måndag 20 juli 2009

Jag är bäst på kort distans.


Här ovanför springer Marion Jones. Skulle man få låna nåns ben om man blev jagad av en flock med vargar så vore hennes ett bra val, om närmsta träd, hus eller vad som helst där man kan ta skydd inte var alltför långt borta. På lite längre avstånd vore det mycket bättre att låna ben av en medel-eller låndistanslöpare.
Men, nu är jag ute och cyklar igen? Vad har det här alls med parfymer att göra? Jag är så parfymbesatt att allt kan ha en koppling till parfym. Ungefär som att "alla vägar bär till Rom"...
Jag är i min personlighet mer en kortdistansare än nåt annat. När jag jobbar, nästan med vad det än är, så blir jag klar fort. Jag har inte speciellt bra tålamod och är ganska dålig på att spara. När jag pluggade, så började jag plugga på allvar inför viktiga tentor på sin höjd ett par dagar innan, de gånger jag försökte plugga längre i förväg blev det bara sk*t av det hela. När jag vill bjuda vänner på fest eller middag så vill jag göra det fort, kanske redan samma kväll eller helg. Vem vet, helgen därpå kanske jag inte alls har nån lust med fest? När jag läser, läser jag med en rasande fart och därför älskar jag riktigt tjocka böcker, för då räcker de kanske längre än en eller två dagar. Förstås påverkar det här temperamentet även hur jag förhåller mig till parfymer.
Mitt besatta parfymintresse tog fart för ett par år sedan, men det är mindre än ett och ett halvt år sedan jag beställde mina första prover. Under den tiden har jag sniffat igenom hundratals parfymer. Somliga har jag avfärdat så snabbt och bytt bort att jag sedan efter ett halvår insett att jag skulle vilja testa den igen. Andra som jag verkligen älskar har gått åt som smör i solsken. Somliga dagar har jag kunnat testa fyra-fem för mig helt nya parfymer. Ni förstår ju själva att basnoten aldrig riktigt hinner komma till sin rätt i den hastigheten? Nej, tålamod och att njuta länge av en parfym är inte min starka sida. Men, jag återvänder alltid till de parfymer jag gillar och testar dem mer omsorgsfullt. Men, förstås så missar jag ju säkert ett antal underbara godbitar när jag håller på så här. Jag var till exempel nära att "missa" Ambre Sultan på grund av mitt temperament! (Se tidigare blogginlägg) Nu har jag en egen liten mini-flaska av den.
Ja, mini-flaskor och decanter är det bästa som uppfunnits om ni frågar mig. De passar mitt temperament och min personlighet utomordentligt. Jag skulle älska om i princip alla parfymer var tillgängliga i fem-tio-femton mls flaskor. För, under det här ett och ett halvt året som jag aktivt beställt prover och köpt parfymer via nätet så har jag ännu inte lyckats köpa en enda stor flaska med fin, älskad och beundrad lite dyrare nisch-parfym!
Prover har jag köpt, bytt och till och med tiggt(!) i rasande takt. Jag väntar i princip alltid på att det ska trilla ned nya prover i brevlådan.
Samma med decants, från 5 ml och uppåt har jag också samlat på mig ett rätt stort antal under den här tiden. Inte lika många som proverna, men en stadig ström ändå.
Miniflaskor har jag också ett antal av vid det här laget, Serge Lutens, Guerlain, Frederic Malle... i 5, 8 eller 10 ml. Och en 15 ml Hermessence Ambre Narguile.
Nu kan man ju tro att jag inte har några stora flaskor alls, men det har jag. Men, skulle tro att de är förhållandevis få. Visst har jag köpt några stora flaskor under den här tiden, men de är alla mainstream-parfymer som jag hittat till fyndpris på nätet. De få nisch-parfymer jag har i stora flaskor har jag köpt eller bytt i begagnat skick.
Jag har förstått att det här är rätt vanligt när man precis blivit parfymista och att man sedan drar ner på takten och börjar spara ihop till de godbitar man verkligen vill ha. Eller köper direkt om man nu är mer stadd vid kassa än vad jag vanligtvis är.
Hur funkar du? Byter/köper du massor och åter massor av prover? Eller testar du nyheter länge och omsorgsfullt? Vill du alltid äga en stor flaska av de parfymer du älskar mest, eller funkar det bra med en decant?
pic: panachereport.com

12 kommentarer:

Julia sa...

Jag köper i princip endast fullstorlek av de parfymer som jag Absolut. Inte. Kan. Leva. Utan. Det blir som du säkert förstår inte särskilt många på ett år. Mest gillar jag dekanterade dofter på 5-10ml i sprayflaska. På så sätt kan man ha massa valmöjligheter utan att känna att man slängt bort en förmögenhet.

Bipbap sa...

Er en utålmodig sprinter jeg også - Alt går en en forrykende fart :D Jeg har blitt flinkere til å nøye meg med decants, og jeg bytter eller kjøper samples, decants og flasker. Selger litt flasker også. Har alt for mange impulskjøp stående. Mye som står på ønskelisten, men jeg får aldri bestemt meg helt. Er det verdt en flaske, eller ..

rebella sa...

Julia: Jag har ju några klara storflaske-kanditater, men varje gång jag nästan är på väg att köpa en så ädnrar jag mig och köper en handfull decants istället...

rebella sa...

Bipbap: Kanske det också har blivit mycket enklare att köpa prover och decants, liksom att byta motför det bara var för några år sedan. Jag är ju relativt ny inom det här och blev lite förvånad när jag fick mail från TPS med deras två-års jubileum, jag trodde de hade funnits längre...

steff sa...

Jag är tyvärr en samlare, men försöker att begränsa mig till bara en storflaska i månaden, plus att det blir en hel del prover som också ska testas. Senaste stora flaska, var tre från Jo Malone.

Nina sa...

Roligt skrivet, skoj att läsa om tempot i ditt doftintresse! jag tar dessvärre ofta bara en snabbsniff på prover och bestämmer mig direkt om det är tumme upp eller ned. Står en del niche-fullflaskor hemma i skåpet där alla inte åtnjuter samma uppmärksamhet efter att nyhetens behag gått över..
Ska framöver bli bättre på decants!

rebella sa...

Steff: Hur stora flaskor köper du? 30, 50 eller 100 ml? Jag skulle nog köpa betydligt fler om fler nischmärken erbjöd 30 ml.

rebella sa...

Nina: Ja, ibland går det ju som sagt lite väl snabbt, men visst finns det parfymer som jag känner direkt att de inte är för mig. Andra kan falla på plats ordentligt först efter flera användningar, men då är det ju oftast nån som jag ändå tyckte rätt bra om till en början.

steff sa...

Blir mest 50 ml. Men Jo Malone parfymerna jag köpte senast var 30 ml. Vilket är en storlek som passar mig rätt bra.

rebella sa...

steff: 30 ml är en bra storlek. Har hört att Parfumerie Generale kanske kommer att erbjuda sina parfymer i den storleken framöver och då kan jag garantera att jag kommer att köpa åtminstone några stora (!?) flaskor! :)

Britt Åse sa...

Først nå nylig har jeg oppdaget at man kan kjøpe prøver og decants. Det var en åpenbaring! Dette har nok medvirket til at jeg er blitt mer tilbakeholden med å kjøpe hele flasker, med mindre duften er rimelig og svært typisk sesongvare, da - som nå nylig med DKNY Woman til under 300 kroner nå nylig. Herlig sommerduft i nesten bodysprayflaske.
For fremtiden tror jeg at jeg vil komme til å begrense meg til ikke-full-størrelse, unntagen det jeg absolutt MÅ ha - som for eksempel Dulcis in fundo fra Profumum. Den MÅ jeg ha, og har heldigvis fødselsdag snart ;-)
Det er utrolig morsomt å utforske alle de spennende duftene som finnes. Jeg hører foreløpig på deg og andre, mer erfarne sniffere, men regner med å bli sikrer i utforskning og valg på egen hånd etter hvert. Fascinerende hobby!

Britt Åse sa...

DKNY Woman i nesten bodyspraykategori - skulle det være.
PS: forsøker å få 30 ml om mulig. 50 er veldig mye!