söndag 28 juni 2009

Missoni - Missoni


Vanligen är jag en ganska svartklädd person, under den kalla tiden av året är det mycket svart som gäller både på kläder, i make-up och hårfärg. Rött, grått och vitt är de färger jag kompletterar allt det svarta med.
Framåt våren börjar det hända något, det första tecknet är att jag får en oemotståndlig lust att ljusa ned håret lite. Den svarta (eller nästan-svarta) hårfärgen byts succesivt ut mot något gyllenbrunt eller som i år, riktigt rött. När värmen så till slut kommer har jag transformerats till en mer färgstark figur, även om jag i smyg tycker att det ser vackert och svalt ut med skira vita kläder inspirerade av det förra sekelskiftet så har jag insett att det inte är något för mig. Nej, sommartid är det enkelt, lättskött och färgglatt som gäller för mig. Fortfarande finns svart med, men annars har jag sköna linnen och skjortor i orange, turkos, korallrött, tuggummirosa och knallila. Jeansshorts, kjolar och svala sommarklänningar. Sminkningen blir sällan mer än mascara och lite fuktgivande läppglans/balsam. Åååh, härliga sommar!
Hade jag lite bättre med pengar vore det inte alldeles omöjligt att jag skulle frossa i sommarkläder från italienska Missoni, ingen kan väl ha undgått deras färgstarka och vackra mönster? Annars kan man hitta hyfsade kopior för en mindre peng. Att Missoni dessutom gör parfymer är väl ingen hemlighet, men jag har fram till nu inte varit speciellt intresserad av deras parfymer. Så läste jag en recension av Missonis Missoni på http://www.peredepierre.com/search/label/Missoni och den fångade mitt intresse direkt. Kanske mest för att Maurice Roucel ligger bakom även den här doften, men den lät överhuvudtaget intressant. Av en lycklig slump så bytte jag till mig ett litet prov på Missoni bara några dagar efter att jag läst recensionen och...
Jo, den är något alldeles extra. Missoni är en sommarparfym för oss som föredrar färgstarka kläder, parasolldrinkar och grillfester framför vitt och skira pasteller, rosévin och quinoasallad. Missoni är som en doftexplosion av en underbar, saftig fruktsallad med massor av apelsin och strösslad med riven mörk choklad av högsta kvalitet. Jo, den är lite gourmand, den är söt, kryddig och varar länge, men det finns också ett svalt, aquatiskt inslag i Missoni som gör att den ändå fungerar utmärkt i varmt väder. Faktiskt doftar den så gott att jag blir sugen på att slicka på min handled! Samtidigt är den inte helt okomplicerad, det finns inslag av sälta och svala blommor i den, en magnolianot som leker kurragömma mellan starka noter av choklad, apelsin och ambra.
Basnoten är kryddigt stark och chokladnoten djupnar, blir ännu mörkare, med inslag av jord och varma kryddor, jag anar patchouli, men hittar inte att det ska finnas någon patchouli i den.
Missoni har god hållbarhet och medium sillage. En annorlunda och komplex doft, som förmodligen går bra att bära andra tider på året än sommaren, säkert en riktigt skön och värmande parfym vintertid. Ett måste om du gillar komplexa, kryddiga gourmandparfymer. Jag är absolut på jakt efter mer av Missoni.

Inga kommentarer: