måndag 2 november 2009

Nicolas Danila - Asian Gardens


Överraskande nog blev Asian Gardens en av mina favoriter bland Aladin Gardens parfymerna. Överraskande eftersom det är en grön, aquatisk och väldigt lätt parfym. Inte någon kategorin där jag vanligen brukar hitta favoriter. Inte heller är det riktigt rätt årstid för en parfym i den här kategorin, med bland annat kyliga inslag av mint bland noterna, men ändå har Asian Gardens lyckats fånga mig, kanske mest av de sju parfymerna i serien.


Asian Gardens är en lugn parfym, kontemplativ, närmast meditativ. Att en östasiatisk trädgård stått som inspiration förvånar mig inte alls, nej den här parfymen får mig att tänka på vindens sus genom bambudungen, det välkrattade gruset i en zenträdgård, en spegelblank vattenyta i en damm med guldfiskar, kort sagt, lugn, ro och stillhet.


Med noter av bambu och mint blir Asian Gardens som svalkande, grönt och friskt vatten. Själva doften är delikat svag, så svag att det för mig är svårt att få andra associationer än till vatten och luft. Noten av mint ger snarare ett intryck av kylig luft än doften av mint. Alla noterna i Asian Gardens känns nedtonade, på gränsen till doftlösa och ändå känner jag ju, utan tvekan, doften av parfymen. Det skulle kunna vara ett mineralvatten med en ytterst diskret och delikat smak av mint och bambu. Ja, för förutom bambu och mint finns en liten mineralnot i Asian Gardens.


Under hela doftens livslängd förändrar sig inte Asian Gardens speciellt mycket, den är lätt, aquatisk och luftigt kylig i många timmar. Men, den är också förvånansvärt långlivad. Jag tog på den i går kväll och på morgonen anades fortfarande doften, men nu med inslag av värme och lätta blommor.


Asian Gardens är en ytterst delikat parfym, vacker och svalkande, bedårande och genomskinlig på gränsen till osynlig. Mycket raffinerad. Lugnande och liksom lindrande. Som en privat och hemlig asiatisk retreat, när man vill fly sin vardag för en stund.


Som sagt, den varar och varar, vilket är ett konststycke i sig med så lätta noter. Sillaget är ytterst diskret, men står ändå ut en aning från huden. Asian Gardens är nog mer av en sommarparfym, men fast den är svalkande tycker jag att den fungerar som inomhusparfym den här årstiden, även om jag inte skulle ta på mig den inför en skogspromenad. Rekommenderar den till alla som vill testa en vacker och transparent aquatisk parfym med meditativ stämning.


Pic: David Lee, Koi and bambu

Inga kommentarer: