onsdag 24 februari 2010

Thierry Mugler - Angel


De flesta brukar påstå att Thierry Muglers Angel är en älska eller hata doft. Personligen har jag alltid gillat Alien bättre, men har inte något emot Angel heller. Eller... det är snarare så att det är svårt att precisera exakt vad jag inte gillar med Angel. På många sätt är den ju precis en sån doft som jag borde kunna älska. Stark, söt, högljudd, annorlunda och händelserik. Ändå lyckas inte Angel vinna över mig helt och fullt.


Som jag nämde i mitt inlägg om Alien tycker jag för övrigt att de två dofterna borde kunna byta namn. Angel är så stor och tung att den känns lite som att ha fått huden invaderad av aliens. En märklig, främmande makt försöker överta min kropp. Ett stort svart hål som slukar allt löst, däribland jag. Ja, det kanske är det, Angel stjäl så mycket utrymme att det inte finns nåt över för mig.


Angel kanske rentav känns lite ute att skriva om? Ja, det ante mig? Men, jag har ärligt talat inte testat Angel på år och dar, men nu har jag ropat in en hel liten Angel-och Alien-samling på Ebay, så det lär bli en del om, Angel, Alien och alla deras barn (flankers). Dessutom har jag A*Men Pure Coffee och A*Men Pure Malt också.


Finns det någon där ute som ännu inte testat Angel? Den innehåller en salig blandning av noter med patchouli som dominerande inslag, men det är verkligen en annorlunda patchouli. Söt, fruktig, bärig och rolig. Vanilj, sockervadd och toffee. Vissa dagar alldeles för mycket, Angel är ibland som en blandning av efterrätter från helvetet, hoprörda till en oigenkännlig sörja. Kanske led skaparna (Oliver Crespi och Yves de Chirin) av ofantlig bulimi vid tiden för Angels tillblivande? Här har de minsann hällt ner allt möjligt, mer inriktade på sakers kaloriinnehåll än något annat vad det verkar.


Att jag trots allt gillar Angel beror till stor del på Eau de Star, genom att använda den något urvattnade versionen av Angel har jag tagit till mig Angel mer, men på lite distans. Fram till nu har jag tyckt att Eau de Star är den enda Angel-inspirerade doften jag har behövt.


Vilken är din favorit från Thierry Mugler? Eller skyr du de tämligen syntetiska parfymerna därifrån som pesten? I vilket fall har jag fått en ny favorit...




Pic: allt om vetenskap

7 kommentarer:

Anna sa...

Jag tror att jag redan skrivit det i din blogg, men Angel är en av mina absoluta favoriter. Jag har aldrig fått så mycket komplimanger som när jag bär Angel, allt från: "oh tu sens bon" till "jag skulle kunna äta upp dig".
Men du har rätt: den är högljudd, söt, stark och tar mycket plats. Tricket är att ta liiite lite på väl valda platser och personligen skulle jag inte bära den dagtid.
En riktig sexparfym är det, och personligen tröttnar jag aldrig.

rebella sa...

Anna: Jag hade en riktigt trevlig dag med Angel i kylan, tog på ett par spray och gick ut med hunden och i det sammanhanget var den alldeles lagom. :) Och jag förstår att den är en doft som får komplimanger.

Men, men nu har Angel orginal definitivt hamnat i skuggan for min del.

Anonym sa...

Ha ha..!! "Efterätter från helvetet, bulimi..", jag älskar dina associationer, Rebella!! Hatade Angel när den kom ut,på den tiden ville jag bara ha fruktiga och friska melondofter..och Giorgio Beverly Hills! Nu har jag tack vare Angel Innocent och Angel Le Lys (The lily Angel) lärt mig älska doften - men bara i små mängder. De godaste är enligt min mening de två sistnämnda samt även Eau de Star. Har faktiskt samlat på mig alla dofterna numer, även moder-Angel. Dock använder jag inte Angeldofterna inte så ofta. Lustigt ändå hur smaken förändrats när man blivit äldre..

Ylva

rebella sa...

Ylva: Ja, men den är ju helt klart "overkill". Men, ändå bra på nåt vis. Den sticker ju verkligen ut...

Helle sa...

Jag antar att man måste testa både Angel och Alien någon gång i livet, men varje gång jag närmar mig dem och sprutar ner en testremsa, med intentionen att de sedan ska få hamna på huden (vilket har hänt ett antal gånger vid det här laget), så ändrar jag mig. Det konstiga är att jag tycker de känns "ihåliga" på något sätt, trots att båda är så högljudda. Som om alla starka ingredienser tumlar runt i en virvel runt ett vakuum. Svart hål skriver du, det passar båda tycker jag. Men nästa gång SKA jag testa på riktigt.

rebella sa...

Helle: Du har rätt om den där ihåligheten, kanske särskilt tydlig på papper. Tror det kan komma sig då både Alien och Angel verkar innehålla väldigt mycket syntetiska och kemiska komponenter. (Nu är jag ju absolut ingen parfymkännare på det viset, men men...) Tycker dock inte det är lika uppenbart när man testar på huden och framför allt inte när dofterna fått sjunka in lite.

Har också testat Liqueuer de Parfum-varianterna och de känns mindre ihåliga.

Britt Åse sa...

Jeg har opplevd det merkelige med denne, at da jeg sprayet en prøvelapp med Angel i parfymeriet med denne, så kjente jeg absolutt ingen duft. Intet! Jeg kjente alle andre dufter. Har du hørt om noe lignende?