måndag 3 januari 2011

Frazer Parfum - Chapter 1, nutmeg & jasmine


Här sitter jag och har näsan i princip klistrad vid min handled, vilket gör det lite svårt att skriva förstås. Inledningen på det nya året har varit bra, inte minst parfymmässigt. I mellandagarna fick jag mina efterlängtade prover hela långa vägen från Sydafrika. Prover på Frazer Parfums alla nio olika dofter.

Skaparen av Frazer Parfum, Tammy Frazer, arbetar bara med naturliga och organiska material. Och gissa om hon gör det bra? Det är länge sedan jag blivit så imponerad av alla dofter i en serie (som dessutom består av nio stycken), de är alla så bra att de förtjänar en lång recension. Det är också länge sedan jag blev så positivt överraskad av 100% naturliga dofter, Tammy Frazers parfymer påminner mig om italienska La Via del Profumu alias Dominique Dubrana/Abdes Salaam som gjort bland annat Hindu Kush, Tasneem och många andra underbara 100% naturliga parfymer.

Tammy Frazers dofter är, enligt mig, minst lika bra. Men, om de påminner om La Via del Profumi i kvalitet, styrka och skönhet så står de på helt egna ben på andra områden. Frazer Parfums dofter har en kvinnlig elegans och delikat skönhet som känns helt unik. När jag hörde talas om Frazer Parfum visste jag inte mycket om dem, det var först medan jag väntade på proverna som jag upptäckte att ett av få ställen i världen där dessa parfymer kan köpas är Roja Doves Haute Parfumerie på Harrods, London. Wow liksom.

I vilket fall har jag återigen stött på parfymer som är så vackra, så välgjorda, så underbara att jag egentligen saknar ord att beskriva dem med. Inga bilder jag lyckades hitta för att illustrera mina blogginlägg kommer att kunna göra dessa dofter rättvisa. Så, vad jag än skriver så är det helt enkelt en enda sak som gäller, dessa dofter måste testas! För säkerhets skull skriver jag det igen, du MÅSTE testa Frazer Parfums olika dofter själv. Så är det, nu vet du det och jag kan fortsätta skriva...

Chapter 1, nutmeg & jasmine är förmodligen den mest komplexa jasmindoft jag stött på. Öppningen startar med en hög, klar och bitvis nästan lackliknande doft som liksom bränner till lite. Denna fas varar bara något tiotal sekunder, för att sedan övergå till en mer stillsam varm, jasminnot. Eller egentligen flera, både i öppningen men också sedan är det som om Tammy Frazer på något vis lyckats få dit lager på lager på lager av olika jasminnoter. Som om nutmeg & jasmine består av absoluter och destilat av många, många olika sorters jasminblommor. Ett stråk är den typiska höga, klara och rena jasminen, ett annat är mer sensuellt, varmt och pudrigt, ett tredje stråk är den där tunga, indoliska, animaliska jasminnoten. Dessa olika jasminnoter bildar en bädd som av kronblad, eller solupplysta moln. Jag lovar att det är svårt att slita näsan från handleden.

Sakta börjar också muskoten göra sig påmind, den tillför krydda och värme och förhindrar jasmindoften både från att bli för ren/kall, men också från att bli för indolisk/animalisk. Muskotnoten möter upp den indoliska noten och bildar tillsammans en mjuk, mild och mycket sensuell doft. Bättre än så här tror jag inte att jasmin kan bli. Och, det mest fantastiska, den ÄR så här bra utan hjälp av syntetiska aldehyder eller liknande!

I slutet av hjärtnoten mildras muskotnöten, medan jasminen fortfarande prunkar och nu är inne i en sammetsmjuk fas som understöds av en liten vaniljnot och en underbar, dyr, smekande och alldeles fantastiskt fin not av sandelträ. Mot basnoten förefaller nutmeg & jasmine vara så sömlöst blandad att doften blir som en mild, träig jasmindoft. I basen är också nutmeg & jasmine ganska enkel och klar, de komplexa toppnoterna har lugnat sig och lämnat kvar en jasmindoft värdig en ängel.

nutmeg & jasmine har god (förvånansvärt god, ca 6 timmar!) hållbarhet, god styrka och gott sillage. En enda droppe på min handled är nog för flera timmars parfymnjutning. Jag har faktiskt ingen aning om vad en flaska av Frazer Parfum underbara dofter säljs för, men jag tycker de är så bra att de egentligen kan vara värda nästan vilket pris som helst! Dofterna finns också som cremeparfym i små handsnidade träaskar och jag tror att de kan vara mer än prisvärda.

Mer om Frazer Parfums underbara värld kan du läsa här:





Pic: White jasmine, flickr

Inga kommentarer: