fredag 16 juli 2010

La Collina Toscana - Girasole del Poggio


Jag har provat några dofter från ett nytt italienskt märke, La Collina Toscana. Alla är i eau de toilett-koncentration och temat är den toscanska naturen och växtligheten. Av de jag testat (Papavero delle Balze, Assenzio dell'Oblio, Iris della Signoria och Girasole del Poggio) har jag fastnat för Girasole del Poggio.


Solrosnot i parfymer är ganska ovanligt, men i Girasole del Poggio kan jag njuta den i fulla drag. Girasole del Poggio lyckas med konststycket att vara både en mycket trevlig sommardoft och samtidigt annorlunda och minnesvärd. Det är noten jag tolkar som solros som gör hela skillnaden. Bortsett från solrosen är Girasole del Poggio en mycket somrig, mild och trivsamt söt och fruktig doft. Inte det jag normalt brukar falla för kanske? Men, som sagt solrosnoten är fantastisk.


Nu hoppas jag ju verkligen att det är solros jag känner, för det är som sagt ingen vanlig not i dofter. Men, hur som helst så doftar Girasole del Poggio som härlig italiensk persikoglass, men dessutom som om glassen har ett strössel av solrosfrön, nötter och gratinerad vit choklad. Solrosnoten är komplex, intressant och undanglidande. Delvis påminner den och smält vit choklad, men också inslag av smörig olja och knaperstekta hasselnötter, det finns en milt, aromatisk blommig not som samsas med en doft av något vagt krämigt. Ja, det doftar helt enkelt väldigt gott och udda.


Girasole del Poggio är en sån där doft som jag hela tiden måste sniffa på när jag har på mig den, som för att övertyga mig om att den doftar så gott som jag minns. Det är en ganska diskret eau de toilette, men med god hållbarhet och bäst hållbarhet av de andra jag testat från La Collina Toscana (Papavero delle Balze och Assenzio dell'Oblio har typ L'Artisan/Annick Goutal hållbarhet på mig!). God hållbarhet för en edt iallafall 4 timmar, men mycket måttligt sillage (iallafall från mitt duttprov).


Girasole del Poggio är som att ha en underbar picknick vid utkantet av ett blommande solrosfält i Toscana. Solrosornas milda doft blandas med doften av glass, persikor och svarta vinbär (som också finns med bland noterna, men bara anas mycket svagt). Framför allt tycker jag att Girasole del Poggio är en somrigt solig doft. Den är delvis lättburen, men jag kan tänka mig att solrosnoten inte faller alla i smaken. Den är ungdomlig, men känns ändå tidlös och kan passa en stor åldersgrupp.


Girasole del Poggio gör mig nyfiken på dofter med tydlig solrosnot, jag har knappt testat några sådana (med undantag för Honore des Pres Bonte´s Bloom som också är en härligt mild sommardoft, men med så svag hållbarhet tyvärr). Jag vet att det finns en doft (av Elisabeth Arden?) som heter Sunflower, doftar den verkligen solros, eller är det någon allmän floralparfym? Tips på dofter med tydlig solrosnot mottages tacksamt.


Jag tycker alla som gillar blommiga/fruktiga parfymer med en liten tvist ska testa Girasole del Poggio, de finns att köpa hos http://shop.essenza-nobile.de/(och priset är faktiskt helt okej!) annars kan man läsa mer om La Collina Toscana här: http://www.aquacosmetics.com/
För mig har den iallafall lätt hamnat bland mina sommarfavoriter.



Pic: steve-thoms-sunflowers-field

2 kommentarer:

Julia sa...

Akta dig för EA Sunflowers, den doftar bara fresia. Fresia Gigantus Horribile på latin LOL

rebella sa...

Julia: Märkligt varför de väljer fresia som not i en doft med namn av solros, fresia är ju om något en ganska "kall" blomdoft!?