onsdag 10 februari 2010

Caron - Tabac Blond (extrait)


Slutligen har jag vågat mig på Carons klassiker Tabac Blond. Bland de klassiska parfymerna som fortfarande finns kvar är Tabac Blond kanske den mest älskade, iallafall bland parfymnördar. När den först kom, 1917 var den först bland damdofterna med lädernot.


Jag har nu testat Tabac Blond i knappt en vecka. Första gången jag tog på den var jag fortfarande så förkyld att jag tvivlade på att jag uppfattade doften som jag skulle. Den var inte riktigt som jag hade tänkt mig... eller så var den alldeles för exakt som jag hade tänkt mig. Nej, nej, jag måste helt enkelt vara för förkyld än för att veta säkert.


Jag har varit både rädd och förväntansfull inför att testa Tabac Blond, tänk om jag inte alls skulle förstå dess storhet? Eller tänk om den är så bra som så många andra tycker.


Nå?


Jajaja! Den är bra! Men, den är... nästan för bra... fast inte på det sätt som jag hade trott.


Tabac Blond skulle kunna vara parfymernas parfym. För mig doftar Tabac Blond arketypiskt. Den lyckas på något förunderligt vis sammanfatta alla delar i vad som är en bra parfym och sätta samman det till en enda doft på ett mästerligt sätt. Tidlös, klassisk, elegant och ändå så vänlig att de flesta borde kunna känna sig välkomna av den.


På mig startar Tabac Blond med mycket nejlikor, och trots att nejlikor är en rätt vanlig blomma i parfym har jag inte förrän nu haft något särskilt intresse för just nejlikor, men nu... åååh, att de kan dofta så. Så vackert, varmt, blommigt, men ändå intressant. Lädernoten håller sig på mig hela tiden i bakgrunden. Den finns där, men bara diskret, oljigt, välanvänt läder som i en gammal väl inriden sadel snarare än en styv läderjacka. Framför allt är alla noter i Tabac Blond väldigt väl blandade och egentligen sticker inte någon enskild not ut, utan allt blandas till en härlig, varm, sensuell, skön mjukhet. Men, inte alls för mjuk eller på något sätt mesig, det finns jävlar anamma och tillräckligt med utstrålning i Tabac Blond för att förföra även de mest kräsna parfymistor och finsmakare.


Tabac Blond på män? Ja tack. Som sagt, det här är för mig en arketypisk parfym som skulle kunna passa alla, inte på grund av sin neutrala charm, utan på grund av sin magnifika strålglans. Nu är ju inte jag helt ung längre, men jag kan inte känna att Tabac Blond skulle klassas som tantparfym, och gud nåde den som vågar! Nej, några droppar Tabac Blond skulle kunna göra vem som helst vackrare, mer intressant, mer vågad, mer elegant. Ja, framför allt elegant, kanske är det förklaringen till varför forna tiders stjärnor Greta Garbo, Ingrid Bergman, Clark Gable, Rita Hayworth, Marlene Dietrich, Humprey Bogart, Chaterine Hepburn, Grace Kelley, Audrey Hepburn och Errol Flynn var så ytterligt eleganta, medan dagens kändisar Beyonce, Britney Spears, Lindsey Lohan, 50 Cent, P.Diddy och allt vad de heter är en massa saker, men kanske inte nödvändigtvis så eleganta. Jisses de har på sig parfymer som doftar avslagen fruktläsk hela bunten!!!


Tabac Blond är en parfym som kan tillföra alla något. Har du inte Tabac Blond på din "måste testa-lista" är det dags att se till att den hamnar där nu. Och du som har testat Tabac Blond för länge sedan, vad var det du föll för i den här härliga doften? Och finns det någon bloggläsare därute som har testat och inte blivit övertygad?


Tabac Blond varar länge och basnoten blir en gyllene, mjuk balsam som ligger kvar och värmer din hud länge, länge... Den här kommer jag aldrig att vilja vara utan igen! Drömmen vore ju att få en alldeles egen flaska upptappad från Carons klassiska urnor (se bild).



Kommer nog lite fler recensioner av klassiker här på bloggen, så håll utkik om du vill läsa om Bandit, Mitsouko och Jicky...

Pic: Fått av läsare

7 kommentarer:

Helle sa...

Ja! Här finns en icke övertygad läsare! När jag läste din recension tog jag på några droppar (extrait) för att se om det hänt något sedan jag testade sist, men tyvärr inte. Jag uppfattar Tabac Blond som en bunt högljudda, pudriga nejlikor. Lädret och tobaken kan jag ana, ibland, undanglidande i bakgrunden, men det är framförallt en blommig parfym på mig. Provet åker tillbaka i lådan och får ligga till sig ännu ett halvår. Ser fram emot dina recensioner av fler klassiker!

em sa...

Jaha, en till på test-listan ;)
Jag ser fram emot att läsa om Bandit. Är ju upp över öronen förälskad i Fracas, då måste ju Bandit också vara bra, eller?

Har nu testat Bois Farine och det var också kärlek direkt. Fast nu är jag rädd för att bära den igen, tänk om den inte är så bra? Sen är jag snål med de få droppar jag har också.

Bipbap sa...

Jo, jeg falt nettopp for det elegante og klassiske. Gir meg en følelse av å være flott og spesiell :D Tror ikke alle regner den som vennlig egentlig. Extrait er lekkert, men lurer nesten på om jeg foretrekker Edp når det kommer til stykket. På menn: Ja takk :D

rebella sa...

Helle: På mig blir den mycket nejlikor i starten, men sen mjuknar den upp och blir bara så där härligt varm, mjuk och på nåt vis perfekt, fast jag förstår inte riktigt varför jag tycker det!? :0

rebella sa...

em: Bandit är bra, men på ett annat sätt än Fracas. :)

Bois Farine är så unik, har aldrig hittat nåt som ens påminner om den i parfymväg. Bara det att flaskan jag fick i bröllopspresent har strykande åtgång, för mellandottern älskar den också!

rebella sa...

Bipbap: Jo, den är väldigt elegant och på många sätt inte riktigt min typ av parfym, men ändå blev jag förtjust i den direkt.

Har inte testat den i edp. Det kan ju skilja rätt mycket...

Isis sa...

Hittade den här posten när jag själv skulle skriva om Tabac Blond. Jag tycker den är ljuvlig, men sedan fick jag fatt på den gamla versionen och den är helt fantastisk. Lustigt nog så känner jag inte av lädret alls i den nya versionen, utan bara patchouli och i den gamla så är det helt tvärtom.