måndag 6 september 2010

Andrea Maack - Craft


Med noter av aldehyder, elemi (en kåda med kryddig och citrusliknande doft), kall metall, is, cederträ och patchouli låter Andrea Maacks doft Craft som något väldigt speciellt. Jag var nyfiken på den, men trodde inte jag skulle tycka särskilt mycket om den. Vanligen brukar dofter med not av metall inte bli så lyckade på mig. Jag var nästan säker på att jag skulle tycka bättre om Sharp, men sen när jag testade Craft blev jag, minst sagt, överraskad.

Craft är en väldigt, väldigt speciell doft. På något vis känns det som en doft bortom det post-moderna, en doft för science fiction, rymdskepp och cyborgs. Med hjälp av aldehyder blir öppningen som att mötas av ett ångmoln med syrlig metalldoft. Som att vandra vilse i en dimmig skog av metall med artificiella citrusfrukter hängande från trädens grenar. Eller är det så här det doftar i Enterprices korridorer? Nej, kanske är det rentav doften som seven-of-nine sprayar på sig varje morgon innan hon är redo för nya rymdäventyr?

Ja, nånstans där inser jag att jag GILLAR Craft! En av få dofter med uttalad metallnot som faktiskt funkar med min hudkemi. Till en början är Craft kall, våt, syrlig och väldigt främmande, men också intressant, spännande, unik och, dessutom, bärbar. Den är betydligt lättare att tycka om än vad man skulle kunna tro (eller iallafall vad jag trodde). Någonstans på väg in i hjärtnoten får Craft en tydlig doft av såna där syrliga, pappriga tefats-godisar, så pass övertygande att jag rentav får smaken av de pastellfärgade tefaten i munnen.

Liksom Sharp är Craft en "vit" doft, men här med inslag av metall och ljusaste grönt. Medan Sharp är varm och välkomnande på ytan, men med något farligt/giftigt vilande under, så är Craft dess motsats. Kall, våt och metallisk på ytan, men med en värme som sakta framträder. Om Sharp är i lager på lager, så är Craft snarare med noterna parallellt ordnande. Det är framförallt i toppen och den första timmen som Craft uppfattas som en kall doft. När den sakta värms upp av huden avslöjas en härligt varm, träig, jordig och nästan grön not. Fortfarande vilar något verklighetsfrämmande över Craft, men något som mer väcker min nyfikenhet och fantasi än något annat.

I den här fasen av Craft är det som om jag letat mig fram till rymdskeppets hjärta och upptäcker att vad som driver rymdskeppet framåt är ett gigantiskt, väldoftande träd som tjänar som rymdskeppets motor (kom igen, vi pratar om sci-fi, allt är möjligt, iallafall i teorin!). Eller är det de små rymdskeppsbarnen som får lektioner i biologi och odlar små miniatyrträd i petriskålar?
-Är det säkert fröken? Luktar träd och växter så här på riktigt, undrar en vetgirig liten rymdelev.

Till syvende och sist blev jag faktiskt mer förtjust i Craft än i Sharp. Sharp doftar på något vis godare och mer "jag", men är också mer krävande att bära, medan Craft är mer lättburen, men också väldigt olikt allt annat jag provat inom parfymer.

Craft har maffigt sillage, särskilt i början när man omvärvs av dimmigt moln med doft av metall och citrus, sillaget mattas och blir aningen mindre i takt med att basnoterna av patchouli och cederträ dyker upp. Hållbarheten är god, men Sharp varar dock längre än Craft. Craft funkar utomordentligt väl även på män. Precis som Sharp rekommenderar jag starkt att man testar Craft om man råkar stöta på den. Det är inte ofta så pass annorlunda dofter dessutom är lätta att tycka om.

Vilken är din favoritparfym med metallnot?
pic: seven-of-nine, geeknews

Inga kommentarer: