måndag 30 november 2009

Hilde Solani - ACQuiilssSSIMA


Jag har skrivit om en jasminparfym för änglar (T.Muglers Alien) och om en annan jasminparfym för alvprinsessor (Parfumerie Generales Drama Nuui). Nu är det dags för en jasmindoft för sjöjungfrur. Jaja, jag vet att om man presenterade en parfym för en sjöjungfru så skulle hon förmodligen tycka att det var ett lika underligt och obegripligt föremål som sjöjungfrun här ovan som sitter och betraktar en sko. Och... ännu värre, det verkar som om det inte ens finns några sjöjungfrur, på riktigt.


Om de fanns och om de av någon outgrundlig anledning skulle använda parfym, så är jag säker på att Hilde Solanis ACQuiilssSSIMA vore precis vad en sjöjungfru skulle gilla!


Italienarna verkar överhuvudtaget väldigt duktiga på att göra tolkningar av havet i parfymform, två av mina havsfavoriter är italienska, Profumum Romas Aqua di Sale och Profumi di Pantellerias Approdo, ACQuiilssSSIMA vågar jag påstå gör sig absolut förtjänt av en topplacering.


Nu råkar knappast årstiden vara den bästa för att testa svala, våta, undanglidande havsdofter, men jag ska vårda mitt lilla prov ömt och är säker på att det kommer att användas flitigt när sommaren återigen närmar sig.


När jag tar (duttar, inget sprayprov) på mig ACQuiilssSSIMA anar jag faktiskt att jag går mist om något i toppnoten när jag inte kan spraya. Det är en aning av något varmt och kryddigt som precis undgår mig. Istället utvecklar sig doften ganska raskt till en svalkande doft av salta vågor, kanske med en liten, liten aning av något mintigt? Som aquatisk doft känns den ganska trovärdig. Hilde Solanis hav är turkost och vågorna är krönta med vitt skum, men det är en vilsam vind som blåser ingen storm. Vattnet i ACQuiilssSSIMA är oerhört klart och man kan se fiskar simma omkring bland koraller under ytan, kanske anar man rentav en sjöjungfru försvinna ner i djupet...


ACQuiilssSSIMA handlar till en början mest om hav och vatten, men sakta men säkert börjar en jasminnot anas. Först är den väldigt vag och undflyende, nästan som att man inbillar sig, men efterhand blir den alltmer påtaglig.


Man kan säga att vattnet sakta drar sig tillbaka och efterlämnar en härlig jasmindoftande basnot. Och det är jasmin så mild, delikat och ren att jag knappast känt dess like. Och trots doftens oerhört lätta och transparenta karaktär är den väldigt långlivad. Jag tog på den en kväll och på morgonen fanns den allra mest fina jasmindoft kvar, och dessutom ganska tydligt. Vill du utforska alla möjliga aspekter av jasmin i parfym så är Hilde Solanis ACQuiilssSSIMA ett måste. Det här känns som en väldigt unik tolkning av jasmin.


Som sagt så tror jag att doften kommer mer till sin rätt under varmare omständigheter, men trots att det inte känns optimalt att testa den i slutet av november så hamnar den för mig mycket högt upp både bland aquatiska dofter och jasmindofter.





Pic: La Vie Parisienne, flickr

Inga kommentarer: