söndag 12 september 2010

L'Artisan Parfumeur - Nuit de Tubereuse


Att leta efter bilder på män och blommor visade sig vara rätt svårt. Det mesta jag hittade var bilder på en "ångerfull" man med en bukett blommor bakom ryggen, snacka om stereotypt och det var det sista jag var ute efter. Men, när jag började leta bland verk av homoerotiska fotografer blev det lite bättre, men jag ville inte heller ha något för uppenbart jätteerotiskt om ni fattar... Bilden här ovan är egentligen lite för gullig, men han har ju iallafall byxor på sig.

Jag har gått omrking och grunnat på L'Artisans Nuit de Tubereuse ett tag nu, den är ännu en sån där doft som det är lite svårt att begripa sig på. Men, så en dag trillade poletten ner, Nuit de Tubereuse är en maskulin doft, dessutom en maskulin tuberos-doft och såna finns det ju inte så många av vad jag vet.

Bortsett från det maskulina inslaget har jag gått omkring och haft på mig den och tyckt att jag vagt känner igen den nån annastans ifrån, men jag har fortfarande inte kommit på vilken annan parfym den möjligen kan dofta som. Är det någon annan som har känt den där vagt välbekanta doften och dessutom vet vad det påminner så upplys mig gärna.

När jag hade börjat vänja mig vid L'Artisans Nuit de Tubereuse så trodde jag där ett tag att jag äntligen hittat en annan tuberose-doft (förutom Carnal Flower) som jag verkligen kunde gilla. Det är utan tvekan tuberos, men en så pass annorlunda version att den inte påminner om något annat tuberosdoftande jag provat. Den är märkligt mjuk och nästan lite tillbakadragen -för att vara en tuberosdoft- men, sillaget är grandiost och hållbarheten bland de bästa jag provat från L'Artisan. Låter det motsägelsefullt? Ja, det är det, men den har ett slags mjuk aura, mycket märkligt, men sant. Nuit de Tubereuse har inslag av en mild, nästan ihålig grönska, mjuka kryddor som liksom rundar av den ibland lite vassa tuberosen och sällskap av andra blommor, som tjänar som en mild, men ändå liksom intensiv bakgrund.

Men, så är den plötsligt där! Den maskulina noten! Nåt i Nuit de Tubereuse doftar väldigt maskulint på mig, och när jag väl upptäckt det och börjat tänka på det har jag väldiga problem med att tycka om den lika mycket som innan. Jag brukar kunna ha på mig dofter avsedda för män utan problem, unisexdofter likaså, min hudkemi brukar inte ta fram maskulina inslag i dofter särskilt mycket, så jag blir ganska överraskad när det händer. På rak arm kommer jag bara på en enda floral med samma förmånga, nämligen Carthusias Aria di Capri, en härlig blomdoftande, fyllig parfym som jag skulle ha gillat om det inte varit för det där maskulina i den.

Vad som är maskulint eller inte är ju en smaksak, och det finns säkert många som har på den här utan att känna minsta lilla inslag av något maskulint. Jag önskar verkligen att jag hade varit en av er! Däremot har jag märkt att jag slipper den maskulina noten när jag sprayar Nuit de Tuebreuse på mina kläder, jag brukar inte vanligen parfymera mina kläder, men för min smak kommer Nuit de Tubereuse absolut mest till sin rätt på ett klädplagg, som den doftar då skulle jag önska att den doftade på min hud.

Har du andra erfarenheter av Nuit de Tubereuse? Jag ska testa den på maken vid tillfälle, den här maskulina noten ska bli spännande på honom! Alltså, Nuit de Tubereuse är en härlig, fyllig, livfullt, mångbottnad maskulin floral. Iallafall på mig. Sillaget är enormt och sveper i mig i härlig väldoft i timmars timmar.

Jag rekommenderar Nuit de Tubereuse till män som är nyfikna på att hitta en parfym med blomdoft. Annars är den förtås mer än värd att testa för alla som är nyfikna på olika versioner av tuberos i parfymer, i Nuit de Tubereuse har Bertrand Duchaufour tolkat noten på ett unikt och mycket annorlunda vis. Jag misstänker också att den maskulina noten tas fram olika mycket beroende på hudkemi, den är inte så enorm att det är ett hinder för kvinnor att njuta av den här doften!


Pic: Bidgood

Inga kommentarer: