut och 2000-talets födelse i Boden med min familj och en hel del släktingar. Inget jättemärkvärdigt nyårsfirande, men ändå riktigt trevligt. Till och med i lilla Boden var fyrverkerierna den nyårsaftonen något i hästväg!

Drygt 10 år har gått sen dess, på vissa sätt känns det som om det var nyss, men när jag tittar tillbaka på hur mitt liv var då känns det som om det var länge sedan. En rolig grej med att vara medelålders är att man kan titta bakåt på sitt vuxenliv och se de olika perioderna i ens liv liksom avlösa varandra. För tio-elva år sedan blir verkligen som en annan tid, ett annat liv. Minsting var bara 2½ och de andra var också fortfarande ganska små. De var fortfarande barn, förutom äldsta som blivit nyssvuxen. Stilmässigt var jag lite Afrikainspirerad, jag hade många kjolar och afrikanska klänningar med batikmönster(!). Jag kan erkänna att jag inte har många av kläderna från denna period kvar i min garderob. :)

Den parfym jag använde mest då och som jag tyckte passade mig utomordentligt var Yves Rocher Nature Millenaire, en flanker till Nature som bara såldes under en begränsad period omkring millenieskiftet. Med det namnet bad ju doften verkligen om att vara daterad inom mindre än ett år! Tyvärr! För i mitt tycke var det här en riktigt riktigt bra doft. När den inte längre skulle säljas passade jag på att köpa två flaskor till priset av en, så därför hade jag fortfarande yttepyttelite kvar av Nature Millenaire när vi flyttade hit till Nyköping 2004. Men, som jag minns kan den inte ha räckt länge efter det, så sedan har jag nog inte haft den på mig på minst fem år.

Tydligen var jag inte ensam om att tycka om den, för då och då säljs en flaska på Tradera ofta för ganska mycket pengar, iallafall för en Yves Rocher-doft. Själv lyckades jag ropa in en liten miniflaska för en tid sedan. Skulle jag ens fortfarande tycka om den? På den tiden var jag ju ingen parfymnörd och min smak har ju förändrats ganska mycket.

Men, jo, jag gillar den än! Inte lika mycket som då, men jag tycker att det här är en bra och annorlunda parfym som definitivt skulle ha förtjänat ett längre liv och ett annat namn än vad den fick. I min fantasi hade den få kunnat heta Nature Afrique istället. Då när jag använde den som mest fick jag associationer till Afrika, värme, sötma, stolta och vackra kvinnor, mörka träslag, mystisk rökelse och virvlande, dammig afrikansk jord.

Dessa associationer stämmer väl överens med min upplevelse av Nature Millenaire nu med. Jag tycker fortfarande att den har något afrikanskt över sig. Den är söt, varm, tung, mystisk, mörk, sensuell, loj och mysig. Den är tämligen linjär och kanske upplever jag den numera som en aning monoton och en aning syntetiskt, men utan att den för den skull känns billig.

På mig finns det två huvudrag i Nature Millenaire, det ena är en söt, nästan pudrig, nästan narkotisk blomdoft av iris med inslag av vanilj, den andra är mörkt aromatiskt trä med inslag av dammiga, nästan jordiga kryddor och en doft av rökelse. Tillsammans vävs de ihop till en oerhört potent, kraftfull och varm doft. Skulle Yves Rocher besluta sig för att ge ut Nature Millenaire igen, så skulle jag lätt köpa en flaska och använda då och då. Den har nåt alldeles särskilt som är oemotståndligt charmerande.

God hållbarhet, kraftigt sillage, skulle säkert kunna funka även på män som gillar söta, varma dofter. Tyvärr inte så lätt att komma över numera, men får du möjlighet att testa den vid tillfälle, passa på!




Pic: Paulette 56

Inga kommentarer: