tisdag 14 april 2009

Le Labo - Oud 27


Innan jag beställe Luckyscents Le Labo sample pack hade jag ju inte provat en enda parfym från Le Labo. Nu när jag gått igenom de flesta proverna har jag fått ett visst hum om deras parfymer. När jag ser att en liten flaska på 15 ml kostar över femti dollar på Le Labos hemsida, så känns det som om man får lite parfym för pengarna.
Trots det så finns det några som är klart intressant. Bland annat deras nyaste doft, Oud 27. Den börjar med en tydlig, men ganska behaglig gumminot, men inte bara gummi utan även drag av gödsel. Ungefär som att stå i utkanten av en enorm nygödslad åker och på avstånd se och känna lukten av brinnande däck. De första minuterna på huden är det en märklig blandning mellan Comme des Garcons Tar och L'Artisans Dzing! Inte alls oangenäm, men kanske lite svår.
Toppnoterna klingar dock av ganska fort, även om de finns kvar i bakgrunden. Istället känner jag en spritsig, lite kall not av vetiver och något varmare och behagligare, vilket jag får anta är oud, ett träslag som traditionellt används i arabiska parfymer. Oud kan lukta på många olika sätt och de märkliga topnoterna kan mycket väl vara en variant på oud, medan de varmare, sötare och mjukare som dyker upp efter ett tag är en annan. Fortfarande är Oud 27 en ganska stram doft, sötman finns där, men anas bara. Nu påminner den snarare om en blandning mellan L'Artisans Timbuktu och Bvlgari Black.
Jo, Oud 27 är intressant, men det märkliga med den är att den snarare får mig att tänka på vilka parfymer jag skulle kunna blanda för att uppnå samma resultat, än att köpa en egen flaska av Oud 27. Efter att ha provat andra från Le Labo får jag en känsla av att de har en gemensam not av renhet, även när deras parfymer har myskiga och lite smutsiga inslag. I Oud 27 finns en höjd och en klarhet som känns ganska fin, med tanke på att doften är ganska rökig.
Oud 27 varar inte särskilt länge på mig, och sillaget är måttligt, men de sista basnoterna är behagliga och lugna. Varmt, torrt trä, mild rökelse och något som doftar parfymerat papper är det enda som återstår efter ett par timmar. Värd att prova, men jag blev inte så superimponerad.

2 kommentarer:

Julia sa...

Jag håller med dig om att Le Labos dofter har ett gemensamt drag som jag kallar "kliniskt" i brist på bättre ord. Det är väl kanske snarare en känsla dofterna ger än en särskilt blandning av doftnoter. Det är som om Le Labos dofter känner på sig att de tappas upp i apoteksliknande flaskor och märks med id-band av personal i labrockar. Oud 27 har jag inte provat men känner å andra sidan ingen direkt dragning till heller. Jag föredrar Dzing!, Bvlgari Black etc.

rebella sa...

Ja, kliniskt var nog rätt nära ändå. Oud 27 är intressant, men det finns andra liknande som är bättre och bra mycket mer prisvärda...