söndag 26 april 2009

Serge Lutens - Musc Koublai Khan


Kublai Khan var barnbarn till Djingis Khan och den siste mongoliske storkhanen. Bara det brittiska imperiet har härskat över större landområden, men Mongolväldet styrde över de största sammanhängande landområdena. Det finns ingen som har fler levande ättlingar än Djingis Khan, så trots att det har gått runt 800 år sedan mongolerna stod på höjden av sin makt, kan man säga att de idag finns utspridda över hela världen. Djingis Khan kan känna sig nöjd, för ett av hans mål var just att erövra hela världen.
Kublai Khan följde i hans fotspår och under hans tid vid makten (storkhan 1259-94) var Mongolväldet också som stört och mäktigast. Det är klart det vore spännande att ha en droppe mongolblod eller två, men det är väl kanske inte så troligt, så jag får nog helt enkelt nöja mig med att dofta som en mongolisk krigare.
Om det nu är det man gör när man har på sig Serge Lutens Musc Koublai Khan? Det är lite svårt att skriva om Musc Koublai Khan, det här är nämligen myskparfymen med stort M. Parfymälskare världen över har en älska-hata relation till Musc Koublai Khan. Många tycker att den är för stark, med doft av gödsel, offentlig toalett, smutsig kropp och svettiga djur. Jo, jag har läst om Musc Koubali Khan redan innan, den är förfärligt svår att undvika att läsa om.
Vad tycker jag då? Jodå, gödseldoften finns där, och hästdoft jajamen, blankslitet läder, varm människorkropp jo men visst. Och den är så fin! Alla kanske inte tycker att det luktar gott i sadelkammaren på ridskolan, men jag tycker det. Jag har väl aldrig varit någon utpräglad hästtjej, men iallafall under några år var jag rätt mycket i stallet och efter att mitt hästintresse svalnade hade jag ändå möjlighet att vistas i stall och med hästar tack vare kompisar som hade egen häst. Så för mig är stalldoft varm, mysig, hemtrevlig och trygg. Nu råkar ju Musc Koubali Khan vara så mycket mer än hemtrevlig och trygg. Jo, den är spännande, sexuell och med en animalisk utstrålning. Förlåt, men jag tänker mig nånting i stil med att sitta uppkrupen i sadeln bakom en mongolkrigare iförd tung läderrustning i solsken mitt i ett hav av röda rosor. Jo, det finns nämligen gott om rosor i Musc Koublai Khan och rosor ska ju ha massor av gödsel, så det funkar finemang.
Om vi återgår till mongolkrigaren så kan jag tänka mig att många skulle vilja vara var som helst utom på en häst med en galen och svettig mongol, det är okej, jag behåller så gärna både hästen och mongolkrigaren för mig själv. Nu råkar jag ju tycka att doften av naturligt svett är helt okej, eller mer än okej i vissa fall. När mina barn var små och man tog av dem den tjocka vintermössan och drog in doften av deras varma kalufs i näsan... eller makens solvarma hud vid havet... Medan sparsam personlig hygien och ingrodda armhålor på personen före en i kön på ICA går fetbort, förstås.
Nu är inte Musc Koublai Khan en så högljudd doft, nej den är tvärtom ganska mild, jag blev överraskad första gången jag testade den, för jag hade antagligen förväntat mig något överväldigande starkt och osande. Det är som om alla de här potentiellt störande odörerna blandats i precis så exakta proportioner att det inte kan bli något annat än njutbart. Till skillnad från många andra tyngre myskdofter har de animaliska noterna ändå huvudrollen i Musc Koublai Khan, rosorna understryker snarare än döljer mysken, eller snarare tvinnas rosdoften ihop med de animaliska noterna på ett sätt som gör att jag tror att rosen är en del av det animaliska. Mycket tjusigt.
Musc Koublai Khan är en av Serge Lutens non-export parfymer http://www.salons-shiseido.com/, det betyder att den inte skickas utanför Europa och bara säljs i bell-jar (klock-flaska), vilket förstås gör att den är ganska dyr. Det sägs att Ava Luxes Rasa ska vara en budget-version av Musc Koublai Khan, tyvärr har jag inte provat den och den är inte heller till salu på Ava Luxes webshop http://www.ava-luxe.com/2008/index.html tydligen på grund av brist på råvaror. Däremot har jag testat Ava Luxes Kama som också är en animalisk parfym, den funkar bra som bas, men tycker den är lite för tunn att använda självständigt. Nej, vill du ha mongolisk krigare komplett med häst och dynga så får du nog söka dig till Musc Koublai Khan.

4 kommentarer:

Julia sa...

Kul att du recenserar min favvodoft! Bra skrivet dessutom, jag håller med om allt. Jag har testat Rasa X-treme och den är bra men inte MKK-bra. Har du testat CB Musk Reinvention och L'Air du Rein från Miller Harris? Båda är kul på sitt sätt men snällare än MKK

rebella sa...

L'Air du Rien har jag testat, den blev inte bra på mig. CB Musk Reinvention har jag inte testat...

Jag lär nog vilja ha mer av MKK när mitt lilla prov börjar ta slut.

Alt godt sa...

Selges Serge Lutens-duftene i Sverige?

rebella sa...

Nej, tyvärr inte. :(