fredag 24 april 2009

Le Labo - Labdanum 18


Jag har ju skrivit om ett par parfymer från Le Labo som jag tycker om, Oud 27 och Patchouli 24, men jag är inte beredd att betala runt 50 dollar för 15 ml för någon av dem. Däremot skulle jag kanske kunna tänka mig att göra det för Labdanum 18. I vilket fall är det den jag tycker bäst om av alla jag provat från Le Labo.
Labdanum 18 är intressant på ett undanglidande vis, jag kan inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker att den luktar, mer än jag tycker om lukten av den.
Stundvis påminner den om något snarlikt Shalimar, men utan den orientaliska tyngden och värmen. I nästa stund tycker jag snarare att den luktar som någon salva, utan att kunna komma på vilken. Den är pudrig, varm och sensuell, men också kylig, ren och med någon medicinsk not som både lockar och stör.
En märklig sak är att jag inte urskiljer några topp-och hjärtnoter, utan snarare är det ett kedja av noter som upprepas och sen börjar om igen, som i en spiral. Om och om igen... Lite Shalimar, lite salva, lite puder, lite friskhet och sen några droppar medicinsk tinktur... och så vidare... Den här undanglidande utvecklingen håller på ganska länge, och den roar mig, men efter någon timme planar doften ut och bäddar ner sig i min hud i en behaglig, varm, aningen besk pudrighet. Lite mysk, lite mild rökighet och mjuk vanilj att gosa in sig i. Ja, minsann den här är riktigt fin. :)
Förutom Shalimar påminner den mig också en liten aning om Parfumerie Generales Intrigant Patchouli. Just för att den är så störande, men på ett bra sätt. Och det tar ett tag innan jag upptäcker att okej, det är den här jag tycker bäst om. Inte blir jag heller särskilt förvånad när jag läser att det är Maurice Roucel som ligger bakom Labdanum 18. Jag har ingen superkoll på olika parfymörer/näsor och pluggar inte in en massa fakta om parfymer jag provar innan jag provar dem, det förtar lite av det jag vill uppleva själv, men när jag väl har provat en parfym tycker jag om att läsa lite mer om den om jag tycker om den. Och ser man på, där var Maurice igen. Hallå Maurice, kan du förklara hur du kan ha nyckeln till mina olfaktoriska triggers och min hudkemi, va? Förresten påminner inte Labdanum 18 lite lite grann om Serge Lutens Iris Silver Mist, också? Fast bärbar, förlåt Maurice, men Iris Silver Mist har jag inte riktigt lyckats komma överens med än!
Vilken är din favorit från Le Labo? Tycker du möjligen att någon av deras parfymer är värda det ganska höga priset, jag är aningen tveksam, även om jag gillar Labdanum 18, finns det många andra parfymer jag giller mer och som är billigare.

Inga kommentarer: