fredag 21 augusti 2009

Bond No 9 - Andy Warhol, Silver Factory


Det är på gränsen till ofattbart hur många olika parfymhus-märken-linjer och kollektioner det egentligen finns där ute. Jag har bloggat om parfymer i snart ett år och ändå knappt nämnt något om Bond No 9:s parfymer. Å andra sidan är det många, många andra jag inte överhuvudtaget nämnt. Och ännu fler som jag ännu inte hunnit prova en enda parfym ifrån. Från Bond No 9 har jag iallafall hunnit med att prova ett antal parfymer. Varför har jag inte skrivit om dem? Är de ointressanta och tråkiga? Näe, det kan jag väl inte påstå, även om det jag provat hittills från Bond No 9 inte är riktigt överst på min topplista. Några, som den jag tänker skriva om idag, Silver Factory och den kanske mest omtyckta, Chinatown, ligger inte så långt ifrån.


Vad är det då som är speciellt med Bond No 9? Jo, det är ett parfymhus som är dedikerat till staden New York med sina arketypiska skyskrapor, breda och välkända avenyer och stadsdelar så kända globalt att det ibland nästan kan kännas som hemma, fast man (iallafall inte jag) aldrig satt sin fot där. Deras parfymer har lånat namnen efter kända platser, gator och personer (Andy Warhol) i och från New York också stränder som förknippas med New York kan hittas bland parfymerna. Vad sägs om namn som Broadway Night, Chinatown, New Haarlem, Coney Island och Bryant Park? På samma gång välbekant, men också lite exotiskt och storstadsspännande.


Som sagt, jag har aldrig varit i New York, även om det är en stad som definitivt finns med på listan över storstäder i världen jag helst vill besöka. Lyckliga ni som redan varit där. Men, jag tror att många av oss har en föreställning och bild av New York, som förstås är långt ifrån komplett, men ändå med en viss överenstämmelse med verkligheten. Visst är det ändå betydligt lättare att föreställa sig känslan av att gå på New Yorks gator än på Tokyos? Eller Buenos Aires? Eller Mexico Citys? Eller Beijings? Eller Bombays? Det är förstås något vi kan tacka alla filmer som genom åren har haft New York som, om inte huvudperson, så iallafall huvudscen, eller vad man nu kan kalla det? I new York skulle man förmodligen, ibland, känna igen sig. Jag skulle knappast känna igen mig nånstans i Tokyo.


På grund av detta kan man inbilla sig att man liksom känner New York lite grann. Så pass att jag (Varför skriver jag man? Jo, det känns lite lättare om det här är något jag delar med andra kanske?) tror mig kunna ana New Yorks puls, själ och hjärta.


Av den anledningen tar jag mig också friheten att ifrågasätta om Bond No 9:s parfymer verkligen lyckas fånga känslan av New York? Visst, det är mycket begärt av en parfym, men Bond No 9 är ändå ansedd som en parfymlinje i världsklass. Infödda och/eller passionerade New York-bor tycker i allmänhet inte heller att dessa parfymer lyckas fånga hela den myllrande komplexitet som finns i The Big Apple, staden som de älskar. På det området är det kanske flaskorna som lyckats bäst? Även om deras design av flaskan till parfymen Brooklyn som pryddes av grafiti fick mycket kritik, så tyckte iallafall jag att den "kändes" rätt Brooklyn. Hur flaskorna ser ut och vad de alla heter och en massa annat kan ni kolla på här: http://www.bondno9.com/splash


Nu, ska jag försöka koncentrera mig på Bond No 9:s Andy Warhol Silver Factory. Bond No 9 har andra parfymer dedikerade till och inspirerade av den välkända New York-konstnären Andy Warhol, bortsett från Silver Facory finns också Andy Warhol Lexington Avenue och Union Square, samt den nya Succes is a job in New York (den är jag väldigt nyfiken på för övrigt, har nån hunnit prova, berätta snälla). Nu är det ju lätt hänt att jag som är så avledbar istället börjar skriva om Andy Warhol istället för parfymen Silver Factory, men iallafall kan jag väl få nämna att Silver Factory var Andy Warhols atelje, studio och liksom stället där alla som var något på den tiden det begav sig hängde med Andy Warhol, typ.


Jag kan förstås inte uttala mig om parfymen Silver Factory återskapar något av känslan i den verkliga Silver Factory, men den är som parfym avgjort udda, intressant och ändå, tämligen lätt att ta till sig och tycka om.


När jag testade Silver Factory för första gången i vintras så gillade jag den direkt. Det var till en början lite kyliga noter av citrus, som snabbt blandades med dels en skitig, men ändå mild animalisk musk och en allra lättaste aning av något metalliskt. Kanske inte lukten av silver, men en ovanligt trivsam metall-not är det iallafall. Jag sniffade och luktade och började genast försöak lista ut hur jag skulle få tag på mer av denna härligt annorlunda parfym. Den passade dessutom utmärkt bra på både mig och maken. Hurra!


Ja, hade det inte varit för ett litet missöde med Silver Factory en månad eller så efteråt, så hade jag förmodligen annars haft en trevlig liten decant av den, men...


Tänk er följande, jag, min halvsyster och hennes man och min lillebror är på väg hem från Boden i bil. Nånstans runt Gävla börjar vi kännas och lagomt sega och trötta, min bror undrar om jag inte har någon uppiggande parfym, kanske nåt med citrus? Jojo, sugarmummy got what you need. Silver Factory förstås! Det är inte det lättaste att dutta på någon parfym i beckmörker i en bil på motorvägen kom vi snart underfund med. Jag tror jag lyckades hälla ut halva provet på min stackars bror. Och tro mig, Silver Factory är betydligt mer potent än man kan ana om man aldrig råkat överdosera den. En inte så liten del av den resterande färden till Stockholm åkte vi i en bil som formligen stank av spritzig citrus, märklig metall och en allt mer unken och väldigt stor myskdoft! Jisses, jag gillade den ju ändå, men vågar knappt tänka på vad jag utsatte mina oskyldiga medpassagerare för!


På grund av denna överdos förvandlades Silver Factory från en underbar, annorlunda och rolig parfym till något med tillräckligt mycket animaliska beståndsdelar i sig för att attackera små barn! Den blev en blurig myskmassa med nämast kvävande egenskaper!


Fast det finns hopp! Nu sitter jag här och sniffar återigen belåtet på Silver Factory, den katastrofala doftupplevelsen från bilen har börjat sjunka undan tillräckligt för att jag ska orka uppskatta den igen. Dock inte riktigt lika mycket som till en början, men ändå... kanske det blir en liten decant iallafall så småningom.


Kort sagt, jag rekommenderar Silver Factory, den är unik, potent och kan funka på de flesta och i många olika sammanhang. I normal dos är sillaget måttligt och den varar hyfsat länge. Ett måste att prova även för dig som inte gillar citrus, förresten så är basen riktigt trevlig, mycket varmare än resten av parfymen, bara man undviker mysköverdos.



Pic: smugmug

Inga kommentarer: