torsdag 5 november 2009

Ineke - Field Notes From Paris


Vem har inte drömt om caféliv i Paris? Jag kan se framför mig hur jag vilar min trötta högklackade fötter vid ett litet bord på en uteservering i Paris efter att ha shoppat mig trött i världens mest underbara parfymaffärer.


Tyvärr är mitt hittills enda Paris-besök så långt ifrån den bilden man kan komma. Vi körde fel, fick slut cigaretter och hamnade mitt i kaoset efter att Frankrike vunnit fotbolls-EM, vilket ju var kul förstås, men det underlättade inte körningen!


Ineke Rühland däremot verkar ha fått sin del av caféliv i Paris, medan hon studerade parfymeri där. Ineke Rühland är parfymören och kreatören bakom Inekes parfymer. http://www.ineke.com/index.html


Ineke erbjuder sex parfymer än så länge. After My Own Heart, Balmy Days & Sundays, Chemical Bonding, Evening Edged In Gold och den sista i raden, Field Notes From Paris. Man kan köpa ett trevligt provset av alla sex parfymerna på Inekes hemsida. Som ni ser ger Ineke ut parfymerna i bokstavsordning och det är ett personligt och lite spännande koncept tycker jag. Tyvärr har jag ännu inte testat någon av de andra parfymerna från Ineke.


Field Notes From Paris handlar egentligen om tobak, inte om kaffe. Och att röka en cigarett på ett café i Paris är förmodligen nästan lika vanligt som att dricka en kopp kaffe.


Tobaken i Field Notes From Paris är en aromatisk, gyllene och nästan lite seg tobaksnot. Den får mig att tänka mer på råtobak än på cigaretter eller piptobak. Tobaksdoften känns väldigt genuin, obehandlad och färsk. Trots att det inte finns några såna noter listade så får jag ändå en bestämd doft av något fräscht, grönt och nästan gräsigt. Tobaksnoten och den gröna noten tvinnar sig om varandra på ett mycket intressant sätt.


I den här fasen kan jag inte alls associera till ett café, varken i Paris eller någon annanstans. Nej, snarare får den mig att tänka på en gammaldags tobaksodling, med tobak på tork i en lada och prunkande sensommargrönska utanför ladan. På många sätt en väldigt levande och intressant doft, men också någonting i den som vagt påminner om myggmedel! Missförstå mig inte, jag tycker inte den vaga myggmedelsdoften luktar illa, snarare intressant och hemtrevligt. Det ger mig en känsla av tobak, odlad i Norrbotten.


Alltså, hjärtnoterna är färska, aromatiska, sega och aningen skarpa. Men, efter ett tag ändrar parfymen karaktär. Den mildras, värms upp, det gröna och skarpa tonar bort. Det är nu jag tycker om Field Notes From Paris som mest.


Den förvandlas sakta till en krämig, varm, gyllene gourmanddoft, med intressanta inslag av mjukt läder. I den här fasen är den mer av en cafédoft. Riktigt trevlig, höstig och skön. Om öppningen och hjärtat hade en liten maskulin anstrykning, så är basen mer feminin. Men, ändå lättburen för båda könen.


Den största nackdelen blir att doften i detta skede blir väldigt mild, efter att ha varit tämligen stark och kraftfull slår den sig till ro på huden med ett svagt viskande. Jag får hålla mig väldigt nära för att alls uppfatta den trevliga gourmand-basen. Field Notes From Paris är en eau de parfum, men i min näsa och på min hud varar den snarare som en eau de toilett.


Har som sagt inte testat någon annan av Inekes parfymer, har du något tips på nån av dem som jag bara inte får missa?




Pic: paris_cafe Philip Levine

5 kommentarer:

Unknown sa...

Tobak.... blir sugen (rent doftmässigt)!
Jag har provat Evening Edged in Gold som jag gillar, en väldigt aromatisk och annorlunda "white floral", samt Balmy Days som på mig var mer åt det generiska grön-friska hållet.

clivia sa...

Mmmm, denna lät trevlig. Efter att ha blivit tokbesviken på Havana Vanille cravar jag tobak, mycket tobak, o inte sån man röker.

Jag har bra testat Chemical Bonding, men det var ett tag sen, minns knappt vad den luktade så kanske gjorde den inget starkare intryck.

Synd att de inte skickade samplepaketet utanför nordamerika, annars hade jag gärna beställt.

rebella sa...

Nina: Tobak verkar vara populärt nu. Det är intressant när det blir så helt olika tolkningar av samma not i olika parfymer.

Evening Edged in gold är väl den jag är mest nyfiken på bland de andra av deras parfymer.

rebella sa...

clivia: Den är trevlig, en ganska "ljus" tobaksdoft. Havana Vanille verkar inte vilja komma i min väg, innan jag har fått tag på den har jag väl hunnuit förlora intresset för att så mycket annat intressant har dykt upp!

Jag la förstås inte märke till att de inte skickar utanför nordamerika, jag är urdålig på allt "finstilt"! Har suttit flera gånger och beställt från olika ställen för att sedan upptäcka att "oj, de skickar visst inte till Sverige" eller det kostar 200 spänn att få hit 5 prover! *suck*

Anonym sa...

Ineke finns på Gents.se.