söndag 13 december 2009

Julstök i mitt kök

Skulle mer än gärna ha stoppat in en bild av alla pepparkakorna som jag och barnen bakat idag, men jag hittar tyvärr inte kameran.


Förutom pepparkakor har vi även bakat lussekatter och saffransbullar. Det hör julen till att baka, men jag brukar inte baka så mycket mer än peppisar och saffransbröd, nån gång ibland gör jag julstjärnor (smördegsstjärnor fyllda med katrinplommonpuré och dekorerade med kristyr) och kanske någon god kryddig limpa.


Sen ska det ju förstås bli lite julgodis också, knäck är ett måste och så något kaloririkt chokladigt typ fudge eller ischoklad.


Också julmaten då, skinka, köttbullar, janssons frestelse, sill, prinskorv och lite annat smått och gott.


Vad är viktigast i mat-och-bakväg inför julen för dig?


En gemensam nämnare för -svensk- julmat och julbak är alla dofter, vi öser verkligen på med kryddor av alla olika slag. Så den här helgen har mitt parfymanvändande varit ganska sparsamt och ganska överraskande.


Jag fick ett paket med prover, bland annat från välkända L'Artisan (ja, Havanna Vanille var bland dem) och kanske ännu inte lika kända, men ändå omtalade Boadicea The Victorious, parfymmärket som Michelle Obama blev förtjust i och köpte flera parfymer ifrån.


Nu är det väl rätt fantastiskt att jag har möjligheten att ha på mig samma parfym som Michelle Obama (undrar om hon hade någon av dem på sig vid Nobelpris-utdelningen i Oslo?), men ännu mer fantastiskt är att jag har prover av dessa parfymer och istället väljer att dränka mig själv och hela min familj i parfymolja från ett litet nystartat parfymolje-företag som jag knappt hört talas om.


Jo, jag ska skriva mer om de här helt makalöst trevliga parfymoljorna senare, jag var bara tvungen att beställa prover av nästan alla deras andra parfymoljor och de måste komma först, vilket jag för övrigt hoppas går fort!

4 kommentarer:

em sa...

Spännande med nya parfymoljor ;)

Bipbap sa...

Juledufter er noe av det beste jeg vet :)

Jeg så Boadicea The Victorious på Harrods, men testet ikke. Har du prøve på Alluring? Ser den er kraftig nedsatt på Luckyscent, men er vel sikkert den dårligste da

rebella sa...

em: Ja, jag har en liten svaghet för parfymoljor. Och det jag hittills provat av det här märket är väldigt bra. :)

rebella sa...

Bipbap: Ja, det är bland det mysigaste som finns.

Alluring var inte bland mina prover, har lite svårt att hålla isär namnen på deras dofter, de är snarlika allihop.