tisdag 16 november 2010

Shahrzad Palace Perfumes - Omärkt (Viol)


En av flaskorna från Shahrzad Palace Perfumes var omärkt. Kanske något med citrus trodde säljaren, eftersom oljan är gul. Men, det är inte alls citrus utan blomma. Viol faktiskt.

Ärligt talat hade jag lite problem med att känna att det var viol, men när både maken och dottern var helt säkra på sin sak så blev jag det också. Nu när jag doftar på den kan jag inte förstå att jag inte kände att det var viol på en gång. Nåväl...

Jag brukar tycka om viol i parfymer och den här är inget undantag, tvärtom är det en mycket trevlig viol. Den är varken pudrig eller söt eller grön, den är liksom "bara" enkel viol. En ganska varm violdoft med små inslag av tvål, något nästan vaniljigt och nätt och jämt urskiljbar, även svaga inslag av jord. Kort sagt, en violdoft som är lätt att bära och tycka om. Kanske inte så spännande och komplex som Musk och Royal Ambar, men defintivt något jag kommer att använda när jag är sugen på viol.

Trots att doften antagligen har många år på nacken tycker jag inte att den luktar gammalmodigt eller tantparfym, den är förmodligen alldeles för enkel och avskalad för det, vilket också bidrar till att jag uppfattar den som tidlös.

Blomdofterna från Shahrzad Palace Perfumes har kortare hållbarhet än de animaliska dofterna, men å andra sidan är de inte lika kladdiga. Vi pratar ändå om lång hållbarhet, 6-8 timmar och framför allt blir jag imponerad över vilken "höjd" det är i violdoften, men också jasmindoften (som jag snart kommer till). Violen doftar klart, rent och liksom sprillans ny. Hur detta är möjligt förstår jag inte riktigt?

Violdoften har ett ganska väl tilltaget sillage, men utan att bli direkt störande. Vid något tillfälle ska jag testa att grunda violdoften med musken och se vad som händer.

Hur föredrar du violdoft i parfymer? Söt, pudrig, med gröna inslag eller inte alls?



Pic: outdoor.webshot.com

Inga kommentarer: