måndag 4 januari 2010

Jag vill ha mera blommor!


Vanligtvis är jag förtjust i orientaliska, kryddiga, träiga parfymer med gourmandinslag. Mellan varven kan jag ändå ha på mig och uppskatta lätta, fräscha, aquatiska, luftiga, rena och milda parfymer. Jag är också förtjust i florals (blomdofter). Men, det jag brukar använda mest och oftast är trots allt (och har alltid varit) olika typer av orientaliska parfymer.


Därför har den senaste knappa månaden överraskat mig. Jag har varit konstant sugen på florals sen strax innan mitten av december. Och de blomdofter jag menar är de här stora, högljudda närmast svulstiga blomdofterna. Inga blyga, försiktiga små buketter här inte.


Carnal Flower, Iris Poudre, Tocade, Lolita Lempicka, Alien, ja visst, det är de blomdofter jag brukar tycka mycket om även vanligtvis, men nu vill jag plöstligt ha så mycket mer av dem. Och oftare.


Märkligt nog sammanfaller min blomdofts-besatthet med snön. Det började snöa ymnigt här strax före mitten av december och sen har snön hållt sig kvar, vilket är ganska ovanligt i Sörmland den här tiden på året. Här brukar det bli "riktigt vinter" möjligen i slutet av januari och in i februari.


Samtidigt med min vurm för blomdofter inser jag förstås att jag har ganska få blomdofter i stora flaskor, utan jag får hålla till godo med små skvättprover och sprayer som rymmer knappt ett par milliliter! Vilket ju förstås innebär att jag på mindre än en månad håller på att få slut på stora blomdofter i lagret!!! Hjälp! Tänk om det här håller i sig, då måste jag ju helt ändra inriktning på mitt parfymsamlande!


Fast jag tror kanske att längtan efter blommor kommer att försvinna i takt med att snön försvinner, eller vad tror ni? Har ni råkat ut för någon märklig, oförklarlig parfymbesatthet, som inte riktigt har gått ihop med era tidigare parfympreferenser? Graviditeter kan ju ställa till doftsinnet mer än lovligt, men nåt sånt är inte på gång här kan jag lova.


Nej, nu ska jag gå och sniffa på mina SISTA droppar av Carnal Flower som så vackert lagt sig till rätta på min handled.




Pic: Ashy MacBean.com

Inga kommentarer: