måndag 13 juli 2009

Ava Luxe - Heart of Glass


Som väl de flesta förstått vid det här laget tycker jag mycket om att skriva. Det är väl nästan en grundförutsättning om man vill blogga, men det är ju förstås också en fördel om man "kan" skriva och att man har något att skriva om. När det gäller parfymer har jag en outsinlig källa till inspiration, det släpps ett ofattbart antal nya dofter varje år och sen ska man dessutom hinna testa igenom alla gamla godingar som släpptes år och sekler innan jag blev parfymbesatt. Så risken för att det ska ta slut intressanta parfymer att skriva om är minimal. Sen är man ju förstås mindre inspirerad vissa dagar.

Att blogga är ju också så mycket mer än att skriva, det är research, förarbete, väntan på att rätt parfymprov ska trilla ner i brevlådan, och en annan rolig och väldigt inspirerande uppgift, nämligen att hitta en bild som passar bra till inlägget. Jag medger att jag har varit slarvig och lat på att skriva var bilderna kommer från (jag är ganska slarvig och lat i största allmänhet får jag medge). Nu lovar jag att jag ska bättra mig, för internet är en skattkammare när det gäller bilder! Ibland hittar jag "rätt" bild direkt och ibland hittar "rätt" bild till mig, ibland blir det något helt annat än vad jag först hade tänkt mig och ibland får jag helt enkelt inse att jakten på den perfekta bilden inte kommer att ge resultat och jag får helt enkelt nöja mig med en bild som är okej, inte perfekt. www.flickr.com är precis som Etsy ett ställe man lätt kan förlora sig i när man väl börjat leta. Det är fantastiskt vilken mängd oerhört begåvade fotografer det finns.

Den perfekta bilden har en del med dagens inlägg att göra. Jag har nämligen testat Ava Luxes Heart of Glass som också den är en parfym med tuberose i huvudrollen. Heart of Glass lyckas kvalificera sig väl bland storheter som Serge Lutens och Frederic Malle tycker jag. På mig blir den något av ett mittimellan. Toppnoten i Heart of Glass har likheter snarare med Frederic Malles Carnal Flower än Serge Lutens Tubereuse Criminelle. Längre fram blir den dock mer självständig och blir en alldeles egen och väldigt fin tolkning av tuberose.

Heart of Glass har vissa smöriga, nästan chokladiga gourmandinslag på mig. Den känns fyllig, krämig och vore den inte samtidigt så lätt så skulle den lätt kunna kännas kladdig, precis som jag tyvärr tycker att Tubereuse Criminelle gör. Men, mitt i all fyllig, nästan sövande blomdoft finns en märklig, ren klarhet. Jag antar att det är det Serena (parfymören bakom Ava Luxe) syftar till med namnet. Jag tror också att denna rena, höga not lätt kan gå förlorad om man inte tänker på den. Själv la jag inte märke till den ordentligt förrän jag testat Heart of Glass minst ett par-tre gånger. Vilket ju förstås är en av de saker som gör parfymprovande så oerhört intressant, spännande och överraskande. Kanske den här klara noten heller inte kommer fram på alla, mycket handlar ju också om hudkemi (och luktsinne!).

Ja, ni kan ju förstå att det blir en utmaning att hitta en bild som passar bra för att beskriva så många komplexa intryck, jag sökte efter bilder på tuberoser i kristallvaser omgivna av krämiga chokladtårtor, men nej, nåt sånt fanns inte nånstans.

Jag misstänker att Heart of Glass mer tilltalar dem som tycker om Carnal Flower än de som tycker om Tubereuse Criminelle. Jag älskar Carnal Flower, men finner den väldigt krävande att ha på sig, den är stor och strålande på ett sätt som få människor (iallafall inte jag) lyckas vara till vardags! Då är Heart of Glass en suverän inhoppare, den är en stor, vacker och prunkande tuberos-doft, men inte enorm. Den varar länge, på mig lätt uppåt 6 timmar eller mer och sillaget är bra, men inte gigantiskt. Tack vare det lilla svalkande inslaget så tycker jag att Heart of Glass funkar att ha på sommaren, men räkna med att du blir populär hos allehanda flygfän! Annars är den nog en godbit även vintertid.



Pic: tuberose by pgoeltz/flickr

Inga kommentarer: