onsdag 17 februari 2010

Robert Piguet - Bandit


Tänk dig att du råkar somna ute i trädgården när du ligger och solar. När du vaknar är du helt täckt av mossor, slingerväxter och gröna blad. Sannolikheten för att något sådant skulle hända är förmodligen minimal, men kanske inte helt otroligt om du skulle råka befinna dig i sydöstra delarna av USA. Här har nämligen stora delar av landskapet invaderats av en extremt snabbväxande klängväxt som kallas kudzu. Ursprungligen är kudzun hemmahörande i Japan, men infördes till USA under första halvan av 1900-talet, bland annat för att stoppa jorderosion.


Förhållandena för att kudzun skulle trivas var tydligen optimala i de delarna av USA och från mitten av 50-talet har den betraktas som ett extremt svårutrotat och aggressivt ogräs. Kudzu klär in träd, växter, vägar, övergivna byggnader och bilar som står för länge på samma plats i gröna girlanger.

guets klassiska doft Bandit (1944) så får jag känslan av att iklä mig en grönskande rustning. Det är så mörkt grönt att det gränsar till svartgrönt, det är strävt, det är kraftigt, det är en enorm grön doft. Det är som om doften av grönt gräs, gröna blad, mossa, nässlor och annan växtlighet liksom har förstorats många, många gånger om. Bandit är grönska i makroformat. På mig blir Bandit för mycket, den blir bitter, stark, ja, två droppar är på gränsen till kvävande på mig.


Förutom massor av mossa och brännässlor doftar Bandit strävt, garvat skinn och aromatiska örter. Bandit har gott sillage och fantastisk hållbarhet. Jag är säker på att jag skulle kunna gå och ta ett riktigt bad och ännu känna doften av Bandit efteråt. Bandit är så kraftfull och dominerande att den är lika svår att bortse ifrån som ett hål i en tand eller ett grus i skon. Jag ser inte lika nöjd ut som damen på bilden när jag är i Bandits våld kan jag lova...


På maken däremot doftar Bandit helt okej, nej det är inte någon av hans favoritdofter, men han gillar den. I vanlig ordning är det som om hans hud suger upp det värsta avarterna av bitterhet och skrikande grönska. Nej, Bandit blir inte någon mjuk och behaglig doft på honom heller, men snarare spännande och intressant än vass, kvävande och besk.


Jag har hört om människor som mitt i Bandit omtumlande sträva grönska hittar öar av mild, klar renhet, men trots att jag försökt så lyckas jag inte med det. Basnoten är något mildare än resten, men fortfarande för sträv och märklig för min smak. Trots det tycker jag att man bör prova Bandit, vem vet kanske du är en av få lyckliga som lyckas upptäcka "stormens öga" i den. :)


Annars har mina tankar vandrat lite iväg från de klassiska parfymerna på sista tiden. Igår blev jag intervjuad av en journalist på den lokala dagstidningen som hittat till min blogg när hon sökt efter nörd+Nyköping, tydligen är jag den första träffen. Det var riktigt roligt, vi samtalade om parfymer och annat som hör till (jag är ingen höjdare på att hålla tråden) kanske väcker jag några slumrande parfymistor till liv tack vare artikeln!?


Sen har jag blivit totalt fångad av en liten mild och försiktig soliflor! Mer om den snart. Och sen kanske det blir lite Hollywood-glamour på bloggen snart också. Mycket spännande. Ni som vann utlottningen av The Infidels-proverna... ni är inte bortglömda, jag väntar på provrör som beställdes för mer än två veckor sedan.


Imorgon åker jag till Stockholm för att träffa en gammal ungdomskompis som jag återfann via Facebook. Och så ska jag förstås försöka hinna med lite parfym-jakt...


Pic: Gardenlife

8 kommentarer:

em sa...

Din liknelse till att somna ute och bli övervuxen är så härligt småläskig a la gammaldags saga att jag nog måste testa Bandit även om jag inte tror att den är något för mig.

Jag läste på frag. att du nämnde paul & joe i sthlm (känner mig som en spion ;) Har du testat Blanc? Är nyfiken på den eftersom det är j.c. ellenas verk.

språkpolisen sa...

Förresten så är det Piguet med g, inte q.

rebella sa...

em: Ja, man kan ju bara testa bandit så behöver man inte försöka uppleva det på riktigt.

Har inte testat Blanc, men det är bland annat det jag tänker försöka få tillfälle till i Sthlm. :)

rebella sa...

språkpolisen: Tack, jag begriper inte varför jag är helt ordblind just när det gäller vissa namn!?

Helle sa...

Din upplevelse av Bandit kommer väldigt nära min egen, och den är inte heller någon favorit hos mig. Jag blev förvånad över att den var så otroligt grön och besk, jag hade väntat mig något mycket mörkare och dovare efter allt jag läst om denna "tuffa" klassiker. Kul med tidningsartikeln!

Bipbap sa...

Jeg har også hatt en lignende opplevelse av Bandit. Den passer meg svært dårlig! Kan enda forstå at den kan oppleves ren og såpete på rett person. Hvis jeg skal ha "grønn" parfyme, må den være myk. Jeg ble skuffet over Bandit. Navnet Bandit virket svært lokkende på meg, og jeg ville så gjerne like den

rebella sa...

Helle: Nej, Bandit är inte som jag förväntade mig heller, särskilt inte på mig. Något bättre på maken, men som sagt ok, ingen favvo.

Tidningsartikeln blir nog rätt "basic" men, det är inte ofta en liten lokaltidning har med nåt alls om parfym så det är iallafall väldigt kul. :)

rebella sa...

Bipbap: När jag testade CdG 3 och upptäckte hur fin den var ville jag testa alla möjliga gröna dofter, men det är ganska få som passar mig. Med Bandit är ju namnet, som du säger, väldigt lockande...