torsdag 17 december 2009

Smell Bent - Commando


Av någon anledning beställde jag tre små prover på några parfymoljor från Luckyscent senast jag beställde därifrån. Ok, jag kan vara lite svag för parfymoljor, men med tanke på vad som finns att välja på hos Luckyscent blev jag själv lite förvånad över att jag fick för mig att beställa dessa oljor.


Som ni vet beställde jag även prover på L'Artisan och Boadiccea, men men... när det kommer till kritan är det parfymoljorna jag uppskattat mest. Tre små prover på oljor från Smell Bent. Här hittar ni deras hemsida (och man kan beställa en prov-pack för bara 15 dollar) http://www.smellbent.com/smell_bent_says_%22seasons_greetings%22.html


Överhuvudtaget är allting med Smell Bent värt att tycka om. Priserna är som balsam för en sargad själ, en flaska med 8 ml parfymolja kostar 20 dollar (knappt 150 kronor). Frakten är på 4-5 dollar. Och flaskorna är söta och kan muntra upp vem som helst en kall vinterdag. Och själva dofterna då... åh så söta, glada, fina och trevliga på alla sätt och vis. Nej, inte det mest komplexa jag doftat, men ibland behöver det inte vara så himla komplext!


Gillar du parfymoljor är ett besök hos Smell Bent ett måste! Du kan även köpa prover och hela flaskor på deras dofter via Luckyscent om det känns bättre. Brukar du normalt inte vara så förtjust i parfymoljor så måste du ändå testa någon av Smell Bents oljor! Ja, du bara måste och om det inte får ditt hjärta att smälta, ja då är det verkligen hårdhjärtad. Snälla rara beställ bara en enda liten olja och bli glatt överraskad!


Just nu doftar jag av Smell Bents Commando på ena handleden och commando betyder tydligen att vara utan underkläder på amerikansk slang. Sånt vet jag inget om, men Commando är en intressant och hmm, jaa... intressant muskolja. Commando är kort och gott en blandning av olika typer av musk, rena och mer smutsiga varianter. Jag skulle vilja kalla Commando för en musk on the rocks, det här är ren, klar, så gott som oblandad musk. Den är både varm och kall på samma gång. Klar och smutsig, mysig och krispig och ja, riktigt, riktigt fin om du gillar musk.


Jag misstänker att olika människor tar fram de olika muskingredienserna lite olika i den här, på mig blir den mer animalisk och varm, även om jag anar inslagen av ren, vit musk också. Commando förhåller sig ganska lika fram till basnoten då även tonkaböna börjar framträda och ger doften värme, fyllighet och en liten, liten aning av en slags grön kryddighet. Mycket fint. Mycket gott. Jag vill begrava näsan vid handleden vid det här laget.


Commando skulle förmodligen passa utomordentligt att ha som basdoft under en mängd andra parfymer som behöver lite förankring. Den är i sig själv hudnära och ganska diskret, men det är ju lite av poängen med musk. Jag är helt säker på att man skulle kunna ta på sig Commando, försöka glömma bort att man har på sig den och efter 7-8 timmar skulle man kunna tro att ens egen hud luktade så himmelskt.


Commando är som musk kanske inte riktigt i klass med mina stora favoriter Musc Koublai Khan från serge Lutens och Musc Ravegeur från Frederic Malle, men den landar behagligt i närheten av Ava Luxes Nude Musk. Det här är en muskdoft jag aldrig kommer att vilja vara utan i min kollektion, och för tjugo dollar behöver jag ju inte det heller!


PS. Vinsten är packad och skickad och på väg till Clivia.


Pic: flaeskdansen

1 kommentar:

em sa...

Jag har faktiskt varit och spanat på Smell Bents sida några ggr. De hade någon apelsindoft som lät mysig och så gillade jag beskrivningarna på jul-dofterna. Just nu är det samples-stopp för mig så jag får överleva på andras upptäckter. Berätta mer! ;)