lördag 19 december 2009

Smell Bent - Hungry, hungry hippies och Gelty Pleasures


Det kan vara ganska svårt att lyckas med chokladnot i parfymer. Trots att jag är tämligen förtjust i choklad har jag inte riktigt någon chokladdoftande favoritparfym. Jag vet inte om jag dels har lite svårt för att gå runt och dofta choklad eller om jag helt enkelt är kräsen.


Smell Bent har två parfymoljor med doft av choklad, Hungry, hungry hippies och Gelty Pleasures (julspecial).


De har chokladen gemensamt, men annars skiljer de sig rätt mycket från varandra. Hungry, hungry hippies ska föreställa doften av pot brownies (chokladkakor med extra kryddning av hasch) med lite kanel, mot slutet av doften tillkommer en mycket träig, men behaglig patchoulinot. Jag upplever Hungry, hungry hippies som en mörk, bitter, kryddig och träig chokladdoft. Yngsta dottern tycker det doftar choklad och rabarberpaj och faktum är att noten av hasch och rabarberpaj har vissa likheter, något jag faktiskt aldrig tänkt på förut. Men, ärligt talat så är det inte särskilt ofta jag känner doften av hasch nu för tiden. Förutom i parfymform då.


Hungry, hungry hippies är nåt att testa för alla älskare av mörk choklad, kanske skulle den här kunna vara något för er?


Gelty Pleasures som inte kommer att finnas kvar i sortimentet efter nyår är en annan typ av choklad. Sötare, krämigare och allmänt mer gourmand. Det här är choklad för er som älskar Marabou Mjölkchoklad. Gelty Pleasures är doften av mjölkchoklad och ambra, mycket, mycket delikat. Även om jag gillar båda två så föredrar jag nog Gelty Pleasures, för att den är så rent chokladig.


Jag har inte testat, men flera av Smell Bents dofter är ganska enkla och jag tror till exempel att man skule kunna blanda Gelty Pleasures med Blimey Limey och få ett riktigt mysigt resultat. Kanske nåt jag kan sysselsätta mig med i mellandagarna om jag får långtråkigt?





Pic: experience chocolate

Inga kommentarer: