fredag 23 april 2010

Ett litet fynd!


Jag har köpt massor av parfymer på Tradera, men det har blivit glesare och glesare mellan köpen. Det finns så många andra ställen att köpa parfymer på och utbudet på Ebay är ju betydligt större än på Tradera. Men, men ibland kan jag sitta och slökolla på Tradera ändå och det var just det jag gjorde förra veckan.


Jag råkade få syn på ett litet skrin med parfymer i. Borsari 1870 är mest kända för att tillverka violparfymen Violetta di Parma, men annars vet jag inte mycket om detta italienska märke. Jag la in ett maxbud på 55 kronor och minsann, jag gick och vann det lilla skrinet.


Mest köpte jag det för att skrinet såg fint ut och parfymflaskorna såg så söta ut med sina färgglada etiketter och små rosetter. När parfymskrinet kom med posten tittade jag på de små flaskorna och tyckte jag gjort ett bra köp, men jag kände mig inte särskilt sugen på att testa någon utan la bara in skrinet i min boudoir.


En kväll ville yngsta dottern ta på sig en parfym och jag sa till henne att välja någon hon inte vanligtvis brukade ha och hon valde Borsari 1870s Giglio. Jag hör dottern utbrista "Mmmmmmmh" och "Mamma, den här doftar jättegott, lite tvåligt och krämigt och ja... som olivtvål" Och mycket riktigt, den doftade riktigt mysigt, så mysigt att även jag tog på den som kvällsparfym och... hmm, efter en minut insåg jag att den förtjänade en recension!


Jag skulle gärna vilja veta mer om detta lilla skrin från Borsari 1870? Är det en billig souvenir som finns tillgänglig i varenda butik i Parma? Är det någon som testat någon av dofterna i skrinet? Dofterna i mitt skrin är: Giglio, Garofano, Orchidea, Sandalo, Colonia Ambra och Colonia Origano. Etiketterna är väldigt fina, klara, rena färger och lite art deco. Den lilla information jag hittar visar att flera av dofterna lanserades omkring 1930, men det står också att flera av dem inte längre tillverkas. Skrinet går att köpa hos vintageförsäljare, men jag hittar ingen hemsida för Borsari 1870. Oavsett, så är jag nöjd med mitt fynd och det visade sig att inte bara Giglio var värd att testa...


Pic: Från Tradera

Inga kommentarer: