tisdag 13 oktober 2009

Parfum D'empire - Wazamba


Ta en titt på bilden här ovanför, först tyckte jag att den var fin, men i nästa stund blev jag osäker. Vad föreställer den egentligen? Ja, det finns utrymme för en mängd olika tolkningar och synsätt. Den ser trevligast ut på lite avstånd tycker jag, när jag börjar titta närmare på den får den mig att tänka på tarmar, bruna larver och annat inte helt angenämt.


När jag först testade Parfum D'empires parfym Wazamba blev jag omdelbart förälskad i och imponerad av toppnoten! Den var och är helt annorlunda, liksom hög, krispig, mättat, aromatisk och en mängd andra intryck som är svåra att sätta ord på dök också upp. Knirkig, om det säger nåt? Åååh, den här kommer jag att älska tänkte jag... i ungefär 1 minut, sen var det härliga borta.


Det höga och krispiga försvann och istället blev det träig, lite citrusfrisk aromatisk värme och fortfarande trevligt, men inte längre fantastiskt. Tills jag började sniffa närmare på den, åh nej. Där är den där sur-beska noten jag har så svårt för i parfym! Om jag ändå kunde begripa VAD det är för not som luktar så på mig?


Jag har stött på den i vitt skilda sammanhang. Första gången var i Nasomatto´s China White, sen dök den upp i en annan parfym från Parfums D'empire, Eau de Gloire och så i Profumum Romas Santalum liksom i Calé Fragranze D'Autores Assolo. Säkert i en mängd andra parfymer också som jag inte kommer på just nu.


Är det en not som surnar på mig? Eller handlar det om någon olycklig kombination som råkar uppstå i vissa parfymer? Gissa om jag har försökt lista ut vad det beror på. Nåt i min hudkemi lyckas iallafall ta fram det värsta i somliga, annars säkert helt fantastiska, parfymer.


Wazamba blev så sur, bitter och stickande på mig att det var nära att jag gick och tvättade av den. Den var på gränsen till både huvudvärks-och illamåendeframkallande. Och ändå kunde jag ana en alldeles fantastiskt fin och framför allt, intressant doft under denna beskhet.


Nu har jag på mig Wazamba igen och faktum är att öppningen inte längre luktar lika intressant som första gången, men å andra sidan är inte heller de sura lika uttalat. På avstånd är Wazamba faktiskt så udda, varm, aromatisk och spännande som jag hade hoppats. Den väcker min fantasi och får mig att tänka på surrealistiskt förvridna trädstammar, mänskliga fotspår i ökensand, afrikanska ritualer och handsnidade masker. Wazamba sägs vara ett afrikanskt musikinstrument, även om jag inte hittat några spår av det så passar suggestiv, rytmisk afrikansk musik också bra ihop med Wazamba.


Så länge jag inte försöker dofta på den på närmare håll! Då blir Wazamba precis lika tveksam som bilden här ovanför. Så även om jag delvis kan uppskatta Wazamba, så är den för mig alldeles för krävande i längden att bära. Jag föredrar parfymer som får mig att vilja sitta med näsan klistrad mot handleden, inte tvärtom!


Har du kanske testat Wazamba och upplevt den på ett helt annat sätt, berätta gärna! Finns det någon som kan hjälpa mig att lista ut vilken/vilka noter det kan vara som blir så hopplöst sur-beska på mig? Vilka noter kan råka surna på dig?




Pic: Flower duet, lakme

Inga kommentarer: