onsdag 22 april 2009

B Never Too Busy To Be Beautiful - Superworldunknown


När jag provade Superworldunknown första gången blev jag först lite besviken, efter de lätta citrusnoterna märkte jag en doft som påminde om Aqualinas Pink Sugar, och den funkar inte på mig... alls! Nåja, Superworldunknown kändes lite snarlik, men betydligt lättare och inte lika söt, så jag lät den vara kvar. I ungefär tio minuter brydde jag mig knappt om den, men sen hände något. Och det hände med besked.
Lätta antydningar av Pink Sugar fanns fortfarande kvar, men nu bubblade det av andra dofter. Len vaniljkola, varm sockervadd och syrlig lemonad, men så luftigt och lätt att det knappt var sött, mer som dofterna av alla möjliga godsaker, men på avstånd. Och som en underström, doften av ren havsluft, lite skog och bäst av allt... en doft av varm, oljig metall! Fantastiskt. Som att komma till sin favoritstrand vid havet och upptäcka att någon satt upp ett gammaldags tivoli med tillhörande modest cirkus alldeles intill. Och förstås, med gratis inträde...
Utan de friska havsnoterna (och en fin, men diskret doft av enbär!) och den där härligt oljiga metallnoten (hur är den möjlig?) så skulle Superworldunknown ha kunnat vara en doft för fjortisar som vanligtvis sprayar järnet med Pink Sugar och Britney Spears sötaste dofter (finns det nån sötare än Midnight Fantasy?), men den lättas upp och samtidigt fördjupas på ett häpnadsväckande sätt. Och de olika hjärtnoterna är förtrollande, återigen har jag råkat ut för en parfym som ändras på min hud från den ena stunden till den andra. Jag använde kaledoskop-liknelsen till Guerlains Insolence, men den går utomordentligt att återanvända till Superworldunknown.
Jag tycker ju om söta dofter och visst är Superworldunknown söt, men med tanke på noterna och temat (rymma iväg med cirkusen) så är den aldrig för söt (förutom de första chockartade minuterna). Vill du veta vad du får bör du kanske låta bli Superworldunknown, för den här är stadd i ständig förändring, söt gourmand ena stunden, stram, brisig och lätt den andra. Jag vet att många tycker att det blir för mycket med en parfym som inte kan bestämma sig, jag älskar det! Parfymer som leker lite kurragömma med mitt luktsinne är kul, jag kan sitta och sniffa min handled i timmar (nåja, bortåt en halvtimme kanske) bara för att få fatt på en not jag kände nånstans vid en given tidpunkt! Superworldunknown är kurragömma hela tiden, testa den och kolla om du kan hitta till den gamla damens välskötta trädgård med saltstänkta rosenbuskar! Den finns där, jag har lyckats hitta dit ett par gånger och gissa om det är skönt att sjunka ner på bänken vid havet, omgärdad av rosenbuskar efter några timmar på ett tivoli?
Superworldunknown är en ungdomlig, men inte barnslig doft. Den är komplex, spännande och äventyrlig. Den är också söt, humörhöjande och solig. Är du 14 år så kommer du att älska Superworldunknown, men det bästa med den är att du kan älska den även om du är 67 eller 45 eller, alltså, din ålder har ingen betydelse. Som tonåring(med faiblesse för parfymer) kommer du kanske att tycka att den luktar som Pink Sugar som rymt med cirkusen och bestämt sig för att den där tunga, envisa sötman var för mycket att släpa på. Som något äldre kanske du kommer att uppskatta den för sin komplexitet och le igenkännande när Pink Sugar genomför sitt korta gästspel i början av föreställningen...
Superworldunknown rekommenderas till alla som vill ha roliga, söta och oförutsägbara dofter. Karin Park (tydligen en svensk sångerska, som jag aldrig hört talas om... namnet är passande) är inspirationskällan bakom den här parfymen och det tycker jag hon kan vara stolt över.

Inga kommentarer: