måndag 1 mars 2010

Thierry Mugler - Alien Liqueur de Parfum


När jag fick hem mina prover och minis på alla möjliga Aliens-och Angels trodde jag att Alien Liqueur de Parfum skulle bli min favorit. Nu blev det inte riktigt så, men jag börjar sakta tycka bättre och bättre om den.


Till saken hör förstås att jag tycker riktigt mycket om orginal-Alien. Dess klara, höga syntetiska renhet är som att olfaktoriskt bli utsatt för en behaglig elstöt. Alien Liqueur de Parfum har inte den förmågan. Liqueur de Parfum är som en operasångare som förlorat förmågan att ta de högsta tonerna, som något skinande rent som blivit lite smutsigt, som en skir skönhet som sakta börjar gå förlorad. Till en början tyckte jag bara det var till nackdel. Men, nu har jag börjat uppskatta de förändrade nyanserna allt mer.


Liqueur de Parfum är måhända inte lika hög, klar och strålande som Alien, men å andra sidan finns en större bredd i den. Den är mörkare, mer uttalat träig och blomnoten är, om inte lika ren, så på något vis aningen mer komplex. Jaja, jag har börjat gilla den här också, inte så mycket att jag behöver en hel flaska av den, jag kan nog nöja mig med min orginal-Alien, men tillräckligt för att det ska vara väldigt roligt att testa den.


Alien Liqueuer de Parfum är ett måste att testa om du finner vanliga Alien för skrikig, syntetisk och vass. Kanske är det som om vanliga Alien vore Pavarotti, medan Liqueur de Parfum är mer av Lady Gaga, och jovisst det är fortfarande en doft som får mer än sin beskärda del av uppmärksamhet, tro inget annat!


I Liqueur de Parfum är spritnoterna INTE lika tydliga på mig som orginalet, eller rättare sagt spritnoterna känns mer blandade, det skulle kunna vara rom med sockerlag och faktiskt, en liten gnutta av lime och nåt tvåligt (lime kan dofta lite tvåligt tycker jag). I blomdoften urskiljer jag små inslag av körsbärsdoftande heliotrop. Tränoten i Liqueur de Parfum är betydligt mer påtaglig än i orginalet, mörkare, varmare, fylligare och det som för mig gör att jag ändå gillar Liqueur de Parfum så pass som jag gör. I tränoten anar jag inslag av len vanilj och mörkt socker.


Liqueur de Parfum är betydligt mer jordbunden som doft än orginalet. Något som troligen kan uppskattas av ganska många. Precis som orginalet har den god hållbarhet och bra sillage, kanske något diskretare än orginal-Alien dock.




Pic: home and garden

Inga kommentarer: