söndag 19 juli 2009

Bvlgari - Petits et Mamans



Jag vet ärligt talat inte riktigt hur jag ska börja. Först hade jag tänkt att skriva om hur vissa parfymer är så komplexa, intriganta och mångfacetterade att man kan skriva sig blå utan att ens komma i närheten av hur parfymen egentligen doftar.

Sen tänkte jag skriva om vanilj och hur mycket jag tycker om parfymer med vanilj i, för att sedan lite snyggt komma in på att ju faktiskt inte alla gör det. Och om man ändå vill ha en mild och diskret doft att mjuka upp någon kraftig parfym med, vad ska man använda då?

Sen tänkte jag skriva att det i Sverige är ovanligt att parfymera bebisar eller barn överhuvudtaget. Medan parfymer framtagna särskilt för barn, till och med riktigt små, är ganska vanligt på andra platser.

Sen tänkte jag skriva om de här milda, mjuka och mysiga parfymerna som är perfekta att ta på sig vid sängdags. Jag har egentligen tre-fyra "gå och sova parfym-favoriter" som jag alternerar med; Penhaligons Lavendula, Dolce & Gabbanas Sicily, Moxie Beautys Puppy Love och sist men inte minst, eller... Bvlgaris Petits et Mamans.

På mig doftar Petits et Mamans som ett syrligt och lite kladdigt citronläppglans. Iallafall till en början, lite längre fram blir det milda noter av kamomill och solros, tydligen lite vanlig ros också, men den kan knappt anas på mig. Basnoten är en ganska långlivad not av barnpuder i min näsa, det ska visst finnas vanilj nånstans, men den gör inte mycket väsen av sig i den här doften, alltså inte på mig iallafall.

Nej, Petits et Mamans kommer inte att gå till historien som världens mest komplext doftande parfym. Den luktar gott, men också på något sätt konstgjort. Jag tror att man kan göra ett lite märkligt intryck om man som vuxen, eller ens tonåring, har på sig den här som regelrätt parfym på dag/kvällstid. Somliga är oroliga för hur de ska uppfattas offentligt om de tar på sig sin mest smutsiga, djuriska myskparfym. Jag grubblar mer på hur jag skulle uppfattas om jag hade på mig den här.

Men, som läsare av bloggen redan förstått, har jag lite problem med att bära de här allra tyngsta, strävaste och djupaste läder-chypre dofterna som tex. Bandit och Lonestar Memories, då kan Petits et Mamans komma väl till pass. Vill man inte få den där känslan av att ha på sig en personligare variant av Bvlgari (!) Black, så kan man ta ett par droppar av Petits et Mamans istället.

Petits et Mamans kan vara lite svår att få tag på i Sverige, men den går att hitta väldigt, väldigt billigt på internet. Trots all sin enkelhet är Petits et Mamans en parfym som jag gärna ser till att alltid ha lite grann av. Det är inte alltid de störtsta parfymupplevelserna man behöver mest av...

Har du någon sån där enkel, rentav billig och kanske nästan lite pinsam parfym, om inte bland dina favoriter, så ändå en parfym du gärna har i dina samlingar?




Pic: Mmmmm by Letheravensoar Flickr

6 kommentarer:

Anna sa...

Har l'Occitanes parfym med honungsdoft längst in i badrumsskåpet. Inte jordens mest komplexa doftupplevelse, men förknippad med många minnen :).
Ha det bra, nu ska jag packa väskan!

nina sa...

Håller med om den lite konstgjorda känslan i petits et mamans, på mig blir den väldigt syntetisk och jag käner mig som en plastbebis från Mars(?) Tycker betydligt bättre om petit guerlain i denna lätt bisarra genre av barndofter (finns väl inget som doftar så gudomligt gott av naturen som ammande spädisar?) PG är på mig ros, viol, puder och gammaldags budoir, lite som en varmare variant av Apres l'Ondee vars melankoli jag aldrig tyckt riktigt om. I mit skåp finns alltid Alyssa Ashleys musk, den är ju både enkel och billig och kanske lite mesig och lagom, men det finns ju dagar man inte riktigt orkar tampas med MKK!

pärlbesatt sa...

Jag har det nog inte själv, men jag vet en som är haj på parfymer men ändå älskar 1771, riktig Eau de cologne alltså.

Eller jo förresten, jag gillade en från L'Occitane, men jag köpte den aldrig. En som heter Thé vert (mynta-versionen, det fanns flera).

rebella sa...

Anna: Ja, minnen har en stor betydelse när det kommer till parfym

Ha det himla fint själv. :)

rebella sa...

nina: En plastbebis från Mars lät rätt intressant på nåt vis...

Har inte testat Petit Guerlain.

Ja, Alyssa Ashleys musk är inte så dum faktiskt, men det är rätt länge sedan jag ägde en flaska nu.

MKK å andra sidan har jag aldrig ägt nån flaska av, men skulle förstås inte ha nåt emot att göra det. Den är så fin.

rebella sa...

pärlbesatt: Ja, varför inte egentligen. Ett tag var jag lite svag för Bodyshops Amorito, den där supersöta chokladvanilja doften, men nu står flaskan oanvänd sen ett tag tillbaka...

De jag testat av L'Occitane luktar ganska gott, men inte som jag.