söndag 12 december 2010

Korres - Paeonia Vanilla Amber Pear



Jag har ett lite ambivalent förhållande till päron. Päron kan smaka underbart gott, men för det mesta tycker jag att jag råkar ut för päron som kostar mer än vad de smakar. Hårda, träiga päron som smakar ungefär lika saftigt och fruktigt som gamla vintermorötter, mogna päron men med sån där kornig konsistens och själva smaken känns tunn och på gränsen till metallisk. Kanske ska man helt enkelt odla sina egna päron för att få en vettig smakupplevelse?

Min farfar och farmor hade en kolonilott utanför Malmö och ibland hände det att vi besökte dem på hösten då farfars fruktträd dignade av plommon, äpplen och päron. De päronen var goda, saftiga, söta och med en konsistens som nästan smälte i munnen. En gång när jag bodde i Umeå köpte jag alldeles fantastiskt djupröda päron för säkert det dubbla kilopriset mot vad vanliga päron kostade. Men, oh det var så värt det, fram till denna dag var nog dessa röda päron de godaste päron jag någonsin ätit.

Den typen av päron hittar jag i en av Korres nyaste dofter; Paeonia Vanilla Amber Pear, iallafall doften av den typen av päron. Jag skrev ju om en annan av Korres dofter för drygt ett år sedan: http://rebelladensnella.blogspot.com/search/label/Korres

Jamine Pepper Gaiacwood Passionfruit blev ju en stor favorit för mig och jag har använt den mycket. Även om jag tycker att Paeonia Vanilla Amber Pear är en fin doft, når den inte riktigt upp till Jasmine Pepper Gaiacwood Passionfruits nivå på mig. Det är inte det att Paeonia Vanilla Amber Pear på något sätt skulle dofta trist eller tråkigt, den doftar verkligen jättegott, men Jasmine Pepper Gaiacwood Passionfruit är helt enkelt lite mer jag.

Paeonia Vanilla Amber Pear är däremot en av de bästa dofter med päronnot som jag någonsin stött på. Liksom Jamine Pepper Gaiacwood Passionfruit verkar Paeonia Vanilla Amber Pear ha en inbyggd charm, en glad, sprudlande personlighet som gör den oerhört svår att motstå. Det här är en sprudlande och humörhöjande doft med inslag av eufori. Pionnoten är inte särskilt uttalad, på mig ligger den lite som en aromatisk rosliknande bakgrundsdoft, medan päronnoten är mer tydlig och framträdande. Jag har inte provat många dofter med päronnot, men de jag har provat så brukar pärondoften vara ganska svag, kortlivad och på gränsen till tråkig. Så är verkligen inte fallet i Paeonia Vanilla Amber Pear. Som sagt, päronnoten matchar de godaste päron jag ätit. Den är sprudlande, saftig, söt, fruktig och oerhört trovärdig. Är du det allra minsta svag för päron är det ett måste att testa denna doft!

Trots inslag av päron, vanilj och ambra är inte Paeonia Vanilla Amber Pear så söt, den är söt, men mer söt som färsk frukt än som sötsaker, godis eller kakor. Det här är inte heller en tung eller kladdig doft, utan snarare läskande och mysig, men också lite för uppiggande för att vare en ren komfort-doft. Ja, av någon anledning känner jag mig väldigt pigg, glad och fylls av verksamhetslust när jag tar på mig några spray av Paeonia Vanilla Amber Pear och det är inte dumt så här i decembermörkret!

Sillaget är medium och hållbarheten god, men inte riktigt lika bra som Jasmine Pepper Gaiacwood Passionfruit. Jag tror att den här doften dels kan gå hem hos de flesta som gillar Jasmine Pepper Gaiacwood Passionfruit, men också bland er som kanske söker en lite lättare doft. Som jag tidigare nämnt är Paeonia Vanilla Amber Pear ett MÅSTE att testa om du är det minsta förtjust i päron! Mer om Korres och deras andra produkter kan du hitta här:




Pic: o-red-pears charles nowell

2 kommentarer:

em sa...

Spännande. Mer recensioner av Korres tack, är nyfiken på alla deras dofter. Gillar "Pepper Jasmine.." massor.

rebella sa...

em: Jag skulle gärna skriva om alla Korres dofter, men av miljöskäl gör Korres inte prover. Tror säkert att du även skulle gilla den här, den har en liknande "Korreskänsla" som Pepper jasmine... men är lättare och fruktigare. Doftmässigt passar Pepper etc mig bättre, men den här är också väldigt trevlig. :)