tisdag 17 november 2009

Önskelista


Jag har testat många parfymer. Okej, i jämförelse med de som varit parfymistor länge så är min "parfymer jag testat-lista" inte så lång, men det börjar nog närma sig iallafall 500 nu. Jag har en länk till min Basenotes-garderob här, men den listan är lite kortare. Dels glömmer jag mellan varven bort någon parfym och dels finns inte alla parfymer jag testat i Basenotes databas.


Det vore ju ganska förfärligt om jag ville ha alla de parfymer jag testat, och nästan lika förfärligt om jag ville ha hälften. Nu är det inte fullt så illa, jag har märkt att jag tycker om omkring 10% av parfymerna jag testar så mycket att jag vill ha mer av dem.


Eller snarare under 10%, för ju fler parfymer jag testar ju svårare blir det att övertygas om att jag verkligen gillar en parfym tillräckligt mycket för att den ska förtjäna en plats på min önskelista.


Min önskelista är ganska modest. I de flesta fall skulle jag vara mer än nöjd med att ha en decant av doften. 100 ml parfym för kanske 1500 kronor? Nej, jag vet att så mycket parfym skulle räcka en livstid för mig som ändrar parfym ibland flera gånger per dag. Däremot om det går att hitta en 30 eller kanske 50 ml flaska för runt 5-600 kronor så är det värt att tänka på att investera i en stor flaska tycker jag. Är det vanlig mainstream-parfym som jag kan hitta för runt 200 kronor/flaskan på nätet så är det ju inte mycket att fundera på.


Med en dryg månad kvar till jul så har jag tonat ner min önskelista till att gälla parfymer som funkar bra den här tiden på året.


Kort sagt, parfymer jag önskar mig i julklapp:
1) Parfumerie Generale Aomassai, Felanilla el. Lounges Profanes.
2) Serge Lutens Musc Koublai Khan el. Borneo 1834.
3) Frederic Malle Carnal Flower
4) L'Artisan Safran Troublant el. Bois Farine.
5) Tauers L'Air du Desert Marocain.
6) Montale Red Aoud.

Så där ja, bara tio stycken rakt upp och ner. DET är väl inte många?


Vilka tio el. färre parfymer finns överst på din önskelista? Föredrar du en stor flaska parfym eller tio 10 mls decanter? Jag skulle nog ta tio decanter får jag medge.

7 kommentarer:

em sa...

Hi hi precis vad jag sitter här å funderar på - vilken parfym jag vill ha i julklapp. Jag tror att det lutar åt Annick Goutals Songes. Safran Troublant också men den kan jag nöja mig med en decant av. Mitt lilla prov har räckt länge för det är bara ibland jag är sugen på den, fast då vill jag inte vara utan.

Några av dofterna från Scent by the sea vill jag också ha men de är ju inte så dyra.

Nej, 10 parfymer på listan är inte alls många ;)

Unknown sa...

Ah, vilken ljuvlig önskelista! Jag skulle kunna kopiera din rakt av (kanske med undantag för Red Aoud).
En alternativlista för mig:
1. Backup-flaska Mitsouko EdP
2. Lutens Santal de Mysore
3. Ormonde Jayne Tiare
4. Nu blev jag också sugen på Safran Troublant!
5. Van Cleef & Arpels Gardenia Petale
6. Sonoma Scent Studios Tabac Aurea
7. Cuir de Lancome
8. Lancome Magie
9. Trälådan med miniflaskor från profumo.it
10. Kilian Back in Black

Hoppas man har varit tillräckligt snäll i år...:)

rebella sa...

em: Songes är också riktigt fin, men för mig är det lite tvärtom, jag skulle klara mig länge på lite av Songes.

Jag har mina små prover från Scents by the Sea och 2 ml verkar räcka bra länge, men döttrarna har svårt att låta dem vara ifred.

rebella sa...

Din lista var också trevlig, men jag har inte provat nåt från Van Cleef & Arpels el. Sonoma Scent Studio, även om de finns med bland de jag vill prova. Och den där "vill prova-listan blir bara längre och längre och längre...!

Helle sa...

Önskelistor! Det bästa som finns! För min del skulle jag helt klart ta många små decants istället för få stora flaskor. Fast jag är fortfarande i början av parfymupptäcktsresan och så himla ombytlig. Några favoriter har jag i a f på önskelistan:
1) Lalique, Perles de Lalique
2) Tauer, Incense Rosé eller Extreme
3) F. Malle, Lys Mediterrané
4) The different company, Sel de vetiver
5) Parfumerie Generale Cuir venenum

Måste prova Safran Troublant verkar det som. Har inte riktigt koll på saffran.

rebella sa...

Helle: Safran Troublant är underbar den här tiden på året. Jag brukar inte vara så sugen på den annars, men nov. dec. och jan!

Perles de lalique är jag också förtjust i, utan att riktigt förstå varför. Den är så oerhört elegant på nåt vis och ändå sensuell...

Helle sa...

Precis, elegant och sensuell på samma gång! Jag känner mig som en drottning i den, i lager på lager av tunna flor i ljust lila, guld och vinrött. Tyvärr är sillaget (eller vad man nu ska kalla det på svenska) i prydaste laget, därför vill jag faktiskt ha en stor flaska så jag kan slösa med denna gåtfulla doft.