söndag 19 december 2010

Önskelista inför 2010



Bara några dagar kvar till jul. Aldrig går väl tiden så fort som från första advent till jul. Har massor kvar att göra, men har iallafall avklarat vissa saker. Pepparkakor är bakade, köttbullar rullade och knäcken kokad. Har också lyckats köpa hela två (2) julklappar! Eller kanske tre...

För ett par dagar sedan fick jag hem årets kanske finaste parfyminköp, Guerlains underbara Cuir Beluga om inte finaste så solklart dyraste parfymen jag köpt, inte bara i år utan någonsin. Bara dagar efter detta fick jag så möjlighet att köpa en annan favoritparfym och ja, oj vad mycket det blev helt plötsligt. Så igår satte jag mig och gjorde en sammanställning på hur många parfymer (flaskor, inte dekanter el. minis, men somliga bara med lite i) jag handlat under 2010. Många blev det. Hujeda. Å andra sidan har jag sålt massor av prover och dekanter så det har ändå inte blivit så fasligt dyrt. Mina parfyminköp har kostat allt mellan 18 till 1000 kronor. De flesta dock långt mycket närmare 18 kronor än 1000 och dessutom några av de allra, allra billigaste har visat sig vara helt underbara (läs: de egyptiska parfymoljorna som jag fyndade fem stycken för 23 kr).

Här någon dag ska jag skriva mer om favoriter från 2010, överraskningar, besvikelser och vad jag använt mest. Men, idag tänkte jag att mina bloggläsare skulle få komma med lite önskemål. En önskelista inför 2010 kan man säga.

Är det nåt du saknar på bloggen och vill läsa mer om? Finns det något parfymhus som du är nyfiken på, men som jag ännu inte skrivit nåt alls om? Känner du att du gärna skulle vilja lämna ett litet (eller stort) bidrag till bloggen som gästskribent, hör av dig. Självklart kanske jag inte kan uppfylla alla önskemål, somliga parfymer är väldigt svåra att få tag på prover av, och somligt är jag helt enkelt inte intresserad av (vill du läsa inträngande och analytiska recensioner av alla Naomi Campells parfymer får du nog be nån annan), i andra fall har jag kanske inte de kunskaper som fodras tex. vet jag förmodligen inte mycket mer än många av mina bloggläsare om parfymers kemiska sammansättning och hur man förändrar strukturer på vissa doftmolekyler och hur man dubbeldestillerar och grejar så därför kan jag inte heller skriva mycket om det. Men, kan jag göra någon glad på ett enkelt vis så försöker jag gärna.

Har förresten REDAN fått förfrågningar om det snart är dags för en ny parfymträff. Det är ett av de roligaste önskemålen jag kan få av mina läsare. Just nu har jag mest julbestyr i tankarna, men hoppas självklart att vi kan ha en ny parfymträff snart igen. Jag lovar att jag ser fram emot det jättemycket. Ni som känner att det här är något ni vill vara med om, hör gärna av er med förslag på när, var, hur. Jag hittade bland annat en second hand (har inte varit där, bara läst om) butik i Stockholm som säljer vintage parfymer, det kanske vore ett ställe att besöka på nästa träff???

Precis som för de flesta andra är det bråda dagar nu fram till jul, men snart ska ni få läsa om parfymer från Afrika, parfymer som konst, topplistor och en iallafall minst en alldeles ny och het parfym. :)

16 kommentarer:

Anonym sa...

Inför nästa år önskar jag mig att du fortsätter i samma stil och ett nytt försök till sambeställning från BPAL!

Julklapp och julkram /Therese

Susanna M sa...

OJ! så det finns det en butik som säljer vintage parfymer i Sthlm? Åh, adress please!!

God Jul! kram

Unknown sa...

Vill bara tacka för underbar läsning och önska God Jul och Gott Nytt År!
/Hanna

em sa...

Mer naturliga och eko-parfymer vore såklart kul att läsa/bli tipsad om.

Tack för det här året. God Jul och Gott Nytt!

Anonym sa...

Önskar en genomgång av irisnoten. Jag förstår mig inte på den! Den finns i så olika parfymer att jag blir alldeles snurrig. Lutens Iris Silver Mist sätter myror i skallen på mig och jag TÅL den bara inte och begriper inte hur man kan göra en parfym som luktar klister och morot. Ändå är det en whiff där nånstans som är... ja, tilltalande. Men att det skulle vara samma not som i t ex Pradas Infusion d'Iris, jag kan inte greppa det!
Annars kan du bara fortsätta som du gör, jag har enormt stort nöje av dina fina, personliga och kunniga skriverier. Kram och god jul! /Susanne

rebella sa...

Therese: Ja, jag funderar fortfarande på varför det blev problem. :(

Julkram tillbaka.

rebella sa...

Susanna M: Jo, jag läste om den nånstans. Kommer inte ihåg på rak arm vad den hette, men den ska ligga på östermalm inte så långt från Biblioteksgatan typ...

Du kanske hittar om du googlar på parfym + second hand el dyl?

God Jul kram till dig.

rebella sa...

Hanna: Tack själv. Och en God Jul.

rebella sa...

em: Det dyker ju upp allt mer inom det, så säkert blir det om såna parfymer också. God Jul.

rebella sa...

Susanne: Åh, iris ja det kan vara klurigt att komma underfund med. Dels är ju nästan alla irisparfymer gjorda från extrakt av något slag som utvinns ur roten (orris), inte blomman så redan där blir det lite knepigt. Sen tror jag att olika irisars rötter doftar lite olika, en del doftar mer det vi tycker är "iris" andra har en doft som är mer åt viol och andra är nästan åt morotshållet, dessutom verkar olika grader av mineraliska och jordiga noter dyka upp naturligt. Det är klart intressant, sen tror jag då att olika parfymörer använder tilläggsnoter för att förstärka vissa drag som de vill ha fram i sin irisdoft osv...

Ett tips är ju att beställa ett gäng med olika irisdofter och lära dig att känna igen olika typer, deras skillnader och likheter.

Tack och God Jul. :)

Britt Åse sa...

Jeg vil gjerne at du fortsetter som du har gjort hittil. Jeg virkelig stor glede av å lese det du skriver, -du formulerer duftopplevelser så jeg blir helt gul av misunnelse *blush*.

Det nye bloggtemaet ditt er vakkert!

God jul, Rebella :D

Habit Man sa...

Detta är Sveriges (världens?) bästa parfymblogg! Tack Rebella för att du håller den olfaktoriska fanan högt:) Ser fram emot ett gott nytt doft år tillsammans med alla parfymista-vänner och givetvis måste vi sammanstråla irl också:) God Jul/Aram

Bipbap sa...

God jul til deg :)
Du skriver så vakkert Rebella, og jeg synes også du skal fortsette i samme stil.

Ha en fortsatt hyggelig julefeiring med familien :)

rebella sa...

Britt Åse: Tack. Några större förändringar lär det ju inte bli heller.

God fortsättning.

rebella sa...

Habit Man: Tusen tack. :)))

Hoppas verkligen att det blir en ny parfymträff om inte allt för länge och att du kan vara med denna gång.

rebella sa...

Bipbap: Tack. Önskar dig detsamma och ett Gott Nytt år.