tisdag 19 oktober 2010

Men, boxarna då...?



För de flesta av oss som älskar parfym är ju själva parfymen dvs. juicen som det också kan kallas huvudsaken. Några parfymälskare bryr sig knappt om flaskorna alls, medan det faktiskt finns parfymistor som enbart samlar på till exempel parfymer i lila eller genomskinliga flaskor.

Det vanliga är dock att flaskorna är ganska låg-prioriterade, men självklart är en snygg flaska alltid en bonus. Personligen brukar jag ställa undan de lite "fulare" flaskorna eller ha dem längst bak, men sedan är ju också vad som är fult eller snyggt en smaksak.

Det finns också människor som samlar på själva parfymflaskorna, där själva parfymen är av marginellt intresse. De här människorna vill helt enkelt ha en fullständig samling av sällsynta parfymflaskor, ibland från ett visst märke och ibland från en viss tid.

Men, vad de flesta verkar glömma är att nästan alla parfymer från början kommer i en kartong, ask, box eller vad man nu vill kalla det. De allra flesta parfymaskar är av kartong/papper och många slängs direkt när man tagit ut sin efterlängtade parfym. Om man sparar på kartongen är det oftast den som nöts mest och fortast. Parfymkartonger i bra skick som är 40-50 år gamla måste vara en sällsynthet, ändå har jag aldrig hört om någon som samlar på parfymkartonger!?

Bilden här ovan visar en del av mina parfymkartonger. Numera sparar jag på dem, men jag köper och byter förstås också till mig en hel del parfymer som kommer utan box. Boxarna är ju också en del av helheten, själva flaskan är kanske det första vi ser, men i de flesta butiker står boxarna ju fint uppradade på hyllorna bakom. Att få hem sin alldeles nya parfym och försiktigt ta bort cellofanet runt om och sakta öppna den alldeles nya kartongen ger iallafall mig en lyxig känsla. Det är ju nåt alldeles speciellt med en helt ny parfym, med orörd kartong... Ändå blir kartongerna så fort bortglömda, detta trots att en parfym med kartong ofta kan säljas för någon krona mer än en parfym utan.

När man tittar på kartongerna kan de ofta vara lika väldesignade och intressanta som flaskorna, oftast korresponderar boxens utseende med dess innehåll. Man skulle knappast hitta en flaska av Serge Lutens-typ i en Lolita Lempicka-kartong eller tvärtom. Kanske skulle man ta och bli "världens första" parfymkartongssamlare, eller jag är egentligen ganska övertygad om att det redan finns några därute eller vad tror ni?

Hur förhåller du dig till dina parfymkartonger? Slänger du dem genast? Sparar du de finaste/lyxigaste? Sparar du alla? Köper du rentav bara flaskor som kommer med kartong? Har du kanske till och med någon favoritkartong? I så fall vilken?

Personligen tycker jag om nästan alla typer av kartonger, just att det finns en sådan variation är en del av tjusningen och att varje kartong säger lika mycket om parfymen inuti som vad en väldesignad flaska kan göra.

När jag inte grubblar på parfymkartonger håller jag på att testa mig igenom ett trevligt franskt 100% naturligt märke och jag har hittat en av höstens mysigaste dofter däribland, mer om det snart....

Pic: några av mina parfymkartonger

4 kommentarer:

Anonym sa...

Om jag har kartonger till parfymflaskorna så förvarar jag alltid flaskorna i kartongerna utom när det gäller miniflaskorna. / Nilla

Anonym sa...

Jag har varje kartong sparad,lika många står i sin kartong,som utan.jag fick nyligen ett vitrinskåp bara till mina parfymer,så då tog jag med dåligt samvete (vill egentligen förvara dem skyddat ljuset) av kartongerna på favoriterna,eller de finasta flaskorna. /Susanna

rebella sa...

Nilla: Själv har jag svårt att motstå att ha mina framme, men vintage parfymer förvarar jag i sin kartong. Å andra sidan har jag mina i en klädkammare så det är svalt och har inga fönster.

rebella sa...

Susanna: Det är svårt att låta bli att visa sin parfymsamling tycker jag, själv kan jag stå och titta på mina flaskor och ändra om ordningen alldeles för ofta...