lördag 31 oktober 2009

Christian Dior - Hypnotic Poison


När jag skrev om Organza Indecence kom jag på att jag inte skrivit om Diors Hypnotic Poison, trots att det är en parfym jag tycker om. Eller iallafall tycker om ibland, när jag är på humör för den.


Visst påminner den röda flaskan om ett rött äpple? Därifrån är förstås inte steget långt till att börja tänka på Snövits elaka styvmor och det förgiftade äpplet. Jag antar att det är syftet? Det här med styvmödrar, elaka eller ej, är ett besvärligt ämne. Säg den styvmamma som gärna kallar sig själv styvmamma? Nej, i dagens Sverige har vi till varje pris försökt hitta trevligare ord för samma sak, bonusmamma kan väl funka, men är plastmamma verkligen så mycket bättre än styvmamma? Det är väl en smaksak.


Efter att ha varit mamma åt min mans -numera- vuxna dotter i 23 år tycker jag att jag gjort mig förtjänt av att vara bara mamma till henne, på samma självklara sätt som att hon är min dotter och hennes lilla, söta son är mitt barnbarn.


Nåja, det här har ju inte mycket med doften av Hypnotic Poison att göra. Om jag vore amerikan kanske jag skulle tycka att Hypnotic Poison luktade root beer, det verkar vara många amerikaner som tycker det. Själv har jag inte druckit tillräckligt mycket root beer för att få de associationerna. För mig doftar Hypnotic Poison mandel, vanilj och bittermandel och en gnutta körsbär. Ja, det skulle mycket väl kunna vara doften av ett försåtligt och snabbverkande gift, ett sånt där gift som skulle vara svårt att motstå att smaka på bara för att det doftar så gott!


Hypnotic Poison är en mycket stark parfym, den tillhör kategorin spraya ett moln och gå igenom... snabbt! Precis som Organza Indecence är Hypnotic Poison en festparfym. Med fördel ihop med knallrött läppstift och elfenbensvit, slinkig långklänning. Nu är det ju inte ofta jag får tillfälle till att närvara på den typen av fester så jag kan lika gärna ha på mig Hypnotic Poison när jag är hemma och städar som när jag är ute i skogen! Ett snabbt spray av Hypnotic Poison på kvällen varar lätt till morgonen därefter. Men, då återstår bara en mjuk, mild och behaglig vaniljdoft. Annars är Hypnotic Poison en tämligen linjär doft.


Har varit lite snålt med inlägg den här veckan, då jag och familjen roat oss med att ha höstlov. Vi har hunnit med en tur till Norrköping, där jag lyckades köpa upp större delen av månadens fickpeng på Lush. Varför har alla (ALLA) Lush-butiker så oerhört bra säljare så det inte är sant!? Jag lyckas alltid komma därifrån med saker jag inte hade en aning om att jag behövde! Nu är jag stolt ägare till en liten burk nagelbandssalva.


Sen har jag roat mig, och familjen, med att blondera mitt nästan brunsvarta hår! Först blev det gulorange och då blonderade jag det en sväng till. Då blev det gult. Sen färgade jag hela härligheten med en nyans som heter mörk honungsblond, så nu har mitt hår ungefär samma färg som höstlöv. Det är inte så hemskt som det låter, jag tycker det ser intressant ut. Och nåt som lyser upp i mörkret kan ju vara trevligt sen när alla löv har fallit av träden.


Vilken av Diors olika Poison-varianter gillar du bäst?



Pic: Schoolclipart

5 kommentarer:

Bipbap sa...

Oj, jeg kan ikke forestille meg Rebella med blont hår. Virker helt feil, men kan jo hende det funker bedre enn jeg klarer å se for meg.

Jeg liker best Hypnotic Poison :)

rebella sa...

Bipbap: Det kan knappt jag heller, när jag ser mig själv i spegeln blir jag helt förvirrad.

Det är nåt visst med hypnotic poison, men jag tror att jag ska ge mig på Poison vid nåt tillfälle, för jag har inte testat den på år och dag...

Anonym sa...

Hej Rebella!
Jag läser ofta din blogg med stort nöje.
Jag är barnsligt förtjust i alla Poison dofter - alla förutom den gröna ("Tendre Poison" tror jag att den heter).

För tillfället använder jag mest "Midnight Poison" som jag tycker går bra ihop med mig. Det är väl den senaste poisonvarianten. Det finns något maskulint i M.P - tror jag i alla fall - som jag attraheras av. Dock luktade jag på Midnight Poison Elixir som jag tyckte var alldeles för söt.

Hypnotic Poison upplever jag som mjuk och mysig. Jag tänker på cashmere-tröjor och varma sprakande brasor (och så tänker jag lite, lite på Björnklister också).

Pure Poison är också en jättefin doft. Jag har ett litet periodiskt förhållande till P.P. Den kanske är lite för ljus och transparent för att jag skall använda den mycket. Gillar mer det mörka och dunkla. Men det är en mycket bra allround doft.

Sen orginalet, "den-gamla-lila". Den använder jag med skräckblandad förtjusning. Jag älskar den men vet att den är lite kontroversiell. Min sambo är starkt förtjust Poison (orginal), så den har jag på mig ganska ofta -utan att skämmas men med måtta. Att överdosera Poison är ett big no-no.
Monalisa

rebella sa...

Monalisa: Hej! Midnight Poison passar riktigt bra den här årstiden tycker jag. :) För mig är Hypnotic poison en riktig vinterdoft.

Tendre poison har jag inte testat alls vad jag kan minnas och som du skriver så är Pure Poison så lätt i jämförelse att den försvinner lite bland de andra Poison-varianterna. Kanske skulle man gilla den mer om den hette nåt helt annat?

Italo Wolff sa...

I love like Midnight Poison in extrait de parfum concentration, is very simple and strong...