söndag 23 januari 2011

LUSH - Vanillary





Nu när jag väl har börjat med vanilj kan jag ju fortsätta, ellerhur? Dessutom passar det bra då jag har haft en stark dragning till dofter med vanilj i under hela december och januari. Förra året vid den här tiden var det pampiga florals och honung, i år har det varit vanilj och ambra-baserade dofter. Vilken kategori av parfym har du använt mest av under december-januari?

Vanilj är en mycket populär not i parfymer, ibland bara använd med ytterst lätt hand för att få en liten sötma och mjukhet, ibland står vaniljen totalt i centrum, som tex. i Vanilla Musk som jag skrev om igår, men också många andra. I doften Vanillary från LUSH står vaniljen i centrum, men den har betydligt mer sällskap runt omkring än gårdagens vanilj.

Jag är överhuvudtaget förtjust i LUSH och många av deras produkter, tyvärr finns inget LUSH i Nyköping, men varje gång jag åker till Norrköping blir deras LUSH-butik ett defintivt stopp. Deras badbomber, massagekakor, tvålar och ansiktsmasker har verkligen det där som ger lite guldkant i vardagen tycker jag. Nu har ju dessutom Gorilla Perfumes (en nystart av gamla Be Never...) börjat tillverka parfymer för LUSH och då blir anledningen att åka dit ännu större.


En bra sak med LUSHs parfymer är att de kommer i ganska små storlekar och också finns som parfymkräm i stiftform (har inte provat, men det ser ut att vara ett prisvärt alternativ). Man kan faktiskt köpa både en, två och tre av deras väskstorlek (ca 10 ml) utan att totalt ruinera sig.
Mer om LUSH och deras produkter kan ni läsa här: http://www.lush.se/

Dagen före jul köpte jag en liten flaska Vanillary hos LUSH. Vanillary är en helt annan typ av vanilj än gårdagens Vanilla Musk.


Vanillary är inte en gourmandvanilj, det är inte en doft man tar på när man har sötsug. Trots detta är det ingen tvekan om att Vanillary är en vaniljdoft för vaniljälskare, vaniljen är framträdande och tydlig, men man kan kanske säga att det är en vaniljdoft för vuxna vaniljälskare.

Förutom vanilj upptäcker jag en doft av blommor i Vanillary, jasmin, men också något annat, möjligen ylang som är mest tydlig i öppningen. Redan i starten har Vanillary också tydligt rökiga kvaliteér. Det här är en vaniljdoft som utan tvekan passar lika bra på män.

Jag upplever Vanillary som stark och dryg, jag behöver inte mer än ett spray vid handleden för att uppnå en lagom dos av Vanillary. Sillaget är rejält tilltaget, hållbarheten medium.

Efter hand försvinner de inledande blomnoterna, medan rökdoften stannar kvar, vaniljen fördjupas, mörknar, blir krämigare, lite pudrigare och också aningen sötare än i starten. Doften påminner om doften av vaniljcigaretter när de röks. Det här är ganska effektfullt och gör också vanillary till en trevlig vaniljparfym för kvällsbruk. Den lyckas vara både mjuk, mysig och samtidigt spännande.

Har du någon favoritprodukt från LUSH? Själv är jag barnsligt förtjust i badbomben Waiving, not drowning.






Pic: Marilyn Monroe

4 kommentarer:

em sa...

Flying fox! Älskar den doften. Den nya parfymen Lust luktar faktiskt ungefär som Flying fox. Jag har haft Vanillary oxå, den är fin. Det finns en massagekaka som luktar vanilj som jag gillar massor, men har glömt vad den heter. Coconut kroppspuder/deo är bra, samma sak med det Vanilla puff powder.

Anonym sa...

Bubbelbiten A French Kiss är min nya favorit. Saknar dock Green Day som tagits bort ur sortimentet av någon outgrundlig anledning.

/Therese

rebella sa...

em: Jag gillar en massagekaka med doft av persika/citrus, vet inte vad den heter men det är en blomma på.

Och så har de en kräm för naglarna (men kan användas till annat med) som heter typ lemony Flutter. Den är så bra.

rebella sa...

Therese: Får kolla efter den nästa gång det blir dags för Lush. :)