torsdag 8 oktober 2009

Comme des Garcons - Daphne


Jag trodde nästan att jag skulle tycka lika mycket om Comme des Garcons nya doft Daphne som Back in Black, men nej.

Jag tycker att den luktar förfärligt. Iallafall de första timmarna. Och ja, den luktar så pass konstigt att jag skulle kunna misstänka att det vore nåt fel just på mitt lilla prov, men det tror jag faktiskt inte.

Glad och ivrig ska jag testa Daphne för första gången, tar på mig ett par droppar. Väntar... sniffar... sniffar igen... Men, okej det finns en ganska god citrussyrlig doft där, men den är i stort sett kvävd av en överväldigande lukt av lätt härsken frityrolja! Precis, Comme des Garcons Dapnhe luktar härsken frityrolja. Tycker det är jättekonstigt, luktar igen och tänker att nej, jag måste lukta fel, mitt luktsinne är för tillfället ur funktion. Ber maken lukta... han sniffar... ser konfunderad ut... Duuuu, säger han, det luktar liksom lite härsket smör... är det nån sån där billig parfymolja du testar? Om det vore så väl, nej det är en tusenkronors-parfym!

Alla jag frågar (maken och barnen vill säga) tycker att det luktar härsket. Jag anar efter någon halvtimme en oerhört vacker doft av apelsinfylld tuberos, men hela tiden under ytan av tjocka lager härsket fett och nu börjar även en antydan till lättsmält plast dyka upp. Riktigt illa alltså, på gränsen till att jag går och skrubbar av mig Daphne. Jag är så himla besviken, men jag kan stå ut med lukten, det är väl ungefär som att jobba i grillen på en snabbmatsrestaurang och det gör ju folk hela tiden (fast de får betalt för det!).

Daphne är med andra ord en ytterligt frustrerande doftupplevelse. Efter tre-fyra timmar börjar apelsin-tuberos noterna övertriumfa det härskna fettet. Fettet sjunker mer och mer undan, men finns ändå kvar genom hela doften. Daphne är extremt långlivad, jag tycker att den doftar som godast -på mig- efter 10-12 timmar. Faktum är att basnoten på Daphne doftar riktigt, riktigt gott. Varmt, spännande, mjukt orientaliskt och sensuellt, men nej, inte så bra att det är värt att gå igenom den där härskna fettlukten för att komma dit.

Jag antar att det som händer är att Daphne kolliderar med min hudkemi, jag kan inte tänka mig att den luktar så här märkligt på de flesta andra. Daphne är definitivt en parfym som ska testas innan köp om man säger så. Jag får dock medge att jag är lite smygavundsjuk på dem som Daphne funkar på.

Så där ja, det var väl inte direkt någon positiv recension? Och jag har fler på lager, en annan besvikelse som jag nyligen råkat ut för är Parfum d'Empires Wazamba. Mer om den någon annan dag.
Pic: Palace chinese

4 kommentarer:

Julia sa...

Hehe, Eau de McDonalds alltså? Trist att den blev så läskig på dig. Tur att det finns så mycket annat som doftar gott. Behöver du adoptera bort ditt prov finns det ett ledigt fosterhem här i Göteborg *hint, hint*

Unknown sa...

Tack för recensionen, jag har ett prov på Daphne på väg men känner att förväntningarna har landat på en normal(!) nivå nu. Bara bra för plånboken om den inte passar mig heller ;)

Julia, minns jag fel eller släppte inte Burger King i USA en stekosdoftande parfym för ett tag sedan (eller var det ett aprilskämt jag gick på??)?!

rebella sa...

Julia: Ja, det var trist, men lika bra det. Har mer än nog av parfymer som jag tycker om så...

rebella sa...

Nina: Hoppas att den passar på dig, jag har ingen förklaring till att den luktar så märkligt på mig.