måndag 9 februari 2009

Odori - Profumo di Firenze


I hjärtat av vackra Toscana ligger Florens, eller är kanske Florens Toscanas hjärta? Många i vårt kyliga land har en dröm om en liten lantgård på den toscanska landsbygden. Mörka, varma sommarkvällar med ett glas gott vin som ackompanjeras av cikadorna. Dagsturer till Florens för att insupa italiensk kultur och atmosfär. Jag hoppas att jag får möjlighet att besöka Florens en vacker dag, men till dess får jag nöja mig med drömmar och parfymerna från Odori.
Odori är en tribut till staden Florens och dess omgivningar. Parfymerna har skapats av Enzo Galardi, som också skapat linjen Bois 1920. Jag har ännu inte provat alla i Bois 1920, men enligt min uppfattning är Odori den bättre av de två, vilket inte alls betyder att Bois 1920 är dålig.
Det finns mycket hos Odori som tilltalar mig, dels att alla dofterna inspirerats av en stad och dess historia, kultur och omgivningar. Att Odori till skillnad från många andra nisch-linjer innehåller bara sex parfymer gör den överblickbar, det innebär inget problem att testa igenom alla. Enzo Galardi verkar inte heller ha haft några problem med kreativiteten eller inspirationen, hans talang har verkligen flödat rikligt i alla sex parfymerna. I Odori finns inga halvdana eller halvfärdiga, det känns som om varje enskild parfym har fått den tid och eftertanke som krävs för att skapa bra dofter.
De sex parfymerna i serien är; Zafferano, Spigo, Iris, Gli Odori, Cuoio och Tabacco. Vilken är bäst? Ja, jag brukar normalt kunna välja ut en eller två favoriter bland sex parfymer och en eller två inte så bra, men med Odoris parfymer är det omöjligt. För varje jag har provat har jag tänkt att den här måste vara bäst, sen har jag provat nästa och tänkt samma sak. De är alla sex lika bra, de är alla sex små, underbara, väldoftande, välkomponerade mästerverk.
Zafferano handlar förstås om saffran, gyllene, aromatisk, orientalisk saffran som kom till Florens på 1000-talet. Brukar du finna saffransdoftande parfymer för söta? Testa Zafferano, den är torr, aningen bitter och med lätt blommighet. Jo, ros är en annan ständig följeslagare till saffran och den finns även i Zafferano, men tillåts inte ta någon plats. Den anas då och då, men det blir aldrig någon rosparfym med saffransdoft, utan Zafferano är tydligt och klart mest av allt saffran. Zafferano bärs med lätthet av både män och kvinnor, den är stram, aromatisk och samtidigt varm, rik och lätt att bära. Sillaget är gott, men inte störande och hållbarheten är mycket god, trots att det är en Eau de Toilette. Basnoten är något sötare och rundas av med ambra.
Cuoio är till skillnad från Zafferano en ganska söt doft, och här blir det återigen intressant, då ju läderdofter ofta brukar vara strama och lite torra. Så är inte fallet med Cuoio, den är behagligt söt och mild. Honung rundar av och ingefära piggar upp, väldigt behaglig och intressant kombination. Men, visst finns det torra lädret där, även om jag snarare tycker att det luktar mocka, något som förmodligen björknoten bidrar till. Cuoio är en mjuk, mild, varm och sensuell läderdoft. Något att absolut prova om du tycker att läder brukar bli för stramt och kraftfullt på dig.
Tabacco är en mycket aromatisk, lite rökig och samtidigt syrlig tobaksdoft. På något sätt får den mig att tro att den luktar ungefär som tobak gör innan det bearbetats, torkats och smaksatts. Det är en färsk, liksom seg doft, det doftar faktiskt som något jag skulle vilja tugga på! Eucalyptus och citrus tillför fräschör, det här blir aldrig en sötjolmig tobaksdoft. Den är inte direkt stram, men på något sätt lite återhållsam och balsamisk. Det här är inte tobak som röks i cigaretter, nej det är fin, högkvalitativ cigarrtobak, utan att bli herrklubbsdoft. Trots allt var det ju traditionellt kvinnorna som rullade cigarrer.
Iris är underbart intressant. Irisen valdes som symbol för den florentinska republiken under medeltiden. Odoris Iris påminner inte om någon annan irisparfym jag testat. Det finns varma, kalla, morotsdoftande irisparfymer och så finns det Odoris Iris. Den är torr, pappersdoftande och alldeles fantastiskt fin. Iris ska tydligen torkas i tusen dagar innan det går att utvinna essensen ur den, Odoris Iris luktar som jag inbillar mig att det luktar i rummet där man torkar irisarna. Det är en mycket fullvuxen doft, vacker och tilltalande på kvinnor (iallafall på mig) och alldeles oemotståndligt sexig på män (läs: maken). Jag känner mig på något sätt mer rakryggad än vanligt när jag har på mig den här, det är en parfym med grace.
Gli Odori är tillägnad de små, ganska oansenliga kryddörternas blommor. Salvia och rosmarin växer vilt runt Florens och man kan köpa små knippen av färska kryddörter på markanderna i stan, kanske inlindade i tidningspapper. Och hur är det med Gli Odori då, jo åååh, den här parfymen blir jag så glad av. Det är som att känna doften av glädje. Den är så fin, liksom kvillrande och märkligt nog kittlar det på min tunga när jag doftar på den. Ingår det möjligen någon hemligt afrodisiakum i Gli Odori? I vilket fall är Gli Odori lätt, fräsch och ändå med djup och värme. Är den här bäst av alla i linjen? Kanske, men den är iallafall för mig den mest oväntade att verkligen, verkligen tycka om. En liten utsökt pärla, missa inte den!
Sist men inte minst, Spigo. Åh, nej men, den här måste ju vara bäst! Fantastisk! En liten doftexplosion av varma, söta och fräscha citrusfrukter tillsammans med aromatisk lavendel. Lavendel blir ofta kylig och lite antiseptisk i parfymer, kanske tycker du lavendel snarare hör hemma i linneskåpet? Ge Spigo en chans, visst finns den kyliga fräschören där till en början, men snart blandar sig vanilj och tonkaböna in i leken. Åh, vilken härlig, krämig och varm lavendel det blir. Till sist återstår en delikat gourmand av vanilj, tonka och ambra. Ja, den är så pass delikat att jag vill börja gnaga på min arm.
Sammanfattningsvis är Odori bland det absolut bästa jag provat bland italienska parfymer. De är vackra, välgjorda och lyxiga med en väldigt italiensk själ. Enzo Galardi känns väldigt passionerad och trovärdig i sitt parfymskapande. Vill du bara ha en italiensk parfym i din samling, så glöm inte att testa dig igenom Odori. Problemet lär dock bli att du omöjlig kan välja bara en av dessa mycket fina parfymer. Här hittar du mer information om Odori:

Inga kommentarer: