lördag 19 september 2009

Les Nereides - Imperial Opoponax


Så där ja, jag lovade en recension och här kommer den. Les Nereides parfym Imperial Opoponax är en sån där parfym som jag har haft svårt att komma underfund med. Inte för att jag inte gillar den, men för att den är svår att beskriva och fånga med ord.


Första gången jag provade Imperial Opoponax blev jag väldigt förvånad. Toppnoterna är något alldeles annorlunda, doften fick mig att både rygga tillbaka och bli nyfiken. Jag kunde inte ens bestämma mig för om det luktade gott eller inte. Ärligt talat har jag fortfarande inte bestämt mig, jag gillar Imperial Opoponax, men jag är tveksam till om toppnoterna egentligen luktar gott.


På mig luktar toppnoterna badhus. Badhus och klorerat vatten. Badhus luktar väl inte direkt illa, men har en väldigt speciell, hög och nästan stickande doft. Och nåt åt det hållet luktar Imperial Opoponax på mig. Nu doftar den ju så mycket mer än badhus, det finns inslag av apelsin och trä och kryddor och... badhus...


Tänk er en stor simbassäng fylld med något slags trä i flytande form och på det spritsiga pigga noter av apelsin. Det doftar både varmt och kallt på samma gång, som sagt Imperial Opoponax är inte lätt att beskriva. Ändå upplever jag den inte som särskilt komplex, den känns på många sätt ganska enkel, även om basnoten skiljer sig en hel del från toppnoten. Från toppnot till basnot transformeras Imperial Opoponax från något vått, skarpt och krispigt till något varmt, behagligt och pudrigt.


Imperial Opoponax är en märklig doft. På mig blir den aldrig särskilt söt, på somliga får den tydligen närmast gourmandkaraktär efter ett tag. På mig blir den som ett gyllene, väldoftande träpuder. Förutom badhus får Imperial Opoponax mig att tänka på tigrar, eller snarare bilder av såna där typiskt kinesiska tigrar. Har ännu inte riktigt lyckats klura ut varför, möjligen kan jag tycka att det finns någon dragning åt tigerbalsam-hållet i den?


Imperial Opoponax gör sig perfekt den här årstiden tycker jag, den är inte någon riktig favorit, men jag har svårt att vara helt utan den iallafall. Sillaget och hållbarheten är riktigt bra. Av någon anledning har jag fått för mig att Les Nereides övriga parfymer inte är särskilt märkvärdiga, men jag kan ju ha fel. Finns det ytterligare någon från Les Nereides som jag verkligen inte får missa tycker du?




Pic: oriental outpost

Inga kommentarer: