torsdag 22 juli 2010

24 – The Fragrance





När jag fick förfrågan av Annelie att bidra med gästrecensioner i egenskap av manlig parfymnörd, väcktes precis de frågor som hon berör i sin recension av JP Gaultier´s Fleur de Male: vad är manligt eller kvinnligt egentligen ? Jag håller med om att det inte finns enkla svar på frågan, och vi kan ju alla konstatera att stereotyperna skiftar över tid, ideal och kultur. Samtidigt fick det mig att fantisera över om en kvinna skulle ha förstahandsvalt att recensera den doft som jag strax ska ge mig i kast med? Jag har flera bevekelsegrunder för mitt val, men tvivelsutan är ett skäl till mitt val att denna doft representerar en manlig ”idol”. Jag vet att det kanske inte är framstår så smickrande att i min mogna ålder ha idoler, och en fiktiv sådan till råga på allt, men det är lika bra att vara brutalt ärlig .


Det av Gabriel Chami, relativt nystartade parfymhuset Scentstory, har låtit huvudstjärnan Jack Bauer, från TV-serien ”24” stå som inspiratör till doften ”24” The Fragrance (licensierad av twentieth century fox film corporation). De av er som sett TV –serien 24 vet att Jack Bauer (spelad av Kiefer Sutherland), är en tuff manlig agent som jobbar för det amerikanska Counter Terrorist Unit . Hos rollfiguren Jack Bauer finner vi alla de klassiska och stereotypa manliga machoegenskaper som vår kultur (innan genusvetenskapen) lärt oss att förknippa med manlighet t.ex. fysisk styrka, hjältemod och pliktkänsla (tänk James Bond eller Clint Eastwood). Samtidigt har Jack Bauer, såsom det förväntas av den moderne mannen, en mjukare och mer ömsint sida.


Scentstory´s Gabriel Chami, som har många år i doftbranschen bakom sig , har tagit sig an uppgiften att fånga Jack Bauers egenskaper i doftform på största allvar. Redan när man öppnar 24 – kartongen, ser och tar i flaskan, designad av Daniel Clarke, vet man att man har att göra med en tuff och robust pjäs. Den första avfyrningen skvallrar direkt att detta är en seriös doft med mycket godis i. Nej, det är inte krut och läder som först träffar näsans receptorer utan klart fräschare noter av bergamot, mandarin/orange, citron samt ett uns koriander. Omedelbart efter det man tagit in den fräscha toppen ger sig de mörkare och kryddigare noterna till känna, och man vet att vi har att göra med en i grunden varm oriental. Samtidigt finns här kraft och styrka och man anar en hållbarhet och sillage långt över genomsnittet.


I doften, som är ganska linjär, framträder cederträ som blandar sig fint med bergamotten, i en slags mellanton. I botten finns mera godis i form av vanilj och ambra som bidrar med värme, men någonting mörkare anas också i botten - det visar sig vara den berömda oudnoten. För att komma fram till mera subjektiva intryck fick jag brottas länge med ”24” The Fragrance innan jag blev klok på den. Initialt var jag tacksam att detta inte var frågan om ännu en ”manlig mainstream” doft, utan faktiskt en doft med fler facetter och bottnar.


Utan tvekan är den kraftfull samtidigt som det finns en mjukhet för att inte säga snällhet närvarande (min yngste sons första association var bubbelgum). Bergamotten bidrar med tydliga Earl Grey toner mot den ännu mörkare ambra/oud botten. Det som gör doften spännande är att hela doftklustret, d.v.s. topp till botten dröjer sig kvar genom hela livsspannet på minst 7-9 timmar. Detta gör att man möter doftens alla kontrasterande toner från det första doftackordet till de mjukt utklingande sluttonerna. Översatt till filmdiskurs skulle man kunna säga att kampen mellan ljus-mörker, gott-ont, o.s.v pågår ända fram till det ovissa slutet och håller tittaren fastnaglad vid skärmen. Så några korta slutomdömen om ”24” The Fragrance!
Är den manlig? Svar ja!
Kan den bäras av en kvinna? Varför inte!
Har den en tydlig identitet? Svar ja!
Är den spännande? Ja, och för att återknyta till ingressens fråga om könstillhörigheter, tror jag att spänning och dynamik alltid skapas genom kontrastverkan. Det är en medelålders mans förhoppning att kontrastparet manlig-kvinnligt kommer att få ha fortsätt berättigande på vår språkliga och biologiska repertoar. Med detta sagt är det min övertygelse att livet både blir bättre och roligare när män och kvinnor kan växla roller med varandra såväl på lek som på allvar!
Aram Afsahi
www.scent-story.com


Pics: Från 24 The Fragrance, Scentstory

7 kommentarer:

Helle sa...

Hej! Kul att läsa ett inlägg av dig här på bloggen. Och kul att du valde en så otippad doft att skriva om. Det är alltid roligt när mer mainstream-dofter fångar ens intresse tycker jag, de är ju ofta lättare att testa. Denna låter helt galen - Jack Bauer i vanilj?! Såg själv säsong 1 o 2 med andan i halsen. Hoppas kunna testa själv snart!

EM sa...

Jag har svårt att tänka mig att Jack Bauer doftar något annat än svett med inslag av jord/olja eller liknande. Han verkar aldrig ha tid att syssla med något så obetydligt som hygien. ;)

Kul med gästinlägg och spännande att läsa om en doft jag aldrig hört talas om. Helt ok med fiktiva "idoler". Min är Wolverine!

Helle sa...

Eller mainstream förresten... den här kanske blir svår att få tag i? Nån som vet?

rebella sa...

Helle: Vanilj och oudh är en rätt intressant kombo, jag undrar om den här kan påminna något om Bvlgari Black?

I vilket fall blir jag också nyfiken på den. :)

rebella sa...

EM: Det kanske är det han åysslar med när han är "ledig" från jobbet. :)

Klart man kan ha idoler, även såna som egentligen inte finns. Fast det närmaste idol jag kan komma på just nu är Lurz (Uruk-hai-ledaren i Sagan om ringen)!

Habit Man sa...

24 doften är inte helt lätt att få tag i ännu. Jag beställde den direkt från Scentstory, men den finns på fragrancex.com, och en svensk distributör är på gång. Jack jobbar 24 timmar i taget enligt uppgift, innan han vilar ut. I tjänst använder han inte några dofter då det kan röja honom:)
Doften ligger rätt långt från Bvlgari Black, Rebella! Jag kan ordna några impar till de som vill testa!

Anonym sa...

Hello, please join the Facebook page "24 the Fragrance" to stay in touch with brand developements.