fredag 26 juni 2009

Humiecki & Graef - Eau Radieuse


Äntligen är det varmt! Och det är riktigt varmt, ingen svalkande försiktig sommar utan ett rejält högtrycksväder. Har vinkat av alla gäster nu, men vi hann iallafall med en riktigt skön dag vid havet med sol, bad och bullar.
Det är faktiskt så varmt att jag föredrar att ha på mig friska, svalkande parfymer. En nybliven favorit i den kategorin har blivit Humiecki & Graefs Eau Radieuse. Den inleder nästan explosionsartat syrligt, fräscht och jag får nästan en kylande känsla av doften. Mest av allt doftar det rabarber, och det doftar mycket och naturtroget av rabarber. Känslan av att sitta som i en skog av gigantiska rabarberstjälkar infinner sig, stjälkar som bryts av en efter en och nästan duschar mig med doften av rabarbersav. Oerhört uppiggande och upplyftande.
Rabarberdoften klingar av en aning och efterträds av svala, nästan mintigt gröna och samtidigt mycket friska noter. Ett oerhört bra sillage gör att det känns som om jag vandrar omkring med min alldeles egna privata svalka omkring mig, och tro mig, det är verkligen skönt när temperaturen börjar närma sig +30 grader. Den är som ett stort glas iskall, bubblande ljust limegrön lemonad av något slag. Eau Radieuse fungerar nästan bättre på män, särskilt efter ett par timmer så återstår mest av allt en slags behaglig och sval doft åt det manliga hållet. Men, jag har få parfymer i min ägo som är så svalkande i inledningen, så för min del funkar den även bra på kvinnor.
På maken känner jag tydligt av noten av bananskal! Det gör, i min näsa, parfymen både rolig och intressant. På maken blir den djupare och saftigare än på mig, men kanske inte riktigt lika sval. Jag tycker mig också märka att sillaget är snäppet bättre/kraftigare på mig, på maken blir den mer hudnära utan att för den skull bliutan sillage.
Den har god hållbarhet, men för mig är det topp-och hjärtnoterna som gäller och gör att Eau Radieuse skiljer sig från mängden. När den är som bäst förflyttar den mig till den svala skuggan under ett gigantiskt rabarberblad och där är det skönt att vara.

Inga kommentarer: