tisdag 8 september 2009

Amouage - Reflection Women

Jag skrev tidigare om Missoni by Missoni. I somras har den varit en av mina stora favoriter, jag var grymt sugen på att skaffa mer av den, men det har ännu inte blivit av. Kanske köper jag en flaska lagomt till nästa sommar, eller så upptäcker jag att nästa sommar innebär nya sommarfavoriter. De parfymer jag använde förra sommaren har jag nämligen inte alls använt lika mycket och ofta den här sommaren.


Missoni är iallafall, enligt mig, en parfym som passar bra ihop med lätt solbränna, färglada kläder och lika färglada drinkar. Jag skrev om att jag, sommartid, inte är den där vitklädda typen som sippar rosévin och är allmänt skir, snarare robust, svettig och aktiv.


Amouages Reflection är en parfym som får mig att önska att jag vore den skira och romantiska typen. Nej, Reflection har inte varit någon stor-favorit den här sommaren och lär inte bli nästa sommar heller. Det tog mig lång tid att alls känna att jag ville testa den igen. Först framåt mitten av augusti hade jag börjat gilla den. Och nej, jag ska inte skriva om hur jag gick från att gilla den till att plötsligt älska den, men jag har iallafall kommit till punkten när jag gillar den ganska mycket.


Reflection har mer likheter med Missoni än vad man kan tro vid första sniffet, de har en aquatisk men ändå varm känsla gemensamt. Ta bort alla apelsiner, frukter och choklad från Missoni så inbillar jag mig att den har mycket gemensamt med Reflection, och då de båda parfymerna är skapade av samma man, Maurice Roucel, är det kanske inte så konstigt? Nu vill jag ju inte påstå att man har tagit bort saker från Missoni utan att tillsätta något i Reflection, men till en början känns det nästan så. Det känns som om nåt saknas i Reflection.


Ja, jag har haft problem med Amouages parfymer tidigare. Reflection är dessutom till sin natur ganska långt från vad jag brukar gilla, men ändå har den en lockelse på mig som är svår att förklara. Kanske är det helt enkelt så att jag för en stund blir någon helt annan än mig själv när jag bär Reflection. Efter ett idogt testande inser jag att jag till viss del blir förtrollad av Reflection, men på ett mycket stillsamt och anspråkslöst sätt. Det är som att stå framför ett bord fyllt av underbara drycker, de finaste viner, de mest spännande ölsorter, fantastiska drinkar, underbart krämig varm choklad, det mest delikata te, smothies på superbär och nyttigheter, exotiska fruktjuicer och i ett undanskymt hörn står ett glas kallt källvatten. Medge att vattenglaset inte vore det första att fånga din uppmärksamhet? Men, i all sin enkla självklarhet vore vattnet det enda vi kunde dricka om och om igen utan att tröttna på det. Vattnet vore det självklara valet om vi var riktigt törstiga. Vatten är väl själva essencen av vad en dryck är?


Så har jag allt mer börjat känna för Reflection, den är svalkande, ren och självklar som ett glas med friskt, gott och kallt vatten.


Doften gör egentligen inte så mycket väsen av sig, iallafall inte på mig. Det är milda noter av blommor som till synes flyter omkring på vatten, magnolia, fresia och jasmin. Till en början är Reflection väldigt transparent och närmast kylig, svalkande. En bit in i doften värms den upp en aning och jag anar inslag av frukt, men snarare en blomma som doftar lite fruktigt än någon riktig frukt. När det gäller blomdoften känner jag mer av fresian än magnolian, men det kan bero på att jag är lite osäker på hur magnolia egentligen doftar?


För mig blir Reflection en moderlig, mild parfym som inte slåss om uppmärksamhet. Den är sig själv nog och lika välkommen som en svalkande hand på en litens feberheta panna. Ja, i längden vinner Reflection allt mer och den är än så länge min favorit från Amouage, trots att den är så långt ifrån hur jag är som person.


Med tanke på doftens milda karaktär så är den förvånansvärt hållbar, något den delar med de flesta av Amouages parfymer. Sillaget är kraftigare än vad man kan tro, den sprider sin väldoft runt omkring mig på ett trevligt, men ändå ganska diskret sätt. Som med andra parfymer från Amouage doftar Reflection också dyrt. Men nej, jag tycker inte den är värd priset. Jag tycker det är trevligt att ha ett litet prov, och med tanke på parfymens kvalitet så kommer det lilla provet att räcka länge och jag tror att jag nöjer mig med det.


Reflection är ju inte direkt någon höstdoft, jag tror den passar bäst sommartid, men är också lite nyfiken på hur den kan funka under vintern. Vi får se.


Vilken är din favorit från Amouage? Eller vilken av Amouages parfymer är du mest nyfiken på? Och förresten, var går din "smärtgräns" för hur mycket du skulle kunna betala för en flaska parfym?


Annars är jag just nu allra mest upphetsad över att Parfumerie Generale verkar vara på gång med 30 mls flaskor ganska snart! Gissa vad jag kommer att önska i julklapp? Ja, jag gissar själv... har ju ett antal favoriter från Parfumerie Generale.



Pic: Anna Wiberger, Cult Design

10 kommentarer:

em sa...

Smärtgränsen för vad jag skulle kunna betala för en parfym, ja det beror ju på. Om jag verkligen, verkligen ville ha någon särskild så skulle jag nog kunna betala en hel del. Men då skulle jag inte kunna köpa några andra. Så det är ju ett val man får göra. Nu har jag aldrig fallit så hårt för någon dyyyr parfym att jag velat betala så mycket. Då letar jag hellre vidare efter mer plånboksvänliga dofter.
Jag gillar i allmänhet inte att betala mycket för grejer, letar hellre rabatter, 'deals' och second hand. Men så är jag ju student OCH småbarnsmamma också! :-)

Julia sa...

Jag har bara testat tre, fyra dofter från Amouage och Lyric Woman är min favorit hittills. Gold och Dia funkade inte alls på mig, de var på tok för storslagna och överväldigande för min smak. Jubilation XXV är fin men en aning för kryddig för min hudkemi. Var gränsen går för hur mycket en parfym "får" kosta? Tja, främst bestäms det av min budget just vid det tillfället men 2000kr är nog min smärtgräns

steff sa...

Har inte testat alla Amouage, men av de jag testat är Jubilation XXV den jag gillar bäst (så är det ju en av mina favorit näsor Bernard Duchaufour som skapat den). Den ligger och dallrar på min smärtgräns, men hittills har jag hållit emot...

rebella sa...

em: Det är samma här, för en väldigt speciell parfym skulle jag kunna betala en hel del, säkert mer än 2000:-, men annars har jag svårt att motivera mer än runt 8-900. Vanligen köper jag ju en del decanter... de räcker rätt länge. :)

Jag är nog också mer av en second hand- och fynd typ.

rebella sa...

Julia: Kommer knappt ihåg vilka jag testat förutom Reflection, men jag gav bort proverna till min mamma iallafall. Ubar har jag hört mycket positivt om dock.

2000 känns som en ganska rimlig smärtgräns, jag funderar bara på hur jag ska få maken att hålla med? ;)

rebella sa...

steff: Visst har de någon som heter "bara" Jubilation också? Av någon anledning blandar jag lätt ihop Amouages namn...

Du får önska den i julklapp eller nåt. Då blir det nån annas smärtgräns som ansträngs. :)

steff sa...

Jo, då. Amouage har en "kvinnlig" Jubilation. Jubilation 25.

Britt Åse sa...

Jeg har kun prøvd Reflecton woman, og har en "man" på vent. Jeg synes din tolkning er veldig bra!, her er et utdrag av mitt forsøk:
"Åpningen er såpass sterk at jeg rykker litt tilbake, og blir sittende og “piske opp” luften over håndleddet med den andre hånden. Da strømmer det opp en utrolig deilig, flyktig duft. En sommerfølelse – du vet når du lukter på freesia og skjærsmin og liljekonvall, –hvor du sniffer og sniffer og det er så utrolig deilig, men du ikke helt får grepet duften og bare må sniffe mer og mer? Sånn følelse får jeg. Intens. Sommermorgen. Junisommermorgen med fuglesang og dugg og sola kommer hvert øyeblikk – følelsen."

Dette er et par måneder siden nå, og jeg syntes virkelig at den var deilig da- men jeg har ikke følt behov for å prøve den igjen, og da er det på mange måter kjørt, føler jeg. Ikke en duft å spandere mange penger på, i alle fall.

Smertegrensen ligger på rundt 2000 vil jeg si, ja. Men vanligvis helst under 1000. (men jeg kommer til å pådra meg en Aqua e Zuccero, og den koster 1600,. ...)

rebella sa...

hagen på hytta: Jo, Reflection är liksom krispig, ren och klar. Vanligen inte min favorittyp av parfym, men Reflection funkar trots allt. :)

Aqua e zuccero är dyr, men gillar man den så gör man ju. Fast jag känner att jag kommer att sakna Aqua di Sale när mitt lilla prov tar slut. Min favorit från profumum än så länge.

irma sa...

Så nydelig beskrivelse av Reflection, jeg kan nesten fremkalle lukten av den på bakrunn av ordene dine. Jeg skal lukte mer på den de nærmeste dagene. Jeg liker aller best Dia, den er for meg den ultimate parfyme, hvorfor vet jeg ikke, for den er ikke så veldig...spennende? Lyric er fin, men Ubar er enda flottere, Jubilation25 er -krevende, ikke noe jeg vil bruke til hverdags. Angående prisen, så kommer det an på hva man sammenlikner det med. En dyr bukse ? Pr dag ? Hvis det er en duft jeg syns skiller seg markant fra mye annet så er pris ikke viktig for meg. Heller 1 veldig god enn 2/3 nesten like gode.