lördag 7 augusti 2010

Tuberos - Polianthes Tuberosa



Varje gång jag går ut eller in genom ytterdörren så känner jag en underbar doft. En ganska svag, men ändå lockande doft. Eftersom doften är så lockande böjer jag mig ned för att känna mer av doften de allra flesta gångerna jag går ut eller in.


Vanligen skriver jag om parfymer här på bloggen, även om jag ibland blandar in lite annat, det kan vara dofter jag minns från min barndom eller från olika resor eller andra speciella tillfällen. Ibland skriver jag om någon fundering jag har omkring parfym eller ev. doft i största allmänhet. För visst, parfymer är det centrala både i bloggen, men också i min hobby, men jag tycker dofter generellt är väldigt intressant.


Inomhus tilltalas jag av tanken att inreda med dofter, ja så pass mycket att jag rentav investerade i ett doftljus för femhundra spänn för något år sedan och så att säga "brände upp pengarna". Eftersom jag är intresserad av blommor, växter och trädgård så lägger jag ju även en del pengar på sånt. Nu i våras fick jag mina efterlängtade tuberos-knölar...


Faktum är att de har varit väldigt lättodlade. Av tre knölar jag planterat så blommar den ena (den vid ytterdörren) just nu, en annan har en fin stängel som säkert börjar blomma inom några dagar, medan den tredje (den enda jag planterat i en helt egen kruka) mest ser ut att ha massor av friska, gröna blad och ingen blomstängel än så länge. Av detta drar jag slutsatsen att tuebrosplantor inte vill skämmas bort alltför mycket, lite vatten och inte så mycket näring, för övergödning verkar göra att plantorna bara utvecklar massor av blad. Tuberos är släkt med hyacinth och en hyacinth ska man ju knappt vattna alls!


Men doften? Doften! Oh ja. På håll, som när jag bara går ut genom dörren är det en svag, men samtidigt dominerande blomdoft som påminner vagt om Carnal Flower på avstånd eller när Carnal Flower nästan håller på att försvinna. I blomdoften finns inslag av svag grönska och något mentholliknande (eucalyptusen i Carnal Flower är mycket trovärdig). Jag har ju ingen vidare erfarenhet av naturlig tuberosdoft direkt från växten förutom nu och jag måste säga att av de tuberosinspirirerade parfymer jag testat är nog Carnal Flower närmast. Den här tuggummiliknande noten man känner i många tuberosparfymer hittar jag inte hos den äkta blomman.


Självklart doftar den på ett helt annat sätt när man böjer sig nära. Om jag håller i blomman och drar in väldoften nära nära... så doftar den så starkt och liksom knirpigt att det nästan svider till, ja precis den där speciella doften av jetbränsle/terpentin man känner i inledningen av vissa tuberos-dofter tex. Tubereuse Criminelle. Man kan säga att den här brännande doften är tuberosen toppnot, strax efter kommer en mångfacetterad blomdoft med inslag av krämig nästan tropisk (och det är nånting här i Nyköping!) söt blomdoft, jag känner också tydligt en bedövande eller på gränsen till antiseptisk doft, nästan något med dragning till kryddnejlika, men mycket svagt. Beroende på hur långt komna i blomningen så doftar de lite olika, även knopparna doftar lite svagt, men inte lika komplext. De blommor som överblommat har den där lite fuktiga, multnande på gränsen till ruttna doften av förfall som man också kan ana i vissa tuberos-dofter.


Gissa om jag tillbringat mycket tid vid min blommande tuberos? Och snart börjar tuberos nr 2 att blomma! Jag tror jag skulle kunna sitta intill en blommande tuberos i flera timmar och vara helt nöjd med att bara känna doften. Något ligger det onekligen i att tuberos-doft är narkotisk och berusande.


Hållbarheten? Ja, jag började skönja doften från knopparna för kanske 1½-2 veckor sedan och den blommar än, så hållbarheten är extrem och sillaget kan man väl inte heller klaga på med tanke på att det är 100% naturligt vi pratar om. Jag rekommenderar alla som har iallafall en balkong att testa att odla sina egna tuberos-plantor, de behöver inte mycket plats och skötsel och väldoften man får i utbyte är värt allt besvär och för priset (jag köpte tre knölar för strax under 200 vill jag minnas).


Tuberoser tål förstås inte kyla, så när hösten kommer får jag gräva upp mina tuberosknölar tillsammans med bland annat dahliaknölarna och försöka vinterförvara dem. Dahliaknölarna brukar jag ha i kylskåpet hela vintern och det har inte varit några problem, så jag ska testa samma grej med tuberoserna. Sen är det väl bara att hålla tummarna...


Jag förstår att ni som läser bloggen mest gör det för parfymerna, men har ni andra intressen som liksom gränsar till ert parfymintresse? Eller kanske rentav något annat intresse som ditt parfymintresse så att säga föddes ur?


Pic: Mina egna tuberos-plantor

8 kommentarer:

clivia sa...

Ååh va roligt med bilder och en beskrivning av tuberos. Jag siktar på att ha dem i min brudbukett om knappt 50 dagar. När jag nämnde mitt parfymintresse föreslog floristen dem direkt och trots att jag aldrig sett dem som snittblommor var jag inte svårövertalad. Tydligen är de väldigt vanliga i USA, England, Australien mm men har märkligt nog inte slagit i Sverige. Hon köper sina blommor i Köpenhamn och där är de lättare att få tag i som tur är.

Givetvis måste jag matcha min doft som med största sannolikhet blir Nuit de Tubereuse.

rebella sa...

clivia: Grattis och jag är säker på att det kommer att bli en härlig brudbukett. Och jo, det verkar som om tuberos är mer vanligt i andra länder. Här i Sverige har jag knappt sett någon tuebros vad jag kan komma ihåg.

Har inte provat Nuit de Tubereuse än, men hoppas på att få göra det snart. Det enda jag brukar gruva mig för när det gäller L'Artisans dofter är hållbarheten, hur är den tycker du?

Nina sa...

grattis till din lyckade odling! Måste erkänna att jag är lite avundsjuk - har tiotalet tuberosprojekt i kruka utomhus varav ingen blomma ännu :( Gör allt fel tror jag - vattnar, gödslar, planterat knölarna för trångt. Ska vanvårda dem lite ett tag och se om det fungerar bättre ;)

clivia sa...

Den sitter väldigt bra för att vara en L'Artisandoft, jag är inte besviken.

Britt Åse sa...

Dette høres veldig fristende ut. Hvor fikk du fatt i knollene?

Solander sa...

Åh vilken fantastisk beskrivning av blommande tuberos. Jag vill också odla - försökte beställa lökar men de dök aldrig upp och jag hörde över huvud taget inte av företaget mer (tur att det inte var förskottsbetalning!) Varifrån fick du tag på dina?

pärlbesatt sa...

Utmärkt tillfälle att fråga dig om du vet nåt som doftar hoya/porslinsblomma? Jag är helt lycklig när de blommar i mitt kök och skulle gärna hitta även en parfym som påminner om dem!

ordverifieringen är hejdlöst rolig nu, noneater! :)

a.h. sa...

Alltså! Jag är såååå sugen på att plantera tuberos (försökte mig på gardenia, men den trivdes inte hos mig...), men har dock bara balkong att tillgå. Tänkte dock ge det en chans och undrar nu var du fått tag på dina knölar?
ps. jag satte precis passionsfruktsfrön och DÄR kan vi också snacka ljuvdoftande blomma. köttig jasminnot som påminner om Alien. Mumma!