måndag 18 oktober 2010

L'Artisan Parfumeur - Vanilia


När jag letade efter bilder på mor och dotter som ser ut som systrar var Madonna och hennes dotter Lourdes en vanlig träff. Ursäkta, men jag kan inte se det! På vilket sätt skulle de se ut som systrar? De är inte särskilt lika, speciellt inte sen Madonna injicerat en massa grisfett eller vad det nu är i ansiktet. Dessutom, Madonna ser bra mycket äldre ut än sin dotter, vilket ju förstås är helt naturligt, hon var ju trots allt runt 40 när Lourdes föddes. Och just det, hur många systrar känner ni med 40 års ålderskillnad? Någon? Nu är ju Madonna en vacker kvinna, men hon ska vara glad för att jag inte skrev att hon ser snarare ut som om hon kunde vara mormor till Lourdes än syster... oj, nu skrev jag visst det likafullt, f´låt.

Långsökt samband med parfymer kan tyckas, men det ligger -för mig- närmare än vad man kan tro. Jag har nyligen investerat i en flaska av L'Artisans Vanilia, en av de äldsta medlemmarna i familjen L'Artisan. Vanilia såg dagens ljus redan 1978 och därmed har den väl gjort sig förtjänt att kallas klassiker. Förra året såg en annan vaniljdoft dagens ljus hos L'Artisan, nämligen Havana Vanille. Det sägs att Vanilia har tjänat ut och ska ersättas av Havana Vanille, men iallafall på COW i Stockholm säljs de båda fortfarande sida vid sida.

När jag först testade Vanilia slogs jag genast av hur lika de båda vaniljdofterna trots allt är. Det är här jag börjar tänka på mödrar och döttrar, Vanilia är ju trots allt ungefär 30 år äldre än Havana Vanille, men likheterna gör att skillnaden känns mindre. Dvs. mor och dotter som skulle kunna vara systrar.

Rivaliteten dem emellan måste vara ett familjeproblem. Kommer gamla, trogna Vanilia att få lämna scenen nu när Havana Vanille gjort entre (någon som vet med säkerhet vad som kommer att hända, är det bara restlagret som fortfarande säljs)? Vanilias klassiska L'Artisan skönhet, är den förlegad och utbytt mot Havana Vanilles lite mer moderna look (doft)? Funkar verkligen Vanilia än?

Vanilia är en ganska typisk L'Artisan skulle jag vilja säga, lätt, transparent och ändå intressant. Vanilia hör tack och lov också till de bland L'Artisans dofter som har iallafall hyfsad hållbarhet på mig (ca 4-5 timmar). När jag provade Havana Vanille förra vintern (mitt i ett strålande vackert snöfall) fick den mig att tänka på doften av snöflingor som sakta singlar ned från skyn och smälter på tungan. Precis den känslan får jag även av Vanilia, men det är inte snö utan tropiska blommor i sprakande färger som faller liksom ett regn ned från himlen. Någonstans i utkanten av min uppfattning brinner en eld som sänder ut en mycket svag, men intressant doft av rök. Vaniljen i Vanilia är liksom glatt, undanglidande och absolut inte speciellt söt.

Vanilia fungerar fortfarande och känns absolut inte daterad, även om Havana Vanilles noter kanske känns aningen mer moderna. På mig känner jag också doften av Vanilia betydligt bättre än Havana Vanille. Vanilia har en ständigt närvarande bas av vanilj, medan de andra noterna dyker upp då och då (blommor, rök, ozon, på slutet lite träig, varm). Havana Vanille har inte någon sådan bas -på mig- utan är långa stunder helt tyst för att sedan plötsligt sända ut en liten doftpust...

Dock, den lilla doftpusten föredrar jag egentligen framför Vanilias lite monotona vaniljblomdoft. Fast trots det, Vanilia är en mycket fin vanilj och går utmärkt att använda för de som föredrar en vanilj utan gourmand-inslag. Sillaget är helt okej också förresten, något som Havana Vanille inte kan skryta med.

Är man det minsta svag för vanilj tycker jag att man kan investera i en flaska Vanilia, för vem vet hur länge den kommer att finnas kvar. Passa på nu, innan den säljs på Ebay för 1500 kronor!

Så länge jag har kvar av Vanilia behöver jag defintivt inte Havana Vanille iallafall...

Framöver blir det naturliga parfymer och en fundering om att tänka "inside the box" eller "outside the box"...


Pic: Madonna med dottern Lourdes, x17online.com

1 kommentar:

Susanna sa...

Ser verkligen fram emot att testa Vanilia. L'Artisan kan ju sällan göra fel. Dock har jag t.ex "the pour un ete"-full flaska som jag fick i en swap. Gillar den skarpt, men den blir liksom aldrig använd..

På tal om "naturlig" parfym, jag fick idag en flaska (blind-swap) "Fairchild" Anya's Garden, en parfym jag föll för direkt, och kommer vårda ömt med tanke på att den är dyyyr för den lilla lilla 15ml flaskan ($100 tydligen *gulp*). Har du testat den?