måndag 23 februari 2009

Jardin de France


Loiredalen i Frankrike kallas ofta för Frankrikes trädgård (Jardin de France på franska). Jardin de France är också namnet på ett parfymhus som grundades 1920, i den lilla staden Amboise, i hjärtat av Loiredalen. Fram till 70-talet tillverkade Jardin de France eau de cologne, men erbjuder numera också serien Culture & Nature, med sex eau de toiletter och tillhörande kroppsvårds-och badprodukter. De sex dofterna har inspirerats av kultur och natur i sex länder i olika världsdelar.
Anandita representerar Indien och är en söt och klar doft med noter av bland annat bomullsblomma och angelika. En doft av Brasilien erbjuder Inahe, med noter av perubalsam och rosenträ, den är varm och träig. Shaiming med söta och milda noter har insiprerats av Kina, den är fruktig och blommig utan att bli för söt. Svetlana är förstås det ryska inslaget, den är aromatisk och grön, den minst söta i kollektionen med noter av iris, björk och lärkträd. Madagaskar är tolkat i Diamondra, det är en söt doft med massor av frukt i, svarta vinbär, melon och persika, det söta bryts av noter av pappersträ som ger en fin, mild och lite torr bas. Slutligen har vi Hassana, det marockanska bidraget, den har en fräsch och klar öppning med noter av apelsin och hyachint, den blir sedan varmare med noter av ros, jasmin och kaktus!
Alla sex dofterna i Culture & Nature-serien är söta, fräscha och lätta. Ungdomliga, lättburna och fina. Mina favoriter är Hassana och Inahe, som båda lyckas dofta välbekant, men samtidigt personligt.
Fast mina favoriter bland Jardin de France dofter (än så länge) hittar man i den klassiska Eau de Cologne-serien. Jag har nämligen fastnat för Naturelle och Angelique.
Jag får erkänna att jag har lite fördomar, för jag trodde inte att jag skulle bli särskilt imponerad av en doft som heter Naturelle. Jag trodde att den skulle dofta snällt, ospännande och ja, naturligt. För all del, det gör den, men den lyckas göra det på ett mycket tilltalande sätt. Naturelle fungerar som balsam för min ibland lite doft-överansträngda näsa. Naturelle inleder med en behaglig och lite bubblig citrus, okej det är en fin citrus, men inget speciellt märkvärdigt eller nyskapande. Jag glömmer bort Naturelle för en stund, men sen inträffar det intressanta och trevliga, det är något som luktar gott! Jag sniffar och inser efter en kort stund att det är Naturelle som förvandlats på min hud. Den trevliga citrusnoten finns kvar, men mer i bakgrunden och har istället lämnat plats för en transparent, hudnära och mycket vacker doft av... ja... något välbekant, men ändå undanglidande. Ena stunden tycker jag det doftar svagt av rökelse för att i nästa stund känna subtila noter av varmt trä. Nej, men det måste vara jasmin jag känner! Eller? Till slut bestämmer jag mig för att Naturelle doftar ungefär som om man återfinner en för länge sedan bortglömd träask som man brukade förvara jasmin-rökelse i. Naturelle är en doft så transparent och subtil att den påminner mig om minnet av en doft. Bland parfymnördar talas det ofta om skinscent (huddoft) och det är en doft som håller sig nära och luktar som ens egen hud fast bättre. Bland hudnära dofter spelar Naturelle i de övre divisionerna, den är mycket, mycket fin. Den är naturlig i ordets bästa bemärkelse. Jag skulle lätt kunna duscha mig i Naturelle från topp till tå och är övertygad om att jag efter en timme eller så skulle kunna övertyga, iallafall mig själv, om att jag luktar så här helt naturligt. Tres chic, tres naturelle!
Angelique har mycket gemensamt med Naturelle, men det är också på många sätt en helt annan typ av doft. Också Angelique är en hudnära, lugn och transparent doft. Den är mild och vacker. Men, medan Naturelle utvecklas på huden och de olika noterna leker kurragömma med mitt doftsinne, så är Angelique mer linjär och stabil i sin karaktär. Den är något sötare än Naturelle och jag upplever den som betydligt mer feminin. Här är det blomman angelika som spelar huvudrollen och ja, den spelar lysande. Vid vilket tillfälle som helst då du kan känna behov av att stressa ner, ta det lugnt och bara softa så skulle Angelique kunna passa. Den är perfekt att avsluta dagen med, eller om du känner dig lite hängig eller bara vill ha en doft som undergivet följer dig vart du går, men utan att själv ta någon större plats. Även Angelique har egenskapen att den kan övertyga om att just du råkar lukta så här gott alldeles av dig själv! Är du förtjust i angelika i parfym så är Angelique ett måste att prova.
Både Naturelle och Angelique känns tidlösa, eleganta och mycket franska. Så klart är Naturelle och Angelique inte så beständiga till sin natur, de sprider sin väldoft under ett par-tre timmar och sen får man spraya på mer. Naturelle och Angelique har fått mig att bli nyfiken på fler av Jardin de France dofter och det finns många att välja bland. Vill du veta mer om Jardin de France kan du läsa här: http://www.jardindefrance.net/

Inga kommentarer: