fredag 4 juni 2010

Oriscent - Sheikh´s Borneo och Sweet China




"Resistance is futile, you will be assimilated"


Det sammanfattar ganska väl vad jag känner när jag testar två olika oud-oljor från Oriscent. http://www.oriscent.com/index.php


Jag hade inte hört talas om Oriscent alls när jag bytte till mig några dyra droppar från en läsare av bloggen. Oud är en aromatisk olja som utvinns från agarträ, närmare bestämt agarträ som angripits av en rötinfektion. Trädet försvarar sig mot rötan genom att utsöndra mer kåda och i symbiosen mellan kåda och röta uppstår oud (mer om hur det utvinns och förädlas kan ni läsa om bland annat på Oriscent hemsida, det är mycket intressant).


Oud som ingrediens i parfymer har varit ganska ovanligt i västvärlden, men förekommer desto mer i Asien och Mellanöstern. På senare tid har dock västerländska parfymörer och parfymtillverkare fått upp ögonen för oud. Jag har skrivit om oud-dofter från Montale, men också om L'Artisans Al Aoudh. Om Al Aoudh är oud för nybörjaren, så är Montales oud-dofter oud för den redan entusiastiska och ganska bevandrade, men oud-oljorna från Oriscent är för hardcore-oudfans och kännare.


Jag har skrivit om hur jag får en känsla av att kläs med grönska när jag har på mig Bandit. Sheikh´s Borneo och Sweet China förvandlar mig till ett träd. Sheikh´s Borneo är redan från starten ganska mjuk, aromatisk och njutbar, medan Sweet China är en kamp från första stund. Den är stark, stickande och överväldigande. En enda liten droppe är mer än nog, Sweet Chinas öppning påminner om att ligga på toppen av en gödselhög en varm sommardag. Det är en mycket, mycket speciell doftupplevelse och vore det inte för att jag hoppas på en intressant fortsättning skulle jag mer än gärna gått och tvättat bort den i det skedet. Förutom den starka doften av gödsel finns också inslag av varmt trä, sötma och något kryddigt... tack och lov!


Sheihk´s Borneo är betydligt mildare och lättare att bära till en början. Att den är populär hos sultaner och sheiker förvånar mig inte. Luras dock inte att tro att den är mild i jämförelse med vanliga oud-dofter, utan min jämförelse gäller med Sweet China som får det mesta i doftväg att framstå som milt.


Som sagt, en liten droppe är mer än nog av båda dofterna. När öppningen mildrats lite blir det som en närstudie av ett träd. Sheikh´s Borneo håller sig hela tiden på den mildare sidan, men i längden måste jag medge att Sweet China blir mer intressant. Efter en stund anas den inledande gödseldoften bara vagt, men finns ändå kvar. I Sweet China hittar jag inslag av rök, läder och jord. Jag upplever Sweet China som en virvlande doft och den ena noten åtföljs av den andra. I Sheikh´s Borneo som känns sötare och blommigare verkar de olika noterna snarare ligga i lager på varandra, den är komplex men mer stillsam än Sweet China.


Efter många timmar (båda dofterna varar med lätthet en hel dag), återstår mest en vacker, varm och harmonisk not av trä. Återigen upplever jag Sweet China som livligare och intressantare, Sweet China känns i basen grön, levande och glad ungefär som ett dansande träd. Sheikh´s Borneo blir mer pudrig, gyllene och milt träig. Egentligen tycker jag nog att Sheikh´s Borneo doftar godare än Sweet China, men Sweet China är en utmaning att testa och känns mer genuin och mindre salongsfäig.


Det är intressant att något som kommer från rötskadat trä kan dofta så gott, spännande och komplext. Och att olika typer av ren oud-olja kan vara så sinsemellan olika. Jag kan också känna att oud-oljorna inte bara handlar om att dofta gott, dyrt eller intressant. De påverkar också min sinnestämning, de har en lugnande och lite rogivande effekt. Samtidigt känns de förstås mycket dyrbara och exotiska för mig. Vore jag inte upptagen med att vara ett träd så vore det inte långt ifrån att jag kände mig som en saudisk kunglighet.


Sillaget är imponerande med tanke på den ringa mängd som behövs, jag känner mig närmast impregnerad av väldoft. Hållbarheten är också mycket god, räkna med att dofta av Sweet China eller Sheikh´s Borneo hela dagen om du tar på den på morgonen. Alla som är nyfikna på annat än västerländska parfymer bör förstås prova något från Oriscent, även om jag är medveten om att de inte är så enkla att få tag på.





Pic: Överst: davidkphotography
Underst: bluerockbuck

1 kommentar:

andreas sa...

Beställde hem ett paket om tio samples av oudoljor från Ensar Oud, före detta Oriscent. Helt fantastiska. Dofterna påverkar verkligen sinnesstämningen på mig något oerhört. Just nu ligger jag och är ett träd och bara vajar med vinden. För mig är det helt ofattbart hur dofter kan göra med en, och det häftiga är att just oud har denna effekt på fler än mig. Om du har kvar lite av dessa oljor skulle jag vara mycket intresserad av en liten affär!