tisdag 23 mars 2010

Bond No 9 - Coney Island



En berättelse, en dröm, en parfym...


Sommar, solen skiner från en klarblå himmel, på färjan rufsar en mild havsbris ditt hår, en flaska syrlig citronläsk. Det ska bli den bästa dagen, en hel dag på Coney Islands nöjesfält.
Färjan lägger till, en kort promenad, gatorna är förvånansvärt folktomma, vinden känns plötsligt kyligare, himlen blir disig. Dimma rullar in från havet.
Nöjesfält är helt öde, dina steg ekar ödsligt mot trottoaren. Plötsligt inser du att du är ensam i dimman, ditt sällskap är försvunnet.
Du har på något vis hamnat i en vagn högst uppe i backen på den länge sedan stängda berg-och dalbanan. Vinden får de rostiga gamla delarna att gnissla, spåret slutar i dimman...


Bond No 9's Coney Island är en enda stor överraskning för mig. Jag har varit nyfiken på den länge och trodde (med tanke på noterna, och namnet) att den skulle vara en glad, somrig nöjesparksdoft.


Coney Island är en del av New York känd för sin strand och sina många nöjesfält. Coney Islands storhetstid som nöjescentrum var under det tidiga 1900-talet, men sedan har det gått neråt. Nöjesfält har slagit igen och många av de mest populära åkattraktionerna har nästan gått förlorade. Men, nyligen bestämde sig staden New York för att rusta upp Coney Island och dess historiska tivolin och berg-och dal banor, så förhoppningsvis går Coney Island en ljus framtid till mötes.


Coney Island har noter av melon, guava, kola, choklad, kanel och basnoter av vanilj, sandelträ, musk och cederträ. Det är inte underligt att jag trodde det skulle vara en söt, men kanske ändå fräsch gourmand. Visst den har gourmandinslag på mig, till en början doftar den som en syrlig läsk mixad med doft av hav, men de syrliga inslagen försvinner ganska fort och lämnar på min hud märkliga noter av hav, dimma, ogenomtränglig mjölkighet och som på avstånd, vaga noter av vanilj, kanel och trä. Jag kan mycket väl vara anosmisk (doftblind) för något i den här doften, men även om så är fallet betraktar jag Coney Island som en mycket intressant, spännande och framför allt melankolisk doft.


Det är bara det att jag har testat en annan doft som är rätt lik Coney Island, utan att jag visste om det!
http://rebelladensnella.blogspot.com/search/label/Aral
Noterna som listas för Aral är inte speciellt lika de som listas för Coney Island, och på många sätt skiljer sig dofterna åt. Aral har inget av Coney Island fräsha, syrliga start till exempel och när jag testat dem bredvid varandra inser jag att Aral är något torrare och dessutom, inte fullt lika komplex och spännande som Coney Island. Coney Islands basnot är också annorlunda, mer uttalat basnot och inte bara själva doften som torkar in och sakta försvinner. Jag tycker fortfarande att Aral är en trevlig parfym(och har du vägarna förbi Frankrike är den också bra mycket billigare än Coney Island), men hade jag testat den EFTER Coney Island hade jag knappast uppfattat den som så unik som jag gjorde!


Nåja, oavsett så är Coney Island en doft värd att testa, kanske blir den mer uttalat gourmand på dig? Jag kommer nog att använda Coney Island rätt mycket under sommaren, tror det kan vara en perfekt varm väders-doft. Så här på vårkanten och även under hösten tror jag att Coney Island förstärker den melankoliska stämningen av smältande snödrivor, regnskurar som efterföljs av snöfall som efterföljs av gråväder...


Har du testat någon parfym som har doftat på ett helt annat sätt än du tänkt dig? Blev du glatt överraskad eller besviken?




Pic: Neatorama

4 kommentarer:

em sa...

Ja, Fracas bl.a. Jag trodde den skulle lukta en hel massa komplexa saker, vara "för mycket". Men det visade sig att den är ganska linjär, nästan enkel, från början till slut. Det är tuberos hela tiden, även om den ändrar sig. En glad överraskning!

Har hänt flera ggr att en doft inte är som jag tänkt mig. Oftast är det bara positivt.

Jorid sa...

For en spennende tolkning av duften. Ikke i det hele tatt hva jeg har lest andre har skrevet om den (mer gourmand, sukkerspinn etc.)


Fikk forresten samplesene i posten i dag. Tusen takk :)

rebella sa...

em: Jag borde verkligen ta och skriva om Fracas här nån gång. När jag testade den var jag så förtrollad av Carnal Flower så jag blev lite "besviken" eller tyckte inte den var lika bra, men sen bytte jag bort mitt prov och nu funderar jag på om jag inte ändå gillar den mer än vad jag trodde. (Typiskt mig!)

rebella sa...

Jorid: Coney Island är gourmand, men liksom gömd i dimman gourmand. På mig dvs. Jag är säker doftblind för 50% av noterna i den. :P

Kul att höra att proverna kom fram tryggt.