måndag 2 november 2009

Nicolas Danila - Aladin Gardens


Det är svårt att veta var jag ska börja när det gäller Nicolas Danilas parfymlinje Aladin Gardens. Alla 7 parfymerna är 100% allergenfria, tydligen har man använt sig av någon ny teknologi för att ta bort allergenerna från vissa råämnen. Hur det exakt går till har jag ingen aning om, men om det funkar så antar jag att det är bra? Ni som är mer insatta i EUs lagstiftning emot citrusoljor, mossor etc. i parfymanvändning kanske vet mer om detta än vad jag gör.


Aladin Gardens består som sagt av sju olika parfymer (EdP), Aboriginal Gardens, Amazonian Gardens, Asian Gardens, Polynesian Gardens, Amerindian Gardens och European Gardens. Flaskorna är i regnbågens alla färger, varje flaska är vacker för sig, men tillsammans måste de göra ett slående intryck. Jag tänker på hur solen skulle reflekteras genom flaskornas vackra glas, men tyvärr är ju direkt solljus det sista som bör komma i närheten av parfymflaskor.


Parfymerna kommer bara att tillverkas i 7000 exemplar. Alla parfymerna i serien (förutom en) är vackra, lättburna och glada till sin natur. De skulle kunna passa på kvinnor i vilken ålder som helst, sött och rart på min yngsta dotter (12 år), vackert och kvinnligt på lite äldre kvinnor och strålande och aningen ungdomligt på mogna kvinnor. Dessutom är jag säker på att Nicolas Danilas parfymer kan tilltala en global publik, vilket ju är passande med tanke på linjens globala tema.


Jag gillar flaskorna (även om jag bara sett dem på bild). Jag gillar tanken, historien och filosofin bakom linjen. Men, gillar jag parfymerna?


Som parfymnörd är det ju så att hur vacker en flaska än är kan den inte göra mycket om jag inte gillar innehållet. Till syvende och sist är det hur själva parfymen doftar och reagerar med min hudkemi som avgör om jag tycker om den eller ej. inte heller en fin bakgrund till parfymernas uppkomst har någon större betydelse.


När jag läste igenom noterna på de olika parfymerna så fanns det vissa som lät mer tilltalande och intressanta, medan några lät ganska tråkiga. Mitt intryck, innan jag testat dem, var att de säkert var fina allihop, men snarare fina och trevliga än fina och intressanta, annorlunda och bedårande.


Hade jag rätt eller fel?


Både och, tre av parfymerna (Aboriginal Gardens, Amerindian Gardens, Polynesian Gardens) var fina, men gjorde varken till eller från på mig. Doftar gott? Jadå. Hyfsad hållbarhet? Onekligen. Minnesvärda? Nja, inte riktigt.


European Gardens har not av bland annat anis och det här är en helt annorlunda anisnot än vad jag är van att möta i parfym. Det här är inte anis på gränsen till lakrits, utan anis som brödkrydda. Min kära mormor brukade baka anisbröd, ett slags friterade ringar kryddade med anis och doppade i socker. European Gardens doftar den typen av anis, och en rejäl dos nybakat(eller snarare halvgräddat) bröd. Trots sin orginalitet, känner jag att det här inte riktigt är en parfym för mig. Men, jag rekommenderar den absolut om du är på jakt efter en udda anisnot med inslag av bröd! Rejält stark till en början och med utomordentlig hållbarhet!


Aboriginal Gardens har en gråsvart flaska, men om jag fick välja skulle Amazonian Gardens ha den flaskan istället. Jag är nyfiken på hur man bestämt vilken parfym som ska vara i vilken flaska? Amazonian Gardens är i mitt tycke en katt bland hermeliner. Om alla parfymerna i serien är hyfsat milda, lätta, klara och tilltalande så är Amazonian Gardens allt annat än det. Det här är massivt parfymmörker, den egentligen mest intressanta av alla, men tyvärr, oerhört (OERHÖRT!) svårburen på mig som har problem med mossnot! För här är det mossnot i överdos, tillsammans med en väldigt intressant not av Yerba Maté-te. Något i doften är extremt tilldragande, samtidigt som jag finner den superstarka mossnoten direkt frånstötande. Hur något som doftar så här mycket mossa kan vara allergen-fri är ett under. Det här är också den enda parfymen i serien som kan bli svår i ett globalt perspektiv. Jag kan tänka mig att tex. japanskor som gillar delikata, lätta parfymer skulle kunna bli halvt ihjälskrämda av Amazonian Gardens! Kanske kommer jag med en mer utförlig recension av den om jag vågar mig på att testa den en gång till! Amazonian Gardens är hur som helst ett måste att testa för er som letar udda, kraftfulla parfymer.


De av er som kan räkna har insett att det återstår två parfymer från Aladin Gardens, nämligen Asian Gardens och Arabian Gardens. De två som blivit mina favoriter bland Nicoals Danilas parfymer.


En liten länk till er som vill veta mer om Nicolas Danila och Aladin Gardens. http://nicolasdanila.com/


Pic: rainbow-ocean-by-thelma

Inga kommentarer: